تبعات آبگيری سد چشم شير بررسی شد

۱۲۰ محوطه باستانی غرق می‌شود

سد چم شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار است به زودی آبگیری شود، این در حالی است که در صورت آبگیری این سد، محوطه های تاریخی بسیار بزرگی زیر آب غرق خواهند شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس اطلاعات موجود، کاوش های صورت گرفته در سال ۱۳۹۶ و ارزیابی باستان شناسان، مشخص شده در صورتی که سد آب‌گیری شود چیزی حدود ۱۲۰ محوطه باستانی زیر آب غرق خواهند شد.
کاوش‌های باستان شناسی همچنین مشخص کرده در محدوده سد چم شیر اقامتگاه های موقت زیادی که مربوط به عشایر کوچرو در سال‌های دور بوده شناسایی شده است.
اطلاعات باستان شناسی منتشر شده نشان می‌دهد که حوزه آبگیر چرمشیر در اطراف شهرستان گچساران به عصر فرا پارینه سنگی تعلق دارد و قدمت آن به چیزی بین ۱۶ هزار تا ۱۰ هزار سال پیش می رسد.
همچنین شواهدی از زیست انسان در دوره نوسنگی در منطقه ای که قرار است سد آبگیری شود به دست آمده است. 
کشفیات جالب‌توجه باستان شناسی در اطراف این سد خبر از استقرار تمدن عیلام میانه در حوزه آبگیر سد چم شیر دارد. کاوشهای صورت گرفته در این منطقه منجر به یافت سفال‌های مربوط به انشان‌ها شده است.
همچنین در قرون میانه اسلامی نیز تراکم جمعیت بالایی درست در اطراف مناطقی که قرار است پس از آبگیری سد چم شیر به زیر آب فرو روند وجود داشته است.
با وجود آنکه آمار و ارقام اعلامی از وجود ۱۲۰ محوطه باستانی در محوطه ای که قرار است غرق و آب گیری شود حکایت دارد، در تیر ماه ۱۴۰۱ صرفاً به ۴ متخصص باستان‌شناس ۳۴ روز فرصت دادند که کاوش نجات بخشی و مستندنگاری در محدوده آب گیری سد چم شیر انجام دهند. طبیعتا با توجه به وسعت محوطه های تاریخی محدود آب گیری به نیرو و زمان بسیار بیشتر ی نیاز است. 
باتوجه به اهمیت تاریخی و جایگاه شاخص محوطه‌های تاریخی محدوده آب گیری سد چم شیر انتظار می رود وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خود راسا به موضوع ورود کند و مانع آن شود که با تعجیل در آب گیری سد آثار تاریخی و تمدنی ایران در آب غرق شود.

 

نادرنینوایی

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی

شناسه : 316527
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا