سیگنال دولت و مجلس به بازار ارز؛

چرا قیمت دلار همچنان صعودی است؟

در روزی که مجلس میزبان مقامات اقتصادی دولت بود، قیمت دلار در بازار غیررسمی یک پله دیگر بالا رفته و قدم در کانال ۴۱ هزار تومانی گذاشته است. این در حالی است که از یکسو رئیس بانک مرکزی از برنامه ریزی برای ساماندهی بازار ارز خبر داده و از سوی دیگر، وزیر اقتصاد بر اراده جدی دولت برای بازگشت ثبات به بازار ارز تاکید کرده است. همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نرخ ارز را کاهشی پیش بینی کرده است. بی تفاوتی دلار به تاکتیک های ارزی بازارساز نشان دهنده چیست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: در حالی که دلار طی هفته های اخیر در کانال قیمتی ۳۸ و ۳۹ هزار تومانی رفت و برگشت می کرد اما از روز پنج شنبه توانست بار دیگر سقف شکنی کند و وارد ابرکانال قیمتی ۴۰ هزار تومانی شود. اسکناس آمریکایی اما در این کانال قیمتی هم ماندگار نشد و به پیشروی خود در مسیر رشد ادامه داد. بررسی ها از بازارغیررسمی ارز نشان می دهد که قیمت دلار توانسته یک پله دیگر بالا برود و در کانال ۴۱ هزار تومانی مستقر شود.

دلار در حالی به مرزشکنی خود ادامه می دهد که مقامات کشوری کماکان از سیاستگذاری برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز سخن می گویند. نشست علنی امروز مجلس با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی نیز تازه ترین تلاش ها در خصوص بررسی سیاست های ارزی کشور است. در این نشست نیز همچون گذشته مقامات کشوری به تکرار وعده های خود در زمینه مهار افزایش قیمت ارز پرداختند و سازوکار مشخصی در این زمینه از سوی آنان ارائه نشد.

رئیس بانک مرکزی که متهم اصلی سقوط ارزش ریال در هفته های گذشته است بار دیگر از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور خبر داده و نسبت به آینده این بازار ابراز امیدواری کرده است. وی در این رابطه گفت «بازارهای رسمی ارز کلا متعادل است و هیچ‌گونه کمبودی نداریم. برای ایجاد ثبات در بازار ارز چه در سیاست‌های پولی و چه ثبات اقتصاد کلان و کنترل نقدینگی و تورم برنامه‌های متنوعی داریم که ثبات و ساماندهی بازار ارز را رقم خواهد زد».

علاوه بر علی صالح آبادی، وزیر اقتصاد گفته «دولت اراده قوی و عزم جدی برای بازگشت ثبات به بازار ارز دارد» و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تاکید کرده «منابع ارزی و تخصیصی دولت در سطح خوبی قرار دارد و پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را با سیاست‌گذاری مناسب و تصمیم‌گیری به موقع داریم».

واقعیت اما حاکی از آن است بازار ارز واکنش مثبتی به این اظهارات نشان نداده و حرکت خود در مسیر صعودی را ادامه داده است. این موضوع نشان می دهد که معامله گران این بازار نسبت به اظهارات و وعده های مقامات دولتی بی حس شده اند و با نگرانی نسبت به آینده اقتصادی، سطح تقاضای خود در بازار را بالا برده اند.

این نکته قابل ذکر است که بازار ارز همچنان از سیگنال های سیاسی و اخبار منفی برجامی تاثیر می پذیرد. به باور برخی از کارشناسان، برجام به پایان خود رسیده اما طرفین مذاکره کننده از بیان علنی این موضوع خودداری می کنند. با این حال معامله گران بازار ارز دیگر امیدی به بهبود روابط سیاسی ایران با غرب ندارند و با نگرانی بیشتری به آینده اقتصادی کشور چشم دوخته اند.

 تداوم روند افزایشی تورم و ناتوانی سیاستگذار در مهار آن و همچنین پیش بینی ها از کسری بودجه بزرگ دولت مسائلی است که موتورهای پیشران دلار در بازار شده اند. بر همین اساس می توان گفت که اظهارات مقامات دولتی اگر با عملیات اجرایی همراه نشود کمکی به مهار رشد قیمت دلار و بازگرداندن ثبات به بازار نخواهد کرد.

اقتصاد کلان

شناسه : 317247
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا