برآوردهای متفاوت بانک مرکزی و مرکز آمار از رشد اقتصادی تابستان؛

آمارهای گمراه کننده

بانک مرکزی تصویر رشد اقتصادی در تابستان 1401 را ترسیم کرد. بر اساس اطلاعات این مرکز، در سه ماهه دوم سال رشد تولید ناخالص داخلی با نفت و بدون نفت برابر با 3.6 و 3.1 درصد بوده است. بخش عمده این رشد مرهون عملکرد گروه نفت و گروه صنایع و معادن بوده است. در فصل گذشته اما عملکرد بخش کشاورزی و خدمات نسبت به بهار تضعیف شده است. مقایسه آمار بانک مرکزی با مرکز آمار نشان از شکاف یک درصدی بین درصد رشد تولیدناخالص داخلی دارد، موضوعی که کماکان این پرسش را ایجاد می کند که کدام یک از این آمارها در حال به تصویر کشیدن واقعیت های اقتصادی کشور هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به تازگی مرکز آمار و بانک مرکزی برآوردهای جداگانه خود را از رشد اقتصادی تابستان و شش ماهه امسال اعلام کرده اند. مرکز آمار در برآوردهای خود اعلام کرده که رشد تولید ناخالص داخلی با نفت و بدون نفت تابستان برابر با ۲.۵ و ۲.۱ درصد بوده است. بانک مرکزی اما در بررسی جدید خود میزان رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت فصل دوم امسال را به ترتیب ۳.۶ و ۳.۱ درصد اعلام کرده است. به این ترتیب این دو مرکز در برآوردهای خود از رشد اقتصادی شکاف یک درصدی آماری دارند.

نکته مهم در خصوص این آمارها این که موتورهای پیشران رشد اقتصادی تابستان از سوی هر دو مرکز بخش نفت و همچنین بخش صنایع و معادن اعلام شده است. بانک مرکزی رشد اقتصادی گروه نفت را ۱۰.۴ اعلام کرده که نسبت به بهار ۷ درصد بیشتر است. رشد گروه صنایع و معادن نیز با افزایش ۶.۳ واحد درصدی، از ۰.۶ فصل بهار به ۶.۹ درصد فصل تابستان رسیده است. بر اساس اعلام مرکز آمار نیز، رشد اقتصادی بخش نفت (استخراج نفت و گاز طبیعی) از ۱.۱ درصد بهار به ۵.۳ درصد در تابستان رسیده است. گروه صنابع و معادن نیز در بهار و تابستان رشدی برابر با ۵ درصد داشته است.

در تابستان گروه کشاورزی کمترین میزان رشد را بر اساس آمارهای هر دو مرکز داشته است. برآورد بانک مرکزی از رشد گروه کشاورزی مثبت و برابر ۰.۸ درصد بوده اما در برآورد مرکز آمار رشد این بخش منفی و برابر با ۳- درصد بوده است. ارزش افزوده گروه خدمات نیز بر اساس اعلام هر دو مرکز در تابستان کاهش یافته و به ۲.۴ و ۱.۴ درصد طبق اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار رسیده است.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص این آمارها نیز این است که عملکرد گروه نفت در شش ماهه امسال در مقایسه با شش ماهه سال قبل تضعیف شده است. در حالی که طبق اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی رشد اقتصادی با نفت در شش ماهه امسال به ترتیب برابر با ۳.۳ و ۳ درصد بوده، این اعداد در سال گذشته برابر با ۵.۶ و ۳.۶ درصد بوده است. این موضوع نشان می دهد که توان دولت در صادرات و فروش نفت نسبت به سال گذشته پایین آمده است. ناگفته نماند بخش ساختمان در آمارهای شش ماهه هر دو مرکز منفی و برابر با ۱.۵- و ۱.۶- درصد طبق اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار بوده است.

 

برآوردهای متفاوت از رشد اقتصادی ۱۴۰۱

 

بانک مرکزی

مرکز آمار

 

فصل اول

فصل دوم

شش ماهه

فصل اول

فصل دوم

شش ماهه

گروه کشاورزی

۱.۹

۰.۸

۱.۱

۰.۸-

۳-

۲.۲-

گروه نفت

۳.۴

۱۰.۴

۶.۶

۱.۱

۵.۳

۳.۲

گروه صنایع و معادن

۰.۶

۶.۹

۳.۸

۵

۵

۵

گروه خدمات

۲.۸

۲.۴

۲.۶

۳.۹

۱.۴

۲.۶

رشد اقتصادی با نفت

۲.۳

۳.۶

۳

۴.۲

۲.۵

۳.۳

رشد اقتصادی بدون نفت

۲.۲

۳.۱

۲.۷

۴.۷

۲.۱

۳.۴

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 316699
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا