رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی از رنج کمبود گاز معدنکاران سخن گفت؛ 

تامین انرژی وظیفه دولت است 

امروز مساله کمبود گاز دغدغه بسیاری از کارخانه های معدنی به خصوص فولادی ها و سیمانی ها شده است. تا جاییکه این نگرانی را ایجاد کرده که تولید متوقف می شود و اقتصاد از این فاجعه ضربه جدی ای می خورد. اما اینکه چرا به اینجا رسیدیم را می توان در موارد مختلف جستجو کرد. کارشناسان به عدم برنامه ریزی دولتمردان در دوره های مختلف و از طرفی عدم اجرای برنامه های نوشته شده به دلیل ضعف در چشم انداز و ناتوانی کارشناسان آن دوره از داشتن دید وسیع اشاره دارند.

حسن حسینقلی رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی با اشاره به قانون اساسی کشور به «جهان صنعت نیوز» گفت: بر اساس قانون اساسی برق، گاز، گازوییل و آب ملی و دولتی هستند. آنجاییکه مطرح می شود تمامی معادن جزو انفال بوده و دست دولت هستند و باید معدنکار مجوز و پروانه گرفته و حقوق دولتی پرداخت کند، نشان می دهد که نقش معدن و دولت مهم است.  
 
او با بیان اینکه تامین انرژی وظیفه دولت است، خاطرنشان کرد: انرژی دست دولت است و به طور حتم وظیفه دارد که برای معادن آنچه که مورد نیاز است را تامین کند. این در حالی است که می بینیم که تاکید می شود بقیه هم بیایند و در این امر مشارکت کنند! مساله مهم این است که آن بخش هایی هم که نیروگاه زده  اند و برق تولید کرده اند ۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت بدهکار هستند و چندان مورد حمایت قرار نمی گیرند. به این ترتیب  شنیده ایم کسانیکه می خواهند در کنار دولت دست به تامین انرژی بزنند بسیار پشیمان هستند.

سرمایه گذاری های لازم صورت نگرفته است 

 
رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران با اشاره به بی برنامگی ها در کشور خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ این است که در سنوات گذشته در بخش تامین انرژی سرمایه گذاری های لازم صورت نگرفته است و در این امر دولت به شدت کوتاهی کرده است. درحالیکه تامین برق و گازوییل وظیفه دولت بوده اما در این عرصه کم کاری صورت گرفته است. به طور مثال دولت محمود احمدی نژاد ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت دریافت کرد که مبلغ بسیار قابل توجهی بود اما به جای اینکه پالایشگاه  ونیروگاه  احداث و برق تولید کند ، تمام دلارها را هدر داد و خرج کارهای کمتر مهم کرد.

ضرر صنایع معدنی از بی برنامگی ها 

 
او با بیان اینکه صنایع معدنی از این بی برنامگی ها به شدت ضرر دیده اند، گفت: وقتی دولت با کمبود انرژی روبرو شد بین بخش تجاری، خانگی و صنعت، دیواری کوتاه تر از معادن و صنایع پیدا نکرد. اما دلیل این مساله به آن بر می گردد که اصولا در بین برخی از مسوولین اعتقاد به تولید و اشتغال به شدت ضعیف است.
حسینقلی ادامه داد: ما تاکید نمی کنیم که باید برق بخش خانگی را قطع کرد به این دلیل که با شرایط موجود این مساله خطرناک است اما تامین برق و گاز باید از گذشته مورد توجه قرار می گرفت. موضوعی که اصلا به آن فکر نشد!
او با اشاره به اینکه توسعه به برنامه ریزی نیاز دارد، گفت:  با اینکه در کشور برنامه ۲۰ ساله هم نوشته شد اما به دلیل اینکه بدون آمایش سرزمینی و با اهداف و منافع کلی همخوانی نداشت تنها در حد ۲۰ درصد عملیاتی شد! حالا دو سال دیگر به اتمام آن نمانده و ما هم نتوانستیم بر اساس این برنامه تبدیل به کشور اول در منطقه خاورمیانه شویم!
 

دولت چاره اندیشی کند

 
رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران با اشاره به اهمیت نقش دولت گفت: اینکه بر  صنعت معدن، سیمانی ها و فولادی ها اینقدر فشار وارد می شود باید گفت که بسیار خطرناک است و در بلند مدت ضربات زیادی را به اقتصاد می زند.  به این ترتیب دولت باید هزینه و خسارت آنها را پرداخت کرده و مدافعشان باشد.
 
او تصریح کرد: نمی شود سه ماه  تابستان برق نباشد و سه ماه زمستان گاز! چراکه در این شرایط معدنی ها تنها ۶ ماه از سال از امکانات اولیه بهره می برند! اینها را  با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد از جمله تورم و قوانین ضعیف اگر بخواهیم در نظر بگیریم باید گفت که دیری نمی گذرد که صنایع نابود می شوند.
 
حسینقلی گفت: امروز تورم بالای ۵۰ درصد است و دولت مدام به صادر کننده فشار وارد می کند. این در حالی است که وقتی صادر کننده مطرح می کند که دلار ۳۹ تومانی را ۲۸ تومان بفروشد به این معنی است که ۱۱ هزار تومان به صادرکننده اجحاف شده است. بنابراین باید مشکلات را ریشه ای حل کرد و در کنار مشکل کمبود گاز، بحث تورم هم جدی گرفته شود.

صنعت و معدن

شناسه : 317578
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *