نگاهی به بازارهای جهانی؛

سال سختی پیش روی بازارهای سهام خواهد بود؟

بازارهای جهانی سال سختی را پشت سرگذاشتند. تورم و بحران اقتصادی کم سابقه در آمریکا و کشورهای اروپایی بازارهای سهام این کشورها را تحت تاثیر قرار داد. با این حال اما برخی تحلیلگران می گویند همچنان سیاست های فدرال رزو بالا بردن نرخ بهره برای کنترل تورم است که این مسئله به رکود دامن خواهد زد.

ممکن است ۲۰۲۳ همچنان سال سختی برای اقتصاد باشد. با این حال وال استریت در روز جمعه مثبت بسته شد و بازدهی خزانه‌داری افزایش یافت چرا که سرمایه‌گذاران از داده‌های اقتصادی نگران کننده در آستانه تعطیلات آخر هفته کریسمس عبور کردند و یک هفته مملو از نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های پولی محدودکننده فدرال رزرو و ترس‌های مربوط به رکود را به پایان رسید.

هر سه شاخص عمده سهام ایالات متحده تابلوی بورس آمریکا را با رنگ سبز به پایان رساندند، در حالی که سرمایه گذاران خوشبنینی چندانی نداشتند با این حال مجموعه ای از شاخص ها به بهتر شدن وضعیت اقتصادی اشاره می‌کردند، شواهدی مبنی بر اینکه رگبار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تأثیر مورد نظر خود را پیش از این گذاشته است.

پل کیم، مدیر اجرایی Simplify ETFs در نیویورک، گفت: «همه منتظرند تا سال ۲۰۲۳ دوباره نگاهی تازه داشته باشند.

در هفته گذشته، S&P 500  و نزدک سومین ضرر متوالی خود را در روزهای جمعه تا جمعه ثبت کردند.

با پایان یافتن روزهای معاملاتی باقیمانده در سال ۲۰۲۲، به نظر می‌رسد هر سه شاخص با شدیدترین افت درصدی سالانه خود از سال ۲۰۰۸، سیاه‌ترین سال بحران مالی جهانی، به پایان خواهند رسید.

این سالی بود که در آن تنوع شکست خورد و همه چیز با هم فروخته شد. کیم افزود: «یک سال با حداکثر درد، که در آن اوراق قرضه و سهام فروخته شد. جایی برای پنهان شدن از این حوادث وجود نداشت.»

مجموعه ای از داده های وزارت بازرگانی و دانشگاه میشیگان نشان می دهد در حالی که به نظر می رسد تورم در حال کاهش است، هزینه های مصرف کننده نیز کاهش می یابد، که حدود ۷۰ درصد از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می دهد.

از سوی دیگر، فروش خانه های جدید افزایش شگفت انگیزی را به همراه داشته و احساسات مصرف کننده را تعیین کرده است.

اما سیگنال ها همچنان کمک چندانی به انتظارات سیاست فدرال رزرو نکردند.

کیم گفت: «تورم نسبتاً چسبنده به نظر می رسد و نرخ بهره همچنان در حال افزایش است. و نرخ بهره باید برای مدت طولانی‌تری بالاتر باشد.»

میانگین صنعتی داوجونز ۱۷۶.۴۴ واحد یا ۰.۵۳ درصد افزایش یافت و به ۳۳۲۰۳.۹۳ رسید، S&P 500 با ۲۲.۴۳ واحد یا ۰.۵۹ درصد به ۳۸۴۴.۸۲ رسید و نزدک کامپوزیت با ۲۱.۷۲ درصد افزایش ۲۱.۷۲ درصد به ۰.۷۰ درصد رسید.

سهام اروپا از همتایان آمریکایی خود نزولی و صعودی را دنبال کردند و در نهایت به دلیل ناآرامی های اقتصادی که با قدرت در بخش مراقبت های بهداشتی و سهام بانکی دست و پنجه نرم می کرد، شاخص را با افزایش اسمی به پایان رساندند.

شاخص پاناروپایی STOXX 600 0.04 درصد رشد کرد و شاخص سهام MSCI در سراسر جهان ۰.۲۳ درصد افزایش یافت.

سهام بازارهای نوظهور ۰.۹۹ درصد ارزش خود را از دست دادند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۱ درصد کاهش یافت، در حالی که نیکی ژاپن ۱.۰۳ درصد کاهش یافت.

بازدهی اوراق خزانه پس از آن که داده ها نشان داد درآمد شخصی بیش از حد انتظار افزایش یافته و داده های تورم اکتبر به طور صعودی بازنگری شد، مسیر صعودی خود را از سر گرفت.

دلار نوسان کرد، اما اساساً در برابر سبدی از ارزهای جهانی پس از دو روز افزایش، بدون تغییر باقی ماند، زیرا فعالان بازار احتمال افزایش بیشتر نرخ‌های بهره و ماندن در آنجا را بیش از آنچه که بسیاری انتظار داشتند، ارزیابی کردند.

شاخص دلار ۰.۱۱ درصد کاهش یافت و یورو با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۱.۰۶۱۶ دلار رسید.

ین ژاپن ۰.۳۶ درصد در مقابل دلار آمریکا به ۱۳۲.۸۵ دلار کاهش یافت، در حالی که استرلینگ آخرین بار با ۰.۰۲ درصد افزایش در روز، با ۱.۲۰۴۵ دلار معامله شد.

پس از اینکه مسکو اعلام کرد ممکن است در واکنش به محدودیت قیمت G7 بر صادرات روسیه، تولید خود را کاهش دهد، قیمت نفت افزایش یافت.

نفت خام آمریکا با ۲.۶۷ درصد افزایش به ۷۹.۵۶ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که برنت با ۳.۶۳ درصد افزایش در روز به ۸۳.۹۲ دلار در هر بشکه رسید. هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۷۹۷.۴۲ دلار رسید.

اخبار برگزیدهبانک و بیمهبورس

شناسه : 317274
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا