تخریب نماد تهران مدرن توسط شهرداری

اگر گذارتان به میدان قیام تهران خورده باشد ساختمان قدیمی و آجری نخستین کفش ملی کشور را دیده اید؛ جایی که چند وقتی بود با داربست های محافظتی کنارش خو گرفته و بر آن ها تکیه کرده بود.  

به گزارش جهان صنعت نیوز: این بنای تاریخی که در سال ۱۳۱۲ و در دوره سلطنت پهلوی اول به عنوان یکی از نماد های ایران مدرن ساخته شد شبانگاه ۲۷ آذر ماه امسال و در سکوت خبری به طور کامل تخریب شد.

 شهرداری منطقه ۱۲ تهران دلیل تخریب این بنا را حفظ ایمنی منطقه و امنیت جان شهروندان عنوان کرده است.

 اگرچه هیچ توجیه برای تخریب بناهای تاریخی وجود ندارد اما مسئولان شهرداری تهران اینطور توضیح می دهند که بر اساس قوانین، ضمانت سلامت شهروندان را برعهده دارند و باید فضای شهری را فضایی ایمن کنند و تخریب ساختمان نیز در همین راستا صورت گرفته است.

 تخریب ساختمان کفش ملی اما در حالی اتفاق افتاده که پیش از این  وعده هایی برای مرمت آن از سوی مسئولان شهرداری منطقه و برخی متولیان دیگر مطرح شده بود.

 نباید از نظر دور داشت که در طول سال های گذشته همواره وظیفه مرمت این بنای تاریخی محل مناقشه بوده است. در سال های گذشته شهرداری می گفت که حفاظت و احیای بنا بر عهده وزارت میراث فرهنگی و مالکان ساختمان است و البته وزارت میراث فرهنگی و مالکان نیز نظری غیر از این داشته اند.

 سال ۱۳۹۷ علی محمد سعادتی شهردار وقت منطقه ۱۲ تهران در حالی که از ساختمان کفش ملی بازدید می‌کرد به خبرنگاران گفت  بنای ساختمان کفش ملی مقاوم سازی و حفظ خواهد شد. به گفته او قرار بود بخشی از بنا حفظ شده و بخشی دیگر نوسازی شود. در نهایت قرار بر این شد که جداره ساختمان، آجرکاری ، تزیین و ظاهر آن به شکل نخستین حفظ شود. باوجود تمام وعده‌های مطرح شده هیچ یک از این وعده ها محقق نشد تا ساختمان به بیل مکانیکی سپرده شوده و به طور کامل تخریب شود.

 در کنار تمام مسائل مطرح شده نباید فراموش کرد که ساختمان کفش ملی مشکلات حقوقی نیز داشته است. بر اساس اعلام کفش ملی بنای ساختمان متعلق به موقوفات مسجد و مدرسه تاریخی حاج ابوالفضل است. شرکت کفش ملی فقط سرقفلی را در اختیار داشته است است و بر اساس قانون دارندگان سرقفلی امکان آن را ندارند که برای کسب پروانه تعمیرات اساسی اقدام کنند.

 از سوی دیگر مالکان دیگری نیز در ساختمان کفش ملی وجود داشته اند که رایزنی‌ با آنها نتیجه ای در بر نداشته است.

با وجود تمام دلایلی و شرایطی که باعث شد ساختمان کفش ملی گام به گام به سوی نابودی پیش رود اما نباید از نظر دور داشت که در هر صورت وزارت میراث فرهنگی در خصوص تمام ساختمان های تاریخی از جمله بناهای تاریخی کفش ملی که نماد ایران مدرن است وظیفه داشته و باید موضوع را پیگیری می کرد.

طبیعتا از مسئولان وزارت میراث و سایر نهادهای مرتبط انتظار می‌رود با حفظ نمادهای تهران و ایران مدرن، حافظه تاریخی شهر و کشور را حفظ کرده و اجازه دهند نشانه هایی از گذشته ایران و چگونگی پا گذاشتن کشور به مدرنیته برای آیندگان باقی بماند.

نادر نینوایی

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 316191
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا