در اهمیت هوشمندسازی معادن مطرح شد؛

بوروکراسی نفس معدنکاران را می‌گیرد

هوشمندسازی معادن یکی از راهبردهای کلیدی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است. در این بین گفته می شود که استفاده از فناوری‌های تحول آفرین و سرمایه گذاری و توسعه در این حوزه از اولویت‌های راهبردی است که باید دنبال شود. اما مساله این است که این مهم با مشکلاتی از جمله بوروکراسی اداری روبروست.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ورود به نسل چهارم صنعتی و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی از مواردی است که مسوولین معدنی و کارشناسان بر آن تاکید دارند. همین چندی پیش بود که وجیه الله جعفری اظهار کرد: لازم است سند سیاستی مناسبی برای ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی در کوتاه‌ترین زمان نهایی شود؛ چراکه ما در حوزه انقلاب صنعتی نسل چهارم به دنبال جبران عقب ماندگی‌ها در بخش فناوری هستیم.
 
اما کارشناسان باور دارند که راه این حوزه بسیار و دشوار است. اگر قرار باشد معدن به سمت مدرنیته شدن برود باید موانع را برداشت؛ چراکه در پی آن هوشمندسازی هم خود به خود می آید. 
 
در این بین یکی از این موانع بوروکراسی است. تاکید شده که طولانی بودن روند بوروکراسی اداری تاثیر بسیار زیادی در قیمت تمام شده تولید گذاشته است. گفته می شود برخی از مسوولین یا قوانین را به‌ خوبی بلد نیستند و یا آنها را به راحتی دور می‌زنند و با صدور بخشنامه‌های مغایر و متعدد موانع جدیدی بر سر راه فعالان اقتصادی  بخش معدن ایجاد می‌کنند. 
 
از طرف دیگر برخی هم باور دارند که نظارت در فعالیت‌های معدنی ضعیف است. در این بین دولتمردان وظیفه نظارتی خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند؛ در نتیجه شاهد رشد بوروکراسی هستیم. این در حالی است که نظارت بربخش معدن بسیار مهم است و متولیان مربوطه باید بر تفاوت‌های آن با بخش‌های دیگر واقف باشند. به طور مثال با اینکه کار کردن در داخل محدوده، نوع ماده معدنی، کیفیت و عیار آن مسئله مهمی است اما ملاحظه شده  که گاهی فردی با داشتن شرایط لازم نتوانسته کار خود را به ‌درستی انجام دهد اما فرد دیگری همان کار را به راحتی انجام داده است. درنتیجه بروکراسی اداری انگیزه را از فعالان واقعی بخش معدن می گیرد.
 
از طرف دیگر برخی دیگر از فعالان معدنی نیز باور دارند هرچند هوشمندسازی در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی منطقی است اما باید توجه کرد که قبل از هر چیز مشکلات حوزه معدن را حل کنیم. با توجه به اینکه هوشمندسازی تبدیل یک فرآیند سنتی به مدرن است، ضروری است قبل از نوسازی این عرصه مسائل جدی مرتبط با بخش معدن حل شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن

شناسه : 316905
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا