اکونومیست بررسی کرد؛

سال ۲۰۲۳ بریتانیا به ساحل آرامش می رسد؟

اگر پیش‌بینی کردن یک بازی باشد، هنوز راه‌هایی برای کاهش خطا و احمق به نظر رسیدن وجود دارد. در خصوص تحولات بریتانیا در سال‌های اخیر، اگر شما  جناح گرایی محافظه‌کاران و ناامیدی اقتصادی را پیش بینی می‌کردید، تا این اندازه دچار خطا نمی‌شدید. اما آیا می توان سال ۲۰۲۳ را سال خوبی برای بریتانیا دانست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: سال ۲۰۲۲ نشان داد که حتی اگر بهترین پیش بینی ها را داشته باشید، همیشه امکان شگفت زده شدن وجود دارد. از تحقیقات پلیس در مورد نخست وزیر مستقر تا بحران بازار اوراق قرضه و ثبت کوتاه‌ترین نخست وزیری تاریخ، مرگ ملکه از جمله اتفاقاتی بود که پیش از آن برای بسیاری دور از ذهن به نظر می‌رسید. حتی کسانی که در پیش‌بینی‌ها فاجعه‌ها را می‌دیدند نیز با تماشای آن شوکه شدند.

 پس از گذشت یک سال از آغاز این جریان‌ها، به نظر می رسید که بریتانیا به سختی از اتفاق دگیری غافلگیر شود.

با این حال تصور کنید اگر ۲۰۲۳ به سالی تبدیل شود که در آن بریتانیا به شیوه‌ای دیگری شگفت زده شود؟

اولا به نظر می رسد سال ۲۰۲۳ بر خلاف زمان لیز تراس، بریتانیا تا حدودی ثبات سیاسی را تجربه کند. کواسی کوارتنگ اولین وزیر خزانه‌داری لیز تراس، اخیرا اعتراف کرد که در زمان ریاست خانم تراس مردم «به حاشیه رانده شدند.»

ریشی سوناک از زمانی که در ماه اکتبر قدرت را به دست گرفت، همه چیز را ثابت کرد. بیانیه پاییز که برنامه‌هایی را برای ادامه سیاست‌های انقباضی به ارزش ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی ارائه می‌دهد، بازارهای مالی را مطمئن کرده است.

بازده اوراق قرضه دولتی ده ساله در ۲۳ دسامبر به ۳.۶۴ درصد رسید. آن هم در حالی که درست پیش از مینی بودجه آقای کوارتنگ ۳.۵۰ درصد بود.

درست است که حزب کارگر در نظرسنجی‌ها همچنان برتری دارد و نمایندگان محافظه‌کار همیشه ناآرام هستند، اما این مساله ممکن است شرایط را برای گروهی دیگر مساعد کند.

هرج و مرج سال‌های گذشته جانسون و رویای تراس، محاسبات انتخاباتی را تغییر داده است. انقلابیون دیگر در این میان برنده به نظر نمی‌رسند و اعتدال گرایان شرایط بهتری دارند.

اگر قرار است انتخابات عمومی بعدی بر اساس شایستگی برگزار شود، نمایندگان حزب محافظه‌کار انگیزه قوی دارند تا به آقای سوناک اجازه دهند تا امور را به پیش ببرد. حتی زمانی که نخست وزیر در حال اتخاذ مواضع پوپولیستی است و در مورد مسائلی به خصوص پناه‌جویان، این مواضع پوپولیستی را با یک طرح پنج ماده‌ای اعلام می‌کند.

دیگر هیچ تریبونی خارج از خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ شعاری برای دولت نیست. اما در نسخه موفق ۲۰۲۳، منطق و ثبات نیز وجود خواهد داشت.

توافق با اتحادیه اروپا در رابطه با پروتکل ایرلند شمالی بخشی از توافق خروج از برگزیت که مرز گمرکی و نظارتی بین آنها و بریتانیای کبیر را ترسیم می‌کند، جایزه آشکار است.

اختلافات بر سر پروتکل نه تنها به تعلیق مجمع ایرلند شمالی منجر شده، بلکه روابط گسترده‌تر بین لندن و بروکسل را نیز مسموم کرده است. یک معامله عملی که شامل اصطکاک کمتر در مرز دریای ایرلند باشد، همکاری بین بریتانیا و بزرگترین بازار آن را در زمینه‌های دیگر به ویژه تامین مالی برای تحقیقات علمی، ممکن می‌سازد.

 رویکرد کمتر اصولی به اروپا همچنین به معنای آن است که دولت برنامه خود را برای خلاص شدن از شر قوانین حفظ شده اتحادیه اروپا صرفا به این دلیل که می‌‌تواند، کنار بگذارد.

بریتانیا یکی از تنها چهار کشور OECD است – باشگاهی متشکل از ۳۸ کشور عمدتا ثروتمند – که افزایش بی تحرکی باعث کاهش نرخ اشتغال در آن از زمان همه‌گیری کووید – ۱۹ شده است. ارقام اخیر دفتر آمار ملی نشان می‌دهد که سهم جمعیت در سن کار که از نظر اقتصادی غیرفعال هستند، در دوره سه ماهه آگوست تا اکتبر در مقایسه با دوره سه ماهه می تا جولای کاهش یافته است. این کاهش عمدتا به دلیل بازگشت برخی از افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله به کار بود که پیشتر از نیروی کار خارج شده بودند.

اگر این روند ادامه یابد، کمبود نیروی کار و فشارهای تورمی ممکن است کمی سریع‌تر از حد انتظار کاهش یابد. این مساله می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد که آشکارا با کاهش اوج احتمالی نرخ پایه بانک مرکزی و کوتاه‌تر و کوتاه‌تر کردن رکود مورد انتظار مرتبط است. نرخ‌های بهره پایین‌تر همچنین باید هزینه‌های بدهی و بهره دولت را کاهش دهد و برای ایجاد تغییرات معقول در مشوق‌های سرمایه‌گذاری یا تسهیل ردیف‌های پرداختی در بخش دولتی به آنها فضای لازم را بدهد.

دلایل زیادی برای شک و تردید در مورد این سناریوی درخشان وجود دارد. حزب محافظه‌کار قبلا تغییراتی در طرح آقای سوناک در مورد ساخت واحدهای مسکونی و نیروگاه‌های بادی در خشکی اعمال کرده است. این شکل از پراگماتیسم در مورد اروپا کم و مستلزم امتیازی از سوی اتحادیه اروپا و همچنین در بریتانیا است. بیانیه پاییزی، بریتانیا را در مسیر شکلی از کاهش مالی قرار می‌دهد هر چه باشد بسیار دردناک خواهد بود. هیچ راه آسانی برای پر کردن شکاف‌های نیروی کار ماهر، هیچ راه ساده‌ای برای کارآمدتر کردن سیستم‌های بهداشتی و مراقبت اجتماعی وجود ندارد. شوک‌های خارجی می‌توانند تقریبا هر فرضیه‌ای را زیر سوال ببرند (اگرچه تاریخ تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم که برای ششم می برنامه‌ریزی شده است، کمتر قابل تغییر به نظر می‌رسد). اما اگر سال ۲۰۲۲ سالی بود که آن را در خطوط کف دست خود مشاهده کرده بودید، سال ۲۰۲۳ ممکن است سالی باشد که بتوانید که آرام آرام نگاه‌تان را از دست‌هایتان بردارید.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 317904
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا