در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

کاهش تورم با القا درمانی!

تورم به پاشنه آشیل اقتصاد ایران تبدیل شده است. آمارهای رسمی نشان می دهد که اقتصاد ایران دست کم از زمان لغو برجام در سال 97 به شکل متفاوتی درگیر تورم بوده است. با این وجود مقامات دولت سیزدهم از کاهش 20 درصدی نرخ تورم از سال گذشته خبر داده اند. اما سوال این است که چرا مردم کاهش تورم را در زندگی عادی خود احساس نمی کنند؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین برآوردهای مرکز آمار نرخ تورم در پایان آذرماه به ۴۵ درصد رسیده است. تورم نقطه ای نیز در این ماه ۴۸.۵ درصد بوده است. اما بانک مرکزی با ارائه نمودارهایی بار دیگر ادعای خود مبنی بر کاهش تورم از سال گذشته را مطرح کرده است.

سخنگوی بانک مرکزی با انتشار توئیتی در این باره نوشته «سری زمانی و رسمی تورم و رشد نقدینگی از سال ۱۳۹۹ تا پایان آبان ۱۴۰۱ منتشر شد. نرخ تورم نقطه به نقطه از ۶۵.۳ درصد ۹۹ به حدود ۴۴.۳ درصد در آبان امسال کاهش یافت. تورم دوازده ماهه نیز با ۲۰ درصد کاهش به ۳۹.۹ درصد رسیده است.»

براساس نمودارهای ارائه شده، نرخ رشد نقدینگی در مهر ماه سال گذشته برابر با ۴۲.۸درصد بوده که در مهرماه امسال به ۳۴.۳درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه ای ۶۵.۳درصدی بهمن ماه سال ۹۹به ۴۴.۳درصد رسیده است.

نکته جالب تر آنکه در فاصله اردیبهشت ماه تا تیر ماه (زمان حذف دلار ترجیحی) نرخ تورم روند افزایشی خود را آغاز کرده و به بالای ۵۰درصد رسیده است.

کارشناسان می گویند که مقامات دولت سیزدهم با تکرار ادعاهای خود مبنی بر کنترل رشد نقدینگی و تورم تلاش می کنند از تحقق وعده های خود در سال گذشته سخن بگویند. اما واقعیت این است که هیچ کدام از وعده های اقتصادی آنان محقق نشده و نگرانی ها نسبت به تشدید شرایط بد اقتصادی افزایش یافته است.

مادامی که دولت کسری بودجه داشته باشد و منبع پایداری برای تامین آن در اختیار نداشته باشد به روش های مستقیم و غیرمستقیم از منابع بانک مرکزی و بانکها استفاده می کند و تورم را به جامعه تزریق می کند. اینجاست که پی می بریم آمارهای اقتصادی نتوانسته اند به کمک مقامات دولتی بیایند و مردم به صورت روزانه در حال تجربه از دست دادن ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید خود هستند.

وظیفه مسوولان القای خوش بینی برخلاف واقعیت ها است

سیدمرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه به «جهان صنعت نیوز» گفت: از شواهد اینگونه برمی آید که همه دولت مردان جدید موظف شده اند که خوش بینی را به زعم خودشان به جامعه القا کنند.

هرچند برای همه ما خوشایند خواهد بود اگر آنچه مقامات دولتی می گویند مطابق با واقعیت باشد، اما حقیقت این است که مردم برخلاف گفته ها و ادعاهای مطرح شده خلاف آن چیزی را که گفته می شود در زندگی روزانه خود مشاهده می کنند.

وی اظهار کرد: ارائه آمار و اطلاعات خوش بینانه اقتصادی موضوعی نیست که تنها محدود به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باشد، رئیس جمهور نیز در اظهارات خود به کرات اعلام می کند که قطار پیشرفت اقتصادی در حال حرکت است. این موضوعی است که حتی وزیر صمت و دیگر مسوولان کشوری نیز بر آن تاکید و مسائلی را بیان می کنند که گویی ارتباطی با ایران ندارد و مربوط به جای دیگری است.

افقه تصریح کرد: هرچند نمی توان گفت که مقامات دولتی در حال آمارسازی هستند اما اگر خوش بین باشیم باید بگوییم که چندان پیچیده نیست اگر آمارها را به گونه ای بیان کنند که ضمن اینکه نادرست نباشد کاملا هم منطبق با واقعیت نباشد.

اگر هم بخواهیم با عینک بدبینی به مساله نگاه کنیم باید اعلام کنیم که گرایش به غیرواقعی نشان دادن وضعیت اقتصادی در بین دولت مردان فراگیر شده است. دلیل این مساله نیز این است که برخلاف وعده های اقتصادی دولت مردان، اکنون آنها با وقعیاتی روبرو شده اند که یا نسبت به آن آگاه نبودند، یا نسبت به آن بی اعتنا بودند و یا برای حفظ جایگاه خود از بیان آن خودداری می کردند.

اکنون که در جایگاه اجرا و عمل قرار گرفته اند به این آگاهی رسیده اند که وعده هایشان قابلیت تحقق ندارد و برای جلب توجه طرفداران خودشان آمارها را برخلاف آنچه هست منعکس می کنند.

سرمایه اجتماعی در مسیر سقوط

این اقتصاددان ادامه داد: تنها با نگاهی به آمارهای فعلی که از سوی نهادهای رسمی منتشر می شود نیز می توان فهمید که آنچه مقامات دولتی می گویند با واقعیت تطابق ندارد. ما به صورت روزانه شاهد افزایش قیمت انواع و اقسام کالاهای خوراکی و غیرخوراکی اعم از خودرو، ارز و مواد غذایی هستیم. تازه ترین برآوردها نیز نشان داده که میزان افزایش قیمت اقلام غذایی در ۸۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

با وجود همه اینها اصرار دولت بر این است که نرخ تورم را به اندازه ۲۰ درصد کاهش داده و از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد رسانده است. اما آنچه ما در عمل می بینیم این است که تورم همچنان در مسیر رشد حرکت می کند. بنابراین اینکه چه معجزه ای در تحلیل آمارها اتفاق می افتد که موجب خوش بینی مقامات دولتی شده برای کسی روشن نیست اما واقعیت آن چیزی است که مردم در زندگی روزانه خود احساس می کنند.

افقه خاطرنشان کرد: در صورتی که مقامات کشوری این روند را تداوم ببخشند، واقعیت ها را نادیده بگیرند و با مردم صادق نباشند سرمایه اجتماعی خودشان را بیشتر از آنچه که بوده از دست می دهند.

به عبارتی دولتی ها طرفداران اقلیت خودشان را نیز در صورت ادامه شرایط فعلی یکی پس از دیگری از دست می دهند. وقتی مردم مشاهده می کنند که دولت مردان آمارهای خوش بینانه منتشر می کنند اما آنچه دولت می گوید را در واقعیات زندگی خود لمس نمی کنند، با یک دوگانگی مواجه می شوند که نتیجه آن از دست رفتن سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به حرفها و گزاره های تکراری دولتی ها خواهد بود.

اقتصاد کلان

شناسه : 317574
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا