جهان صنعت نیوز در گفتگو با عضو هیات موسس تعاونی‌های صنایع دستی استان تهران بررسی می کند

تحقق نیافتن پیش شرط‌های تولید صنایع دستی

مساله تامین پیش‌نیازهای تولید و مواد اولیه لازم، برای فعالیت تولیدکنندگان صنایع‌دستی همواره یک اولویت اساسی بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برای آن که هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی بتوانند محصولی با کیفیت و در تیراژ مناسب تولیدکنند باید ابزار تولید و مواد اولیه مورد نیاز آنها تامین شود.

با این وجود در سالیان گذشته تحریم‌ها و ناهماهنگی‌های موجود بعضا باعث بروز مشکلاتی در دسترسی به ابزار و وسایل مورد نیاز تولیدکنندگان صنایع دستی شده است.

خاطره استاد رضایی عضو هیات موسس تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران ضمن اشاره به مشکلات موجود در زمینه تولید صنایع دستی به جهان صنعت نیوز گفت: تصور می کنم تمرکز تولیدکننده صنایع‌دستی برای تولید موفق باید صرفا معطوف به تولید باشد و درگیر مسایل حاشیه‌ای همچون چگونگی تامین مواد اولیه نشود. وی افزود: توجه داشته باشید که اگر چالش تولیدکننده صنایع‌دستی تامین مواد اولیه و ابزار تولید باقی بماند، در مسیر تولید دچار مشکل می شود و قادر نخواهد بود که به بازارهای تخصصی فکر کرده و برای آنها برنامه ریزی کند.

استادرضایی در پاسخ به این پرسش که برای عبور از مشکل تامین مواد اولیه در حوزه صنایع‌دستی چه می توان کرد ابراز داشت: «فکر می‌کنم چنانچه تعاونی های صنایع‌دستی سیستم نظارت معین بخش خصوصی را در حوزه تامین مواد اولیه ایجاد و مدیریت کنند شرایط بهبود خواهد یافت.»

شایان توجه است که باتوجه به گران بودن و بعضا تولید نشدن برخی از مواد اولیه صنایع‌دستی در داخل کشور، باید دولت و معاونت صنایع دستی برنامه مشخصی برای واردات و عرضه این مواد اولیه به تولیدکنندگان صنایع دستی داشته باشند.

 به عنوان نمونه پشم مرینوس در داخل کشور تولید نمی شود و برای جلوگیری از شکل گیری بازار انحصاری واردات آن، باید معاونت صنایع‌دستی چاره اندیشی کند.

 در زمینه تامین مواد اولیه ای نظیر چرم طبیعی نیز باید ساز و کاری برای حذف دلالان و واسطه ها و عرضه مستقیم چرم طبیعی به تولید کننده صنایع‌دستی در نظر گرفته شود.

افزون بر مساله مواد اولیه، مساله تامین و واردات ابزار نوین برای کمک به فرآیند ساخت صنایع‌دستی یکی از مسایلی است که نیاز به اقدامات پژوهشی و نیز عملی دارد.

طبیعی است که مواردی همچون تامین کوره‌های دقیق در سفالگری و شیشه‌سازی و واردات ابزار فناوری محور در سایر شاخه‌های صنایع دستی مهم بوده و می تواند در صورت آسیب نرساندن به اصالت هنری اثر،  در جریان ساخت صنایع‌دستی به عنوان یک کاتالیزور عمل کند.

در مجموع برای تسهیل فرآیندهای تولید در حوزه صنایع دستی در شرایط فعلی، لزوم انجام پژوهش و اقدام عملی برای حل مشکلات ضروری می نماید و انتظار می رود مورد توجه معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.

نادر نینوایی

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 316692
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا