xtrim

صنعت خودرو در دست‌انداز چینی

جهان صنعت نیوز|  چین از تحویل قطعات یدکی خودروهای خارجی به ایران خودداری می‌کند که تامین نشدن این قطعات منجر به ارائه نشدن خدمات پس از فروش خواهد شد؛ این خبری است که به تازگی به نقل از یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان شده است و موجی از واکنش ها را برانگیخته است.

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: برای بررسی بیشتر درباره اینکه با این موضوع چگونه باید برخورد کرد و چقدر جدی است، به سراغ دو تن از مسئولان مرتبط رفتیم که در ادامه می خوانید:

اصل موضوع چیست؟
ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار گفت: پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کمبود قطعات یدکی در بازار به یکی از معضلات صاحبان خودروهای خارجی تبدیل شد چراکه قطعات این خودروها به صورت CKD وارد کشور می‌شد و ایران فقط فرایند مونتاژ آن را انجام می‌داد.

opal

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه تامین نشدن قطعات یدکی به معنای توانایی نداشتن در ارائه خدمات پس از فروش است، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد قطعات موردنیاز تولید برخی از خودروها، وارداتی است و در شرایط کنونی که واردات انجام نمی شود تولید این خودروها امکان پذیر نیست.

باید به تولید داخل متکی بود نه چین

اما صادق نجفی، مشاور عالی وزیر صنعت و نماینده ویژه وزیر در کمیته خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به اینکه وزارت صنعت چه نظارتی بر موضوع دارد، می گوید: من در این باره نشنیده ام ولی به هرحال در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در شرایط جنگی هراتفاقی ممکن است بیفتد، هنر این است که ما چه اقدامی بکنیم و چگونه از این مرحله عبور کنیم. وی می افزاید: ما باید تدبیر کنیم و اگر چینی ها قطعات یدکی را به ما ندادند به سراغ دیگران برویم و تولید داخلی را تقویت کنیم.

رحیم زارع: تمام قطعات را نمی توان در داخل تولید کرد

درهمین حال رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از عواملی که وضعیت بازار خودرو به این روز افتاده، به دلیل بی اعتمادی و بی‌وفایی است که چینی ها در حق ایران کردند، در گفت وگو با خبرنگار ما می افزاید: چینی ها در ماجرای انتقال پول از طریق کونلون بانک به تعهداتشان عمل نکردند و از یک طرف با ما و از طرف دیگر با دولت آمریکا بودند و این موضوع باعث شد که واردات به خوبی انجام نشود و خودروسازان نتوانند به راحتی انتقال پول انجام دهند. زارع درپاسخ به اینکه مجلس چگونه برحل این موضوع نظارت دارد، می گوید: این به شرایط دیپلماتیک کشور بازمی گردد، آقای لاریجانی (رئیس مجلس) اواخر سال گذشته با چند تن از وزیران به چین سفر کرد که امیدواریم دستاورد آن موجب بهبود این شرایط شود. وی درخصوص تولید داخلی این گونه قطعات نیز تصریح می کند: نمی شود هرچیزی را بگوییم که در داخل تولید شود، برخی قطعات هنوز زیرساخت هایش برای تولید داخلی خوب نیست.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 31740
لینک کوتاه :