اعداد درخشانی ثبت شدند؛

پیش بینی بورس ۵ دی ۱۴۰۱ / بورس در انتظار رکوردزنی تاریخی

پنجمين رشد قوی شاخص کل، چهارمين ورود پرمقدار پول حقیقی و نهمين روز با ارزش معاملات بالا در سال جاری، شکل گرفت تا اگرچه زمستان با سفیدی برف آغاز شد اما بورس آن با ویترین سبز آغاز شد. نکته اما این است که آیا می توان بالا رفتن عجیب و غریب قیمت دلار و تورم را عامل مهم تر و محکم تر از ریسک های بورس برای رشد دانست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ برخی معتقدند اصلاح اخیر بازار سرمایه دورخیزی بود برای دستیابی به ابرکانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی و در روز یکشنبه شاخص کل موفق شد یک گام دیگر به این هدف نزدیک شود.

با این حال برخی از اهالی بازار سرمایه معتقدند حباب سال ۹۹ تا حدی بزرگ بوده است که با وجود اصلاح بازار در این دو سال همزمان با رشد پرشتاب دلار، در سناریوی خوشبینانه در حال حاضر قیمت سهام در محدوده ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

از سوی دیگر اما ریسک های دیگری مانند افزایش احتمالی نرخ بهره، قطع شدن گاز و برق برخی صنایع و یا نامعلوم بودن مفاد مرتبط با بورس در بودجه همچنان بر سر بازار وجود دارد. با این همه اما کارشناسانی هستند که از زاویه دیگر و تحلیلی با استدلال قوی بورس را محکوم به رشد می دانند.

فردین آقا بزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با جهان صنعت نیوز می گوید: بازار از ابتدای سال تا به حال تنها ۱۲ و نیم درصد رشد کرده است و این برخلاف متغیرهای صادق در دنیا بوده است. به بیان دیگر بورس ترکیه، آرژانتین، روسیه یک سال پیش و ایران که با تورم دست و پنجه نرم می کنند قاعدتا باید از جهات بسیار در وضعیت مشابه باشند که این طور نبوده است.

تورم موتور بورس را روشن می کند؟

وی می افزاید: یک اصل اقتصادی می‌گوید اگر ارزش پول ملی کاهش یابد مسلماً در بورس اثر خود را خواهد گذاشت، اما این اثرگذاری نه به دلیل سودآوری شرکت ها که بر اثر تورم رخ می دهد.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه سودآوری شرکت های داخلی تحت تاثیر سوء مدیریت و برخی کاستی ها است، اظهار می‌کند: قاعدتاً با این وضعیت تورمی، شاخص بورس باید تا پایان سال رکورد تاریخی خود را بشکند.

وی می فزاید: این رکورد شکنی و صعود نه به دلیل بالا رفتن سودآوری صنایع بلکه به دلیل انطباق با سایر بازار است. خودرو، سکه، طلا حدود ۵۰ درصد رشد داشته اند اما بورس تنها ۱۲ و نیم درصد رشد داشته است که این ناشی از کنترل گری هایی بود که در بازار صورت گرفت.

دلار ۴۰ هزار تومانی و بورس

آقا بزرگی تصریح می‌کند: مدیریت تصمیم‌گیر در بورس شاخص را کنترل کرد تا نشان دهد کالاهای اساسی افزایش قیمت نداشته است. اما حالا دلار ۴۰ هزار تومانی شرکت های بورسی به خصوص صادرات محورها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی خاطرنشان می کند: اغلب صنایع ما تحت تاثیر نرخ فروش محصولات متاثر از افزایش برابری نرخ ارز با ریال قرار می گیرد. بنابراین بخشی از تمرکز و تحلیل ما معطوف به سودآوری شرکت ها و بخشی نگهداری ارزش نقدینگی به عنوان سرمایه است. بنابراین بورس محکوم به رشد است هرچند نیروهای بازدارنده که بورس را نماد کنترل قیمت ها نشان می‌دادند، همچنان مشغول کار هستند.

اثر بحران انرژی بر صنایع

همچنین آقا بزرگی در پاسخ به این پرسش که بحران انرژی در برخی صنایع مانند سیمان و فولاد چه اثری بر ورند بازار سرمایه خواهد گذاشت، می گوید: قطعی احتمالی برق و یا گاز منجر به کاهش تولید در این صنایع می‌شود، که به معنی کاهش عرضه و افزایش قیمت است.

وی تاکید می کند: با توجه به اینکه واردات با دشواری روبرو است، آنچه امروز بنگاه ها تولید می کنند برایشان حکم تولید طلا را دارد. بنابراین صرفا روی قیمت تمام شده اثرگذار است که در میان مدت و بلند مدت باعث تشدید تورم می شود که در این وضعیت باز هم بورس محکوم به رشد خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان می گوید: این اتفاق باید خیلی زودتر از این ها رخ می داد و در شهریور ماه منتظر رشد بورس بودیم اما متاسفانه دست اندازهای تصمیم گیران اجازه این رشد را نداد، اما حالا مردم خود به اهمیت رشد در این بازار پی برده اند.

بانک و بیمهبورس
شناسه : 317258
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا