شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت بین الملل؟؛

فیلترشکن عامل اصلی کندی اینترنت نیست

وزیر ارتباطات با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره تسریع روند دسترسی به اینترنت ملی سخن گفت. هنچنین تاکید کرد استفاده از فیلترشکن‌ باعث کاهش سرعت اینترنت است. صحبت‌هایی که این نگرانی را ایجاد کرده است که شبکه ملی اطلاعات قرار است جایگزین اینترنت بین المللی شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اظهار نظرهای اخیر وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت با حواشی همراه شد. زارع پور استفاده از فیلترشکن را به‌ عنوان دلیل اصلی کاهش سرعت اینترنت دانست. همچنین از تکمیل شبکه ملی اطلاعات تا ۲۲ بهمن یا نهایتا پایان سال جاری خبر داد.

این اظهار نظر ها واکنش‌های مختلفی را در میان کاربران، کارشناسان و رسانه‌ها به همراه داشت. به گفته وزیر ارتباطات شبکه ملی اطلاعات نهایتا تا پایان سال قرار است تکمیل شود.

شبکه ملی اطلاعات پایان دسترسی به شبکه بین‌المللی اینترنت است؟

وال استریت ژورنال در جدیدترین گزارش خود ادعا کرده است حدود ۲۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در ایران فعال است. این گزارش در حالی منتشر شده که وزارت ارتباطات به‌سرعت به دنبال تکمیل زنجیره اینترنت ملی است. همچنین این وزارتخانه سعی دارد با تکمیل این زنجیره، دسترسی به فیلترشکن‌ها را سخت‌تر و غیر ممکن‌تر از ماه‌های اخیر کند.

زنجیره‌ای که قرار بود در افق ۱۴۰۴ به عدد ۷۰ درصد برسد حالا به شکلی در اولویت قرار گرفته که وزیر می‌گوید تا انتهای سال این زنجیره دسترسی به اینترنت ملی احتمالا در ۲۲ بهمن تکمیل می‌شود.

زارع‌پور تأکید کرده آنچه برای اینترنت ملی رخ می‌دهد یک گام تکمیلی برای بی‌ارتباطی مطلق با اینترنت بین‌الملل نیست. اما بسیاری از کارشناسان این مسیر را گام‌هایی برای محدودیت بیشتر دسترسی به پیام‌رسان‌های بین‌المللی می‌دانند.

در سوی مقابل اما اخباری همچون پیشرفت سریع دسترسی به زنجیره اینترنت ماهواره‌ای و راه‌اندازی زنجیره موبایلی این شبکه اینترنتی بر روی گوشی‌های اسمارت‌فون حکایت از چرخه جدیدی از پیشرفت تکنولوژی دارد که در ابتدای مهرماه عیسی زارع‌پور درباره‌اش گفته بود: «البته که هنوز تا آن زمان فاصله زیادی هست اما به هر حال این ذات تکنولوژی است که محدودیت‌پذیر نیست.»

در کنار شبکه ملی اطلاعات باید ارتباط با اینترنت‌آزاد وجود داشته باشد

در همین خصوص سعید امینیان، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به جهان صنعت نیوز گفت: موضوع تکمیل شبکه ملی اطلاعات، موضوع درست و خوبی است و باید سرجای خود پیگیری و دنبال شود.

بالاخره تمام کشورها برای بحث حاکمیت و منافع ملی خود باید حتما شبکه ملی خود را داشته باشند. منتهی این موضوع نباید نافی این شود که ما بخواهیم بسترهای دیگر را با اختلالات مواجه کنیم.

جدا از اهمیت شبکه ملی اطلاعات، سالیان سال است که ما می‌شنویم که در تاریخ‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است. اما بعدا مشخص می‌شود تا یک درصدی این کار پیش رفته و ضروری است که این شبکه کامل و تمام دستگاه‌های دولتی به این شبکه متصل شوند.

ولی ما باید کنار این‌ها ارتباط با بین الملل و شبکه جهانی اینترنت را با پهنای باند مناسب و کیفیت خوب در اختیار مردم قرار دهیم. چون بخش اعظمی از مردم و کسب‌و‌کارها در این فضا فعالیت می‌کنند.

پهنای باند اینترنت به شدت کاهش پیدا کرده است

امینیان در ادامه بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، کاهش شدید پهنای باند اینترنت بین المللی است. این در حالی است که طی دو هفته گذشته شده بارها  گفته شده ما وضعیت خوبی داریم و اختلالی وجود ندارد.

شواهد و نظرات تمام کارشناسان این حوزه نشان می‌دهد بر ورودی اینترنت کشور این کاهش پهنای باند کاملا محسوس است. همچنین آمارها و مراجع داخلی و بین المللی هم این کاهش پهنای باند را نشان می‌دهند.

این کارشناس ادامه داد: این داستان چیزی نیست که ما بخواهیم آن را انکار و یا به شکل دیگری بیان کنیم. به هر دلیلی این پهنای باند کاهش پیدا کرده و کنترل‌ها بر روی محتوا و پهنای باند بیشتر شده است. به همین خاطر مشکلاتی برای عموم جامعه و کسب‌و‌کارها به وجود آمده است.

او افزود: همچنین قرار بر این بود که این موارد موقتی باشد و برطرف شود که هنوز این داستان‌ها ادامه دارد و طولانی شده است. همین دو سه روز پیش بود که اپراتورها هم نامه زدند که بحث فیلترینگ خسارت‌های زیادی را به ما وارد کرده است. بنابراین عملا هم مردم و هم کسب‌و‌کارهای خرد و کلان در این فضا دچار مشکل شده‌اند.

استفاده از فیلترشکن‌ها عامل اصلی کاهش پهنای‌باند نیست

امینیان خاطرنشان کرد: اینکه چه بخشی از این کندی‌ها بابت فیلترشکن‌ها است باید بررسی شود. طبیعتا مردم برای دسترسی به اینترنت آزاد مجبور هستند از فیلترشکن‌ها استفاده کنند. استفاده از فیلترشکن علاوه بر اینکه امنیت سیستم را کاهش می دهد، ترافیک زیادی را مصرف می‌کند. منتهی این موضوع نمی تواند عامل اصلی کند شدن پهنای باند باشد. این موضوع تا حدودی تاثیرگذار است اما عامل اصلی نیست.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری

شناسه : 317671
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *