سه عامل التهاب در بازار ارز؛

بانک مرکزی می تواند قیمت دلار را کنترل کند؟

بانک مرکزی دولت سیزدهم زیر فشار است. قیمت دلار دردر چند هفته اخیر با شتابی باورنکردنی مرزهای تازه ای را جابه جاکرده و از ٤٠ هزار تومان هم فراتر رفته است. در حالی که نمایندگان، دولت را زیر تیغ نقد و تهدید قرارداده اند، رییس بانک مرکزی همراه وزیر اقتصاد به مجلس رفت و در یک نشست غیر علنی، دلایل سه گانه ای را برای افزایش قیمت دلار برشمرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ جلسه روز یکشنبه مجلس با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد. در این جلسه سه دلیل برای افزایش قیمت دلار شامل ناآرامی های چند ماه گذشته، رفتار اخیر چین و خروج سرمایه از کشور عنوان شد.

هرکدام از این دلایل شاید بتواند بخشی از واقعیت را توضیح دهد. به این معنی که فقدان ثبات سیاسی داخلی تمایل برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری را در مسیر نزولی قراداده است. در این وضعیت هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست ریالی یا دلاری برای توسعه کار خود سرمایه گذاری کند.

به این ترتیب باید به رییس بانک مرکزی گفت چرا درحالی که مقامات سیاسی می گویند اعتراض ها فروکش کرده است باز هم شاهد افزایش قیمت دلار هستیم. یا رییس کل بانک مرکزی اطلاعاتی دارد که نشان می دهد تحلیل او برخلاف مدیران سیاسی است یا اینکه مدیران سیاسی اغراق می کنند.

 از سوی دیگر رفتار چین را باید تفسیرکرد. آیا چین دیگر نمی خواهد از ایران نفت خریداری کند؟ آیا رفتار چین درآینده نزدیک بر پایه تاخیر بیشتر در دادن ارزهای بلوکه شده ایران است؟ چرا باید رفتار چین بر قیمت دلار در ایران اثر منفی داشته باشد؟

درباره فرار سرمایه از کشور نیز باز هم می توان از رییس بانک مرکزی توضیح بیشتر خواست. شاید صالح آبادی عدد و ارقام متفاوتی از خروج سرمایه دارد که تا امروز پنهان مانده است.

بانک مرکزی با این عوامل چه کند؟

نکته بسیار با اهمیت این است که اگر از نظر رییس کل بانک مرکزی برای افزایش قیمت ارز همین سه دلیل مهم باشد که البته بخش هایی از واقعیت را در دل دارند، آیا می توان امیدوار بود قیمت ارز تثبیت شود؟

به نظر می رسد کنترل و مهار هر سه عامل یادشده به ویژه دو عامل بی ثباتی سیاسی و نیز تغییر رفتار چین نسبت به ایران بسیار فراتر از اختیارات رییس کل بانک مرکزی و حتی دولت است. به این ترتیب نباید انتظار داشت قیمت دلار و ارزهای معتبر دیگر در مسیر سراشیبی قرارگیرد. زیرا با این دست فرمان سیاست نمی توان عرضه ارز را افزایش داد.

اداره کنندگان کشور برای تثبیت نرخ تبدیل دلار به ریال تنها یک راه دارند: درآمد ارزی از دست رفته صادرات نفت را دوباره به میزان قبل از تحریم ها و بیشتر از آن برگردانند و مطمئن باشند تحریم های بیش تری در راه نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 317285
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا