جهان صنعت نیوز بررسی کرد؛

احتمال پیک کرونا در اسفند / نگرانی از تکرار اتفاقات سال ۹۸

کرونا بار دیگر در جهان شروع به تاخت و تاز کرده است. براساس آمارها در یک روز و یک شهر چین نیم میلیون نفر به کرونا مبتلا شدند. نام جدیدش BQ1.1 است، در واقع زیرسویه جدید از سویه اومیکرون ویروس کرونا محسوب می شود. حالا نه تنها چین، اروپا و آمریکا را هم حسابی درگیر کرده است. همین امر منجر به واکنش پزشکان عفونی زیادی شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ برخی از متخصصان عفونی بر این عقیدند که اوایل اسفند کرونا بار دیگر در ایران اوج می گیرد و اگر وزارت بهداشت آمادگی لازم را برای کنترل پروازهای خارجی نداشته باشد، فاجعه سال ۹۸ تکرار می شود.

همچنین برخی دیگر هشدارهای درباره ذخایر دارویی می دهند، زیرا تکرار کمبود سرم و دارو منجر به افزایش مرگ و میرها می شود. وزارت بهداشت تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از شیوع دوباره کرونا در ایران نکرده است.

 تنها چند روز پیش «پدرام پاک آیین» سخنگوی وزارت بهداشت گفته است؛ احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور جدی است با توجه به کاهش سطح ایمنی حتماً افراد یک دز واکسن را در سال جاری تزریق کنند.

با این وجود هیچ برنامه ای درخصوص ایجاد تمهیدات فوری اعلام نشده است. این در حالی است که به عقیده متخصصان عفونی بار دیگر استفاده از ماسک باید در میان مردم اجباری شود و همچنین باید در فرودگاه عبور و مرورها به شدت کنترل شود تا از احتمال شیوع مجدد کرونا طی زمستان پیش‌رو پیشگیری شود.

بازگشت محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی

در همین رابطه دکتر «حمید عمادی» متخصص بیماری های عفونی به «جهان صنعت نیوز» گفت: بارها اعلام کردیم که بیماری کرونا تمام نشده و به همین راحتی نیز تمام شدنی نیست.

در حال حاضر از لحاظ بیماری کرونا در موقعیت خوبی هستیم، برخی اوقات تعداد فوتی های روزانه صفر است. اما با این حال پیش‌بینی‌هایی مبنی بر شیوع کرونا در زمستان امسال، به خصوص اوایل اسفند وجود دارد. چرا که با توجه به تعطیلات کریسمس و تردد مسافران ایرانی و خارجی به کشور، احتمال شیوع زیرسویه جدید زیاد خواهد بود.

به همین دلیل باید در فرودگاه عبور و مرورها به شدت کنترل شود تا از احتمال شیوع مجدد کرونا پیشگیری شود. به نظرم عقل حکم می‌کند تحت این شرایط غافلگیر نشویم، وزارت بهداشت باید از لحاظ دارو، پرسنل و کادر درمان، تخت‌های مورد نیاز برای بستری و … کاملا آماده باشد. از تجریبات سالهای گذشته باید درس گرفت و اشتباهات را تکرار نکرد.

وی با تاکید به تزریق واکسن کرونا بیان کرد؛ اگر از تزریق دز سوم واکسن کرونای کسی ۶ ماه گذشته باشد، و در گروه پرخطر شامل کودکان و زنان باردار و دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله قلبی و تنفسی باشد، بهتر است تزریق دز چهارم را هم حتما انجام دهد.

 هنوز از میزان شدت کشندگی این سویه اطلاع علمی نداریم، اما احتمالا میزان سرایت بالایی داشته باشد.  با این حال هنوز برای پیشگیری از بیماری باید پروتکل های بهداشتی و محدودیت های ترددی با کشور بازگردد.

 هر فردی که علامت بیماری تنفسی دارد چه بیماری کرونا باشد و چه آنفلوآنزا باید در خانه مانده و استراحت کند تا به سرعت بهبود یافته و بیماری را به سایرین منتقل نکنند. تشخیص قطعی آنفلوآنزا از کرونا تنها با تست تشخیصی میسر است چون علائم بیماری مشابه است. همچنین دوباره استفاده از ماسک باید در جامعه الزامی شود. تنها در این خصوص میتوان از چرخه ویروس در کشور جلوگیری کرد.

اخبار برگزیده
شناسه : 317497
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا