مصائب کمبود گاز ؛ 

زمستان سرد به جای اروپا گریبان ایران را گرفت

زمستان سرد به جای آنکه به اروپا برسد،فعلا صنایع ایران را زمین گیر کرده است.

 
به گزارش جهان صنعت نیوز: از اواخر تابستان به کرات عنوان می شد که با واردات گاز از ترکمنستان ناترازی گاز ایران در زمستان حل خواهد شد،این در حالی است که با شروع فصل سرما کمبود گاز باعث شده که گاز صنایع کشور قطع شود و از سویی نیروگاهها با سوزاندن مازوت و گازوییل کم کیفیت باعث بروز مشکلات زیست محیطی برای تهران و شهرهای بزرگ کشور شوند.
 
آمارهای تولید و مصرف گاز در کشور نشان می دهد که در پایان سال ۱۴۰۰ میزان گاز تحویلی به پالایشگاه های گازی در کشور ۲۶۵ میلیارد و ۹۱۵ میلیون مترمکعب بوده است. در مدت یاد شده، پس از برقراری مجدد واردات گاز در ترکمنستان رقمی در حدود ۵۲۱ میلیون متر مکعب هم گاز وارد شده است که جمع این دو رقم ۲۶۷ میلیارد و ۶۹۴ متر مکعب گاز است که به مصرف داخلی و تحویل به خطوط سراسری داده شده است.از سویی در پایان سال گذشته میزان صادرات گاز ایران  ۱۷ میلیارد و  ۲۶۴ متر مکعب گاز بوده است.همچنین جمع مصارف گاز رسانی از بخش خانگی،تجاری،صنعتی،نیروگاهها و صنایع عمده ۲۳۷ میلیارد و ۷۷۸میلیون مترمکعب گزارش شده است.
 
بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود با توجه به افت فشار از این میدان،کمبود گاز در کشور در حال حاضر به ۲۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.با توجه به محدودیت واردات گاز از ترکمنستان و افزایش میزان مصرف خانگی و تجاری به نظر می رسد که دولت بنا دارد مازوت سوزی را ادامه بدهد موضوعی که علاوه بر آلودگی هوا مشکلات بسیاری را برای محیط زیست کشور ایجاد خواهد کرد. با این حال به دلیل ارزان بودن مازوت و تولید بالای این محصول در کشور،ظاهرا چاره ای جز سوزاندن مازوت نیست.
 
در حالی که جواد اوجی وزیر نیرو می گویند که در پاییز سال جاری گاز رسانی به نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده و به همین میزان سوخت مایع کمتری استفاده شده است،با این حال گزارش ها نشان می دهد که تعداد نیروگاههایی که نفت کوره و گازوئیل مصرف می کنند در حال حاضر به ۳۰ نیروگاه در اطراف شهرهای بزرگ رسیده است این در حالی است که سال گذشته ۱۹ نیروگاه نفت کوره (مازوت) و گازوییل مصرف می کردند.
 
اوجی گفته است که نفت کوره در نیروگاههای تهران استفاده نمی شود،با این حال گزارش های غیررسمی نشان می دهد که برخی صنایع از جمله سیمان تهران از نفت کوره استفاده می کنند.

ارزان بی کیفیت

 
یکی از دلایلی که (نفت کوره) مازوت جایگزین گاز می شود،ارزان بودن این محصول است.براساس گزارش ها قیمت نفت کوره ۳.۵ درصد ایران حدود ۵۰۰ دلار در هرتن است.از آنجا که روزانه حدود ۷۵ میلیون لیتر مازوت تولید می شود، در نتیجه این میزان تولید بلااستفاده می ماند.از سویی در ماههای گذشته امارات قیمت مازوت خود را به شدت کاهش داده و با دامپینگ کردن عملا
صادرات مازوت صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل بهترین راه برای جبران کمبود گاز،سوزاندن مازوت های مازاد است.
 
کمبود گاز در کشوردر حالی به اوج می رسد که ایران دارنده دومین منابع گازی دنیاست با این حال کمبود سرمایه گذاری در سالهای گذشته در این بخش باعث شده که علاوه بر واردات حالا صنایع کشور از جمله نیروگاهها و پتروشیمی ها در معرض ضرر و زیان حاصل از کمبود گاز قرار بگیرند.
 
حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت،گاز و پتروشیمی در این رابطه به جهان صنعت نیوز می گوید: موضوع مازوت سوزی مربوط به امسال نیست؛بلکه سالهاست که به دلیل افزایش مصرف گاز ناچاریم که به جای گاز از فرآورده های مایع استفاده کنیم.البته هرچقدر که بتوان از مازوت به جای گاز استفاده کرد به نفع کشور است چون قیمت مازوت در حال حاضر نصف قیمت گازوییل است.اما مشکلی که درباره مصرف مازوت داریم،سولفور بالا و آلودگی است که ایجاد می کند.بسیاری از استانها در برابر این موضوع مقاومت می کنند. از سویی گازوییل ما هم استاندارد نیست و میزان  سولفور بالایی دارد.در نتیجه هر دو سوخت برای محیط زیست ایجاد آلایندگی می کنند.
 
حسینی در پاسخ به این سئوال که آیا بهتر نیست به جای صادرات گاز در زمستان این گاز به مصرف صنایع برسد،اظهارداشت: قرارداد ما برای صادرات گاز به گونه ای است که در زمستان صادرات به حداقل می رسد.مثلا قرارداد با عراق به گونه ای است که اگر مثلا روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز صادر می کنیم، در زمستان به ۵ تا ۱۰ میلیون متر مکعب می رسد.البته مصرف عراقی ها هم در زمستان کاهش می یابد،چون آنها گاز را عمدتا برای تولید برق استفاده می کنند و در زمستان مصرف برق آنها در زمستان به شدت کاهش می یابد،لذا خیلی اعتراضی وجود ندارد.
 
وی افزود: سولفور گازوییل و مازوت روسیه نیم درصد است و اصلا قابل مقایسه با سوخت های مایع ما نیست.سولفور مازوت روسیه حدود یک هفتم سولفور مازوت ایران است.همچنین گازوییل آنها بسیار استاندارد است و حدود ۱۰ppm  است.
حسینی پیشنهاد کرد: راه حل این است که از روسیه گاز وارد کنیم.حتما می توانیم از روسیه گاز و سایر فرآورده ها را با قیمت مناسب تر بخریم.یعنی به جای اینکه فرآورده های نفتی خودمان را مصرف کنیم گازوارد کنیم.قطعا این شیوه می تواند به نفع کشور باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 316474
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا