یک کارشناس اقتصادی از عملکرد بانک مرکزی در مقابل صنایع انتقاد کرد؛

گرفت و گیرهای کاغذی مانع دریافت تسهیلات بانکی

محمود خدری کارشناس و فعال بخش خصوصی در واکنش به نوسانات نرخ ارز و با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی به «جهان صنعت نیوز» گفت: بزرگترین مشکل تولیدکننده ها و صنایع کشور ما این است که برای بانک های عامل در اولویت نبودند و نیستند . اگر در اولویت بودند، از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل اجبار می شد که گرفت و گیرهای کاغذی و ..  را برای واحدهای صنعتی به صفر برسانند اما اینطور نشد.   

به گزارش جهان صنعت نیوز:   اگرچه حفظ ارزش پول ملی وظیفه دولت است اما روز به روز پول مردم دود می شود و هوا می رود . موضوعی که به خوبی نشان دهنده ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت است. در حال حاضر قیمت دلار ۴۰ هزار تومان را هم رد کرده و روند صعودی خود را ادامه می دهد اما خبری از مدیریت بازار ارز نیست.

بر همین اساس امروز در جریان بررسی  سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم با حضور علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در مجلس، نمایندگان یکی پس از دیگری نسبت به ناتوانی تیم اقتصادی دولت و همچنین روند افسارگسیخته تورم و نرخ ارز واکنش نشان دادند.

در این باره حتی غنی نظری یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که  بی کفایتی برخی از مسوولان اقتصادی کشور مبرهن است. این در حالی است که ضعف مدیریتی بانک مرکزی نتنها در افزایش نرخ ارز خلاصه نمی شود بلکه از ابعاد دیگری نیز قابل نقد است. به عنوان مثال با وجود اینکه باید  درصد مشخصی از منابع بانکی به بخش تولید و صنعت در قالب تسهیلات اعطا شود تا چرخ تولید و اشتغال در کشور بچرخد اما بانک مرکزی و بانک های عامل در دولت سیزدهم کمترین همکاری را با این بخش انجام می دهند.

منابع مالی بانک مرکزی سر از صرافی ها در آورد

در همین رابطه محمود خدری کارشناس و فعال بخش خصوصی در مورد عملکرد کلی بانک مرکزی و بانک های عامل در ارتباط با بخش صنعت و تولید به «جهان صنعت نیوز» گفت:  ‌به نظر من در خوشبینانه ترین حالت،  ۱۰ تا ۲۰ درصد آن میزان تکالیفی که بانک ها در قبال واحدهای تولیدی بر دوش دارند را انجام می دهند و نهایتا ۳۰ درصد تسهیلاتی که باید به بخش تولید و صنعت تخصیص داده شود،  اعطا می شود.

وی ادامه داد: مابقی منابع مالی بانک مرکزی سر از صرافی ها و واردات در آورد که هیچ ضرورتی نداشت. در واقع  منابع ارزی کشور را به کالاهایی برای واردات دادند که در ارتباط با آنها  ضرورتی به تخصیص ارز نبود. این در حالی است که این ارزها همه سر از صرافی ها درآورده و پراید ها را به پرادو تبدیل کرده است.

خدری افزود: این در حالی اتس که اگر این ارزها به بخش تولید و صنعت داده می شد، می دانید چه انقلابی رخ می داد؟  اما افسوس که این کار را انجام ندادند.

منابع ارزی بدون دوندگی های مرسوم به تولید داده شود

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: وقتی منابع ارزی صرف حواشی و امور غیرضروری شود، قطعا بانک های عامل نمی توانند آنطور که باید و شاید از واحدهای تولیدی و صنعتی پشتیبانی کنند.  راهکار در این خصوص آن است که به جای اینکه به واردات غیرضروری ارز داده شود آن هم ارزی که واردکننده به آن نیاز ندارد، این منابع مالی طی تشریفات سریع و بدون بروکراسی ها و دوندگی های مرسوم، به واحدهای تولیدی بدهند.  

خدری اظهار کرد: بزرگترین مشکل تولیدکننده ها و صنایع کشور ما این است که برای بانک های عامل در اولویت نبودند و نیستند . اگر در اولویت بودند، به بانک های عامل اجبار می شد که گرفت و گیرهای کاغذی و ..  را برای واحدهای صنعتی به صفر برسانند اما اینطور نشد.

وی افزود: البته ممکن است مدیران و مسوولان کشور بگویند که تولید در اولویت تخصیص تسهیلات بوده است اما شواهد نشان می دهد که این در اولویت بودن تنها در حد حرف بوده است چرا که ما به وضوح می بینیم صنایع کشور به دلیل کمبود سرمایه در گردش و عدم همکاری بانک ها با مشکلات زیادی روبرو هستند و به سمت کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی پیش می روند.

دولت نرخ ارز را بالا می برد

خدری در ادامه با انتقاد از نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار تا ۴۱ هزار تومان،  گفت: واقعیت این است که  دولت نرخ ارز را بالا می برد تا برای جبران کسری بودجه از آن استفاده کند. این در حالی است که به تبعات این اقدام در اقتصاد، بازار  و معیشت مردم هیچ توجهی ندارد.

وی بیان کرد: به هر کسی که بگوید نوسان نرخ ارز دست دولت نیست، می توانم کلیپ صحبت های حسن روحانی رییس جمهور سابق را نشان دهم می گفت همین الان می توانم به رییس بانک مرکزی بگویم نرخ ارز را پایین بیاور و ظرف یک هفته این اتفاق می افتد. در واقع اینها همه دست دولت است تا بخشی از کسری بودجه جبران شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اقتصاد کشور ما به دلیل تحریم ها و ناکارآمدی مدیریت داخلی، اقتصادی  طوفان زده است. حال سوال این است که افرادی همچون خاندوزی و صالح ابادی چه کاری می توانند انجام دهند؟ اگر اینها بروند و افراد جدیدی بیایند، اصلاح امور صورت می گیرد یا باز  همین آش و همین کاسه است.

داستان اقتصاد ما با تغییر مهره ها درست نمی شود

خدری افزود: داستان اقتصاد ما با تغییر مهره ها درست نمی شود چرا که کار از اساس خراب است و نمی شود توقع داشته باشیم که با این وجود، اقتصاد کشور ما در بهترین حالت قرار داشته باشد. واقعیت این است آن بخشی هم که می توانست درست باشد، تحت تاثیر تصمیمات غلط داخلی از بین رفته است. به طوری که می توان گفت ما در حال حاضر  با کره شمالی شدن فاصله ای نداریم.

وی با بیان اینکه اما به طور کلی همه مشکلات اقتصاد کشور به تضاد و تقابل دولت و نظام ما با دنیای بین الملل بر می گردد، افزود: این امکان وجود ندارد با جامعه بین الملل سر جنگ داشته باشید و زیر فشار تحریم ها قرار بگیرد اما اقتصاد کشور شما سر و سامان داشته باشد. در واقع اینکه کشور تحت تاثیر تحریم باید تبعات این موضوع را پس بدهد، امری بدیهی است.

خدری بیان کرد: به همین دلیل تحریم هم به حکومت و دولت و هم به مردم فشار می آورد و طی سال های اخیر هم همین اتفاق افتاده است.

تحریم مراودات مالی ما را فلج کرده است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تحریم سوئیفت افزود: این تحریم تمامی مراودات مالی ما با کشورهای جهان را متوقف کرده به تعبیری می توان گفت که تجار و فعالان اقتصادی را فلج کرده است.

وی ادامه داد: در این مدت که تحت تاثیر تحریم سوئیفت قرار داریم، تمامی مراودات مالی کشور ما از طریق کانال های غیررسمی و قاچاق انجام می پذیرد. این در حالی است که بسیاری از حواله ها و پول ها مسدود شده است.

 

نسترن یوسف بکیان

 

اقتصاد کلان
شناسه : 317682
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا