پیروزی دلار بر تصمیمات سیاسی

حقیقت عریان نیرومندی دلار حالا دربرابر دیدگان همه نهادهای قدرت درایران دیده می شود. قیمت هر دلار در بازار ازاد درایران روز 5شنبه گذشته از کانال 40هزار تومان هم گذشت.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با وجود اینکه یک عقب نشینی کوتاه مدت در بازار رخ داد اما داد و ستد دلار دست آخر دلار را به کانال ۴۰ هزار تومان کشاند . این حقیقت عریان را نمی توان نادیده گرفت و یا همانند رییس کل بانک مرکزی با سخنانی عجیب نادیده گرفت وگفت من این قیمت واصلا بازار ارز را قبول ندارم.

حالا شاید نیش هایی که عبدالناصر همتی می زند درست و بهنگام باشد که خطاب به دولت توییت کرده است : “در هشت ماه اخیر سه برابر مدت مشابه در سال ۹۹ چاپ پول کردید (۱۲۵ هزار میلیارد تومان)! و ۹۷۵ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی داشتید! دلار، ۹ماهه با رشد نجومی ۵۲ درصد مواجه و ۴٠ هزار تومان را رد کرد. تورم یک‌ساله به ۴۵ درصد رسید. از وعده نیم و سپس تک‌رقمی کردن تورم خبری نیست، رشد هشت درصدی و تقویت پول ملی و وصل نکردن سفره مردم به مذاکرات هم پیشکش…. البته در بوق‌های تبلیغاتی‌تان در دستاوردسازی موهومی پیشتازید!».”

پرسشی که شهروندان دارند و البته نمی توانند به طور آشکار و با صدای بلند به گوش مدیران برسانند این است : نظام سیاسی ایران آیا واقعا قصد مهار نرخ تبدیل دلار به ریال ایران را دارد و می خواهد نسبت قیمت دلار به ریال کاهش یابد و به عبارت دیگر دلار ارزان شود؟ اگر این گونه است و نمی تواند بنابراین باید دنبال دلایل آن رفت. یک دلیل می تواند ناکارآمدی مجموعه تصمیم گیران اقتصادی در دولت و سایر نهاده به ویژه مجلس قانونگذاری باشد. یک دلیل دیگر می تواند این باشد که میزان درآمددلاری ایران هنوز با میزان مخارج دلاری فاصله بیشتری دارد که نشانه آن از تراز تجاری معلوم است . تراز تجاری ایران حالا در ۸ ماه تازه سپری شده به نفع واردات شده است. دلیل دیگر می تواند این باشد که دلارهای کسب شده درجایی دیگر از محل های معلوم در اقتصاد هزینه یا انباشت می شود.

دلیل دیگر و مهمتر شاید این باشد که دولت از وضعیت موجود بهره برداری اقتصادی می کند. به این معنی که بخشی از دلارهای بانک مرکزی به قیمت نیمایی فروخته می شود وخریداران اصلی آن نهادهای حکومتی و دولت و خصولتی ها هستند و بخش دیگری نیز به قیمت آزاد در بازار عرضه می شود تا دولت بتواند کسری بودجه سه ماه زمستان را که باید پرداخت های بیشتری داشته باشد را تامین کند.

در هرصورت اکنون دلار بر تصمیمات سیاسی ایران برتری دارد و این تصمیمات سیاسی است که بازی را باخته و کورکورانه به دلار حمله می کند شاید نتیجه را تغییر دهد اما به بیراهه می رود. نتیجه وبرایند باخت تصمیمات سیاسی به دلار آمریکا البته خم بیشتر کمر شهروندان ایرانی زیربار گرانی و از دست رفتن قدرت خرید یا دسترنجشان است. شهروندان نیز دراین مسابقه از بین می روند . به ایرانیان حق بدهیم که از سر شوق یا با ناچار هرچه ریال دارند را تبدیل به دلار کنند حتی اگر شده ۵۰۰ دلار یا ۵هزار دلار باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 316921
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا