تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی که در دسترس نیست؛

شکست پروژه معرفی جاذبه‌ های گردشگری ایران با تشدید فیلترینگ

از ابتدای امسال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سعی داشت با ایجاد انگیزه‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها، با افزایش تولید محتوا در خصوص ظرفیت‌های گردشری کشور گامی رو به جلو بردارد. با این وجود با نزدیک شدن به پایان سال و شرایط فیلترینگ در کشور، عملا این سیاست هم با شکست روبرو شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، برای آغاز جریان گردشگری در یک کشور باید ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری به شیوه‌ای مطلوب و به زبان‌های بین‌المللی معرفی شده باشند.

ایران با وجود بهره مندی از آثار باستانی و جاذبه های طبیعی جالب توجه در سال های گذشته به سبب کمبود محتوا در زمینه معرفی جاذبه‌‌های گردشگری‌اش، آنطور که باید و شاید در جهان شناخته نشده است.

برای حل این مشکل در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از شرکت‌های تولید و منتشرکننده محتوا و نهادهای دانش‌‌بنیان دعوت کرد تا به پویش تولید محتوا معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور بپیوندند.

شایان ذکر است در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شده که هزینه‌کرد اشخاص حقوقی در خصوص تولید و انتشار محتوای فرهنگی، آموزشی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و با تایید وزارت میراث فرهنگی، ۱۰۰ درصد به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد شود.

پیش از این معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن درخواست مساعدت از رسانه های برای تولید محتوای مرتبط با معرفی ایران گفته بود: برای معرفی ایران در خارج از کشور خواهشم این است که همه رسانه ها به کمک ما بیایند و برای تحقق این موضوع که با پیگیری فراوان به وجود آمد به ما کمک کنند.

وی افزود: ما نیاز داریم که با جریانی که نه تنها ایران را آنگونه که هست معرفی نمی کند بلکه ضد تبلیغ ایران را می کند، مقابله کنیم و این تمهیدی که قانونگذار برای معرفی ایران داشته می تواند مفید باشد. البته لازمه آن این است که این ظرفیت قانونی را بتوانیم به اشخاص حقوقی که مالیات می پردازند بشناسانیم.

شالبافیان ابراز امیدواری کرده بود که با همکاری سازمان امور مالیاتی، ذی نفعان و فعالان گردشگری همچنین تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی که دغدغه ارائه تصویری درست از ایران را دارند، گامی در معرفی هرچه بهتر ایران اسلامی برداشته شود.

فرصت یک ساله با تشدید فیلترینگ به پایان می رسد

حالا اما معاون گردشگری اعلام کرده که این اقدام و تشویق مالیاتی، زمان محدود یک ساله‌ای برای اجرا داشت و مهلت اجرای این طرح تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ خواهد بود.

این سازو کار ایجاد شده برای معرفی جاذبه‌های ایران به زبان های بین المللی در حالی تبلیغ گسترده در فضای مجازی را به کسب‌وکارهای گردشگری توصیه می‌کند که با اعمال شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی در ماه های اخیر، عملا دسترسی به هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مورد بحث در این دستورالعمل از جمله اینستاگرام و فیسبوک ممکن نیست.

 محدودیت‌هایی که سبب تعطیلی گسترده کسب‌وکارهای مسافرتی شده و حتی فعالیت‌های آتی فعالان عرصه گردشگری را با تردیدها و ابهام هایی مواجه کرده است.

باتوجه به محدودیت زمانی اعلام شده برای استفاده از معافیت مالیاتی برای تولید محتوای گردشگری به نظر می رسد که طرح مذکور در این دوره محدودیت های اینترنتی نتیجه قابل قبولی به دنبال نداشته باشد و می توان از همین حالا آن را یک طرح دولتی شکست خورده برای معرفی جاذبه‌های کشور قلمداد کرد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 317842
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا