زمستان بازار سرمایه با موج قرمز از راه می‌رسد؟

ریسک بهره بانکی برای بورس

بازار بورس این روزها علیرغم نشانه های مثبتی که در چند هفته اخیر بر آن ظاهر شد پایش روی یکی از ابر مین های ریسکی یعنی نرخ بهره بانکی است. موضوعی که می تواند وضعیت را بحرانی تر کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: بازار سرمایه حال و روز چندان خوبی ندارد. همچنان که که روز دوشنبه نیز با ریزش ۱۷ هزار واحدی روبرو شد که البته با توجه به برخی از سیگنال ها طبیعی به نظر می رسید. شاید بتوان بتوان گفت اقتصاد در وضعیتی قرار گرفته که شاید ناچار باشد به بهای ایجاد رکود و با بالا بردن نرخ سود بانکی بتواند تورم از کنتزل خارج شده این روزها را سرکوب کند. در این بین اما بورس که حال و روز چندان خوبی را تجربه نمی کند؛ می تواند نخستین قربانی این سیاست باشد.
 
شایعه افزایش ۵ درصدی نرخ بهره با هدف کنترل تورم هرچند از سوی بانک مرکزی تکذیب شد اما شاید بتوان آن را نشانه ای برای افزایش با درصد کمتر دانست. ضمن اینکه علی صالح‌آبادی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: معتقد به اصلاح نرخ سود بانکی است؛ اما این موضوع منوط به تصمیم‌گیری در شورای پول و اعتبار است و باید در این شورا تصمیم نهایی اتخاذ شود.
 
طی چند سال گذشته بازار سهامرابطه معکوسی با نرخ بهره داشته و هر زمان که نرخ بهره افزایش یافته، بورس وارد دوره افت می شود و بالعکس. حالا در صورتی که شایعه افزایش نرخ بهره صحت داشته باشد، می توان انتظار داشت که بورس دوباره وارد یک دوره رکود طولانی مدت شود.
 
برخی کارشناسان معتقدند نرخ سود سپرده‌‌‌‌‌‌های بانکی حتی بیشتر از دو ابربازار دلار و سکه می‌تواند سبب تهدید بازار سهام به‌خصوص در شرایط نزولی شود.
 
در نهایت باید به صراحت گفت که هیچ سیگنالی در حال حاضر مهمتر از نرخ بهره در بازار نیست. تا زمانی که تکلیف افزایش نرخ بهره مشخص نشود سهامداران با احتیاط خرید خواهند کرد همچنان که احتمالا با جسارت فروشنده هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 316216
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا