ولادیمیر پوتین ؛

صادرات نفت به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ممنوع شد

ولادیمیر پوتین با امضای فرمانی، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهایی که مکانیزم سقف قیمت غربی را به اجرا گذاشته اند را از اول فوریه به مدت پنج ماه، ممنوع کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: کشورهای گروه هفت، استرالیا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، سقف قیمت ۶۰ در هر بشکه را برای نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، تعیین کرده‌اند. این مکانیزم در واکنش به حمله روسیه به اوکراین و با هدف محدود کردن درآمدهای نفتی مسکو، از پنجم دسامبر فعال شد.

این سقف قیمت، نزدیک به قیمتی است که نفت‌روسیه اکنون معامله می‌شود اما بسیار پایین‌تر از قیمتی است که نفت‌روسیه امسال فروخته شد و به این کشور کمک کرد تاثیر تحریم‌های مالی غربی را جبران کند.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان پس از عربستان سعودی است و مختل شدن فروش نفت این کشور، پیامدهای گسترده‌ای برای عرضه انرژی جهانی خواهد داشت.

در این فرمان که در پرتال دولتی و وب سایت کرملین منتشر شد: آمده است: این فرمان، واکنش مستقیم مسکو به اقدامات غیردوستانه و متضاد با قانون بین‌المللی آمریکا و کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی است که به آنها ملحق شده‌اند. تحویل نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به نهادها و اشخاص خارجی که در قراردادهای خریدشان به حداکثر قیمت تعیین شده تحت این مکانیزم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اشاره کنند، ممنوع است. این ممنوعیت شامل همه مراحل عرضه به خریدار نهایی است.

این فرمان، شامل بندی است که به پوتین اجازه می‌دهد در موارد خاصی، از این ممنوعیت صرفنظر کند. ممنوعیت صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به کشورهایی که به مکانیزم سقف قیمت غربی پیوسته‌اند، از اول فوریه سال ۲۰۲۳ اجرایی شده و تا اول ژوئیه سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

صادرات نفت از اول فوریه ممنوع خواهد شد اما تاریخ ممنوعیت صادرات فرآورده‌های نفتی از سوی دولت روسیه تعیین خواهد شد و ممکن است بعد از فوریه باشد.

بعضی از تحلیلگران بر این باورند که سقف قیمت، تاثیر فوری چندانی بر درآمدهای نفتی مسکو نخواهد داشت. با این حال، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز سه شنبه گفت: کسری بودجه روسیه در سال ۲۰۲۳ ممکن است بیشتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی که برنامه ریزی شده بود باشد زیرا سقف قیمت نفت، درآمد صادراتی را محدودتر می‌کند.

روسیه هفته هاست که وعده داده است رسما به این مکانیزم پاسخ می‌دهد و فرمان پوتین، پاسخی است که مقامات روسی درباره آن صحبت کرده بودند.

این مکانیزم اجازه می‌دهد نفت‌روسیه با استفاده از نفتکش‌ها، شرکت‌های بیمه و موسسات اعتباری گروه هفت و اتحادیه اروپا، به کشورهای خارج از این گروه صادر شود. به دلیل این که بزرگترین شرکت‌های حمل دریایی و بیمه در کشورهای گروه هفت مستقر هستند، مکانیزم سقف قیمت، فروش نفت برای روسیه را بسیار دشوار خواهد کرد

کشورهای اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را ممنوع کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، نفت اورال روسیه روز سه شنبه بالای ۵۶ دلار در هر بشکه فروخته شد که پایین سقف قیمت تعیین شده است. بهای معاملات نفت برنت در پی انتشار این خبر تغییر چندانی پیدا کرد و حدود ۸۵ دلار در هر بشکه بود.

نفت و پتروشیمی
شناسه : 317874
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا