شکست دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها / دولت به وعده‌های خود عمل نکرد

گویا دولت سیزدهم برای مدیریت بازار کالاهای اساسی از مواضع قبلی خود در ارتباط با پرداخت یارانه ها به هر بخشی جز حساب مردم کنار کشیده و از آنجایی که نتوانسته تاکنون بازار را سر و سامان دهد، به شیوه های دولت های پیشین روی آورده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر جهاد کشاورزی به تازگی از اختصاص بسته حمایتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به دامداران خبر داد و اعلام کرد که این کار با حمایت رییس جمهور انجام شده تا بتوانیم نهاده ها را به صورت یارانه ای به دامداران تحویل دهیم و از این شرایط عبور کنیم.

به گزارش «جهان صنعت نیوز»، این موضوع در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز بارها وعده حمایت از دامداران، مرغداران و صنایع دام و طیور از طریق بسته های حمایتی داده شده بود اما در نهایت فعالان این حوزه اعلام کردند که نه تنها از این وام ها و بسته های حمایتی برخودار نشدند بلکه به دلیل مشکلاتی همچون قیمتگذاری دستوری، دخالت بیش از اندازه دولت در بازار و اقتصاد، افزایش قیمت نهاده های دامی، کاهش قدرت خرید مردم و … روز به روز مشکلات آنها تشدید می شود.

یارانه ها جوابگوی گرانی های بی سابقه نیست

اما گذشته از وعده وعیدهای بی سرانجام دولتمردان، آنچه جای تامل دارد این است که دولت سیزدهم با وعده متوقف کردن فساد یارانه ها نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کرد و این وعده را به مردم داد که از این پس یارانه ها به صورت مستقیم به خود آنها اعطا خواهد شد.

در واقع اگرچه کارشناسان با توجه به اوضاع معیشتی نامناسب مردم که روندی بی سابقه دارد، خواستار آماده سازی زیرساخت ها در این خصوص بودند اما دولت به صورت ناگهانی نسبت به حذف ارز دولتی اقدام کرد و از آن زمان تا کنون همواره از این سیاست به عنوان فتح الفتوح خود یاد می کند. اما اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی حاکی از آن است که همچنان قرار است سیاست پرداخت یارانه ها ادامه داشته باشد و به قولی می توان اینطور اعلام کرد که دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه ها با شکست یا برگشت به عقب روبرو شده است. این در حالی است که یارانه حداقلی که به منظور خنثی کردن اثرات حذف ارز دولتی به حساب مردم واریز می شود، به هیچ وجه جوابگوی گرانی های بی سابقه اخیر نیست.

انگیزه قوی دولت برای دخالت در بازار

نکته دیگر اینکه دولت اگرچه نسبت به دخالت در امور اقتصادی به خصوص بازار انگیزه قوی و قابل توجهی از خود نشان می دهد و حاضر نیست در این راستا کار را به بخش خصوصی بسپارد، اما خود به این واقعیت پی برده است که بازار کالاهای اساسی روند نامعلومی را طی می کند و اگر اقدامی انجام ندهد، تولید در کشور ضربه خواهد خورد و در نهایت بازار کالاهای اساسی و پرمصرف مردم بیش از پیش با گرانی روبرو خواهد شد.

البته در این بین نباید فراموش کنیم که بسیاری از تولیدکننده ها در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بارها از خلف وعده دولت گلایه و اعلام کردند که دولت برای جلوگیری از کاهش تولید و ادامه فعالیت تولیدکنندگان، وعده هایی را به آنها می دهد اما بعضا پس از انجام کار به این وعده ها عمل نمی کند.

حذف ارز ترجیحی ناقص انجام شده است

گفتنی است رییس مجلس در گفت و گوی زنده تلویزیونی که شامگاه دوشنبه (۲۸ آذر ماه) پخش شد، در پاسخ به سوالی در مورد کمک به سفره مردم گفت: سیاست های جبرانی نسبت به تورم برای بالابردن قدرت خرید مردم، توانایی لازم را نداشت و لذا در مورد حذف ارز ترجیحی مجلس برای جبران سبد کالا را در نظر گرفت تا حوزه معیشت مردم آسیب نبیند.

محمدباقر قالیباف با یادآوری اینکه در مجلس تصویب شده بود که قیمت کالاهای اساسی از شهریور سال ۱۴۰۰ بالاتر نرود، اظهار داشت: در اجرای قانون نقص وجود دارد و دولت در حال تلاش است تا به مردم سبد کالا بدهد و مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی انتخاب کنند.

قالیباف در مورد حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۲ گفت: در اجرای قانون مربوط به حذف ارز ترجیحی اشکالاتی وجود داشت، باید با سبد کالا معیشت مردم مورد حمایت قرار می گرفت اما در بخش یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی که به همه نهاده ها می دادیم، ریخت و ریز زیادی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی ناقص انجام شده است و باید تکمیل شود، تصریح کرد: دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است باید قدرت خرید مردم حفظ شود ، تثبیت قیمت اشتباه است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 316544
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا