«جهان صنعت نیوز» تاثير افزایش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن بررسي كرد

 دوراهی رونق و رکود

يك تحليلگر اقتصادی گفت: در ايران سياست گزاری های اقتصادی به موقع اتخاذ نمی‌شود به همين دليل متاسفانه ابزار نرخ بهره آن کارایی‌ای که در آمریکا دارد را در ایران ندارد. مگر این که خیلی شدید اتفاق بیفتد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: پیمان مولوی تحلیلگر اقتصادی در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» گفت: در حال حاضر نرخ بهره بدون ریسک به صورت اسمی ۲۲ درصد است. این در حالی است که این عدد در واقعیت چیزی حدود ۲۸ درصد نیز می‌تواند باشد.

او ادامه داد: تورم ۴۵ درصد برآورد شده است. در این صورت می‌توان گفت به صورت خوش‌بینانه نرخ بهره حقیقی بین منفی ۱۵ تا منفی ۲۰ درصد است.

مولوی بیان کرد: هر زمانی که نرخ بهره حقیقی منفی بوده است، بازار املاک و مستغلات با رکود روبه‌رو نشده و این بازار شاهد رشد قیمتی بوده است. مگر این که نرخ بهره و تورم با هم مماس شوند و یا نرخ بهره از تورم نیز بیشتر شود.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: شرایطی که در ایران وجود دارد بدین گونه است که تصمیمات به موقع گرفته نمی‌شوند. بنابراین متاسفانه ابزار نرخ بهره آن کارایی‌ای که در آمریکا دارد را در ایران ندارد. مگر این که خیلی شدید اتفاق بیفتد.

مولوی همچنین گفت: نکته بعدی این است که از آن جایی که اقتصاد ایران به شدت گلخانه‌ای است، ممکن است در حوزه‌های دیگر وارد رکود خیلی شدیدی بشوید. مثل سال‌های ۹۳ تا ۹۶ که رکود تاثیرات ملموسی بر اقتصاد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تاثیر نرخ بهره حقیقی منفی یا به عبارتی افزایش سود بانکی به جایی که نرخ بهره حقیقی صفر یا مثبت شود، این است که بازار املاک را به رکود می‌برد. ولی مثلا اگر نرخ بهره ۵ درصد افزایش یابد، نرخ بهره حقیقی نهایتا منفی ۱۰ درصد خواهد بود. در چنین صورتی باز هم نرخ بهره حقیقی منفی است و بازار املاک به رشد خود ادامه خواهد داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن

شناسه : 316211
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا