گزارش جدید بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های منتخب اقتصادی بهار امسال؛

سرعت خروج سرمایه بیشتر شد

بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی سه ماهه اول امسال را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات ارائه ‌شده در این گزارش، تراز پرداخت ‌ها به وضعیت نگران‌کننده‌ ای در 3 ماهه نخست سال جاری رسیده است. طبق برآوردهای اعلامی، خالص حساب سرمایه در بهار امسال به منفی ۱۰ میلیارد دلار رسیده که سه برابر این رقم در سه ماهه سال گذشته است. این مساله می تواند به معنای افزایش خروج سرمایه از کشور باشد که زنگ خطری است برای وضعیت سرمایه‌ گذاری در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تازه ترین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که روند خروج سرمایه از کشور همچنان ادامه دارد. نماگرهای اقتصادی سه ماهه نخست امسال نشان می دهد که خالص حساب سرمایه در ۳ ماهه امسال به منفی ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. رقم خالص حساب سرمایه کوتاه ‌مدت و بلندمدت در مدت یاد شده نیز به ترتیب به منفی ۹.۸ میلیون دلار و منفی ۱۶۸ میلیون دلار رسیده است. نکته قابل توجه این است که خالص حساب سرمایه در ۳ ماهه سال گذشته برابر با ۳.۱- میلیارد دلار بوده است. با مقایسه آمارهای یاد شده می ‌توان فهمید که میزان خروج سرمایه در سه ماهه اول امسال بیش از سه برابر سه ماهه اول سال گذشته است. افزایش سرعت خروج سرمایه از کشور مطابق آمارهای اعلامی می ‌تواند زنگ خطری برای وضعیت سرمایه‌ گذاری در کشور باشد.

در کنار آمارهای مربوط به خروج سرمایه از کشور، برآوردهای بانک مرکزی از بهبود وضعیت صادراتی کشور خبر می ‌دهد. صادرات نفتی کشور در ۳ ماهه امسال به ۱۴.۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سه ماهه سال گذشته تقریبا ۱.۵ برابر شده است. میزان صادرات غیرنفتی نیز در بهار امسال ۱۱.۲ میلیارد دلار اعلام شده که کمتر از ۵/۱ برابر ۳ ماهه سال قبل است. به طور کلی روند صادرات کشور در بهار امسال مثبت بوده، به طوری که رقم کل صادرات نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۱ برابر شده است. بر اساس آمارها، در بهار سال گذشته میزان کل صادرات نفتی و غیرنفتی کشور برابر با ۱۷.۲ میلیارد دلار بوده که در بهار امسال به ۲۵.۶ میلیارد دلار رسیده است.

آمارهای مربوط به تولید ناخالص داخلی در سه ماهه امسال نیز نشان می دهد که رشد اقتصادی بهار امسال بیشتر مرهون رشد بخش نفتی بوده است. در سه ماهه نخست امسال نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت به ترتیب ۲.۳ و ۲.۲ درصد بوده است. رشد گروه نفت در مدت یاد شده نیز برابر با ۳.۴ درصد بوده است. بعد از آن نیز بخش کشاورزی با رشد ۳.۲ درصدی بیشترین نقش را در رشد اقتصادی بهار امسال داشته است. سهم گروه خدمات نیز در رشد تولید ناخالص داخلی برابر با ۲.۶ درصد بوده است. اما گروه ساختمان رشد منفی ۶.۳ درصدی را در مدت یاد شده تجربه کرده است.

بررسی بازار پول نیز در سه ماهه امسال نشان می دهد که حجم نقدینگی با رشد نقطه ای ۳۷.۸ درصدی به ۵۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. پایه پولی نیز با رشد ۲۷.۸ درصدی در مدت یاد شده به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این مدت رشد پول ۵۵.۲ درصد و رشد شبه‌ پول نیز ۳۳.۵ درصد بوده است. طبق گزارش ارائه شده، بدهی دولت به بانک مرکزی در مدت یاد شده نیز به ۱۵۰.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. بدهی دولت به بانک ‌ها نیز به رقم بی ‌سابقه ۴۸۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. نرخ بیکاری نیز طبق آمارهای بانک مرکزی در فصل بهار امسال به ۹.۲ درصد رسیده است. رقم نرخ بیکاری برای زنان و مردان نیز در آمارهای اعلامی به ترتیب ۱۶.۱ و ۷.۸ درصد بوده است. همچنین نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله برابر با ۸.۵ درصد و در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله برابر با ۱.۸ درصد بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 316924
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا