جهان صنعت نیوز بررسی می‌کند؛

نشست صلح اوکراین بدون حضور روسیه!/  اولتیماتوم مسکو به کی‌یف

در حالی که طی هفته گذشته ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دو مرتبه سیگنال‌هایی مبنی بر تمایل مسکو برای رسیدن به صلح با اوکراین ارسال کرده است، دولت کی‌یف پیشنهاد داده که همزمان با نزدیک شدن به سالگرد حمله روسیه به اوکراین، یک کنفرانس صلح به میزبانی سازمان ملل در روزهای پایانی ماه فوریه برگزار شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز ، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در گفتگو با آسوشیتدپرس با بیان اینکه کشورش از نتایج سفر زلنسکی به آمریکا کاملاً راضی است، تاکید کرد: هر جنگی بالاخره به روش دیپلماتیک به پایان می‌رسد. کلیه جنگ‌ها در نتیجه تحولات میدان جنگ و میز مذاکره به پایان رسیده است. بر این اساس، مایل هستیم تا پایان فوریه یک نشست صلح برگزار کنیم.

وی همچنین با اشاره به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که وی ثابت کرده است که یک میانجی و مذاکره کننده کارآمد و مهمتر از همه، یک مرد اصولی و درستکار است. بنابراین ما از مشارکت فعال او استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه را به این نشست دعوت خواهند کرد، گفت که ابتدا آن کشور باید به دلیل «جنایات جنگی» در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود. آنها فقط از این طریق می‌توانند به این نشست دعوت شوند.

وزیر امور خارجه اوکراین بار دیگر اظهارات مقامات روسیه مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره را کم اهمیت جلوه داد. او گفت: «آنها مرتبا می‌گویند که آماده مذاکره هستند. البته این درست نیست؛ چراکه هر کاری که در میدان جنگ انجام می‌دهند خلاف آن را ثابت می‌کند.»

کولبا ادامه داد؛ سازمان ملل می‌تواند بهترین مکان برای برگزاری این نشست باشد، و چه بهتر که یک کشور خاص میزبان آن نباشد. چرا که در این مسئله «همه باید باشند.»

وی همچنین درخواست‌های اخیر پوتین برای مذاکره را رد کرد و اظهار داشت که هر کاری روسیه در میدان جنگ انجام می‌دهد، ثابت می‌کند که مسکو نمی‌خواهد گفتگو کند.

واکنش روسیه به پیشنهاد اوکراین

صحبت‌های وزیر خارجه اوکراین در حالی مطرح می‌شود که دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در واکنش به پیشنهاد اخیر کولبا گفت: برگزاری «اجلاس صلح» درباره اوکراین بدون مشارکت روسیه غیرممکن است.

پولیانسکی در توییتر نوشت: اولاً، کولبا گفت که اوکراین پیشنهاد برگزاری «اجلاس صلح» تا پایان فوریه را دارد. ثانیاً، وزارت خارجه اوکراین بیانیه‌ای طولانی صادر کرد مبنی بر اینکه روسیه غیرقانونی به عضویت سازمان ملل و شورای امنیت درآمده است. ما سعی می کنیم این دو خبر را با هم ترکیب کنیم، آنها متناقض هستند. اجلاس صلح بدون روسیه چه می تواند باشد.
این دیپلمات همچنین خاطرنشان کرد که تصور برگزاری چنین نشستی بدون اوکراین بسیار آسان‌تر است، این می تواند سناریوی فاجعه باری برای مقامات اوکراینی باشد که این طرح ها را ارائه می دهند.

گفتگو با دولت بایدن غیرممکن است

علاوه بر این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری تاس تاکید کرد، پیشنهادهای کشورش برای خلع سلاح و نازی زدایی از مناطق تحت کنترل کی‌یف و حذف تهدیدهای امنیتی یا باید به نحوی دوستانه پذیرفته شوند یا اینکه ارتش روسیه به این مساله رسیدگی خواهد کرد.

لاوروف خاطر نشان کرد: در خصوص مساله ادامه احتمالی جنگ، توپ در سمت رژیم کی‌یف و واشنگتنی که پشتیبانش است قرار دارد. آنها می‌توانند در هر زمانی به این مقاومت بی معنی پایان دهند.

لاوروف همچنین با اشاره به کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» اثر فرانسیس فوکویاما، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، مدعی شد که ایالات متحده، سیاستی را با هدف ایجاد «پایان تاریخ» دنبال می‌کند. او گفت: اگر به سیاست‌هایی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دنبال می‌کند نگاه کنید، آنها دقیقاً همین را می‌خواهند.

وزیر خارجه روسیه گفت: سیر تاریخ را نمی‌توان متوقف کرد، هیچ پایانی برای تاریخ وجود ندارد و هرگز نخواهد بود، زیرا بشریت تاکنون بیش از یک بار تلاش کرده است تا آن را تحت سلطه خود درآورد و این یا آن نیرویی است که قصد دارد همه چیز را به همه دیکته کند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه و ایالات متحده به دلیل مسیر تقابلی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفته، نمی‌توانند مسیر عادی گفتگو را حفظ کنند. حفظ گفت‌وگوی عادی با دولت بایدن، که شکست استراتژیک کشورمان را یکی از اهداف خود اعلام می‌کند، از نظر عینی غیرممکن است.

وی خاطرنشان کرد که روابط روسیه و آمریکا در وضعیت واقعاً اسفناکی قرار دارد. ما به طور مداوم به آمریکایی‌ها توضیح می‌دهیم که کاهش عمدی روابط بین دولتی نظر ما نیست. با این حال، ما تحت هر شرایطی در مورد ایجاد گفتگو از موضع یکسان پیش می‌رویم. به عبارت دیگر، به عنوان یک قاعده بر اساس اصل “چشم در برابر چشم” عمل می کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که اظهارات مقامات آمریکایی از پنتاگون در مورد “قطع سر کرملین” در واقع تهدیدی برای حدف فیزیکی ولادیمیر پوتین، رئیس دولت روسیه است. واشنگتن از همه فراتر رفت. برخی از مقامات پنتاگون تهدید به قطع سر کرمیلین کردند. در واقع ما در مورد یک تهدید به حدف فیزیکی رئیس دولت روسیه می‌گوییم. لاوروف هشدار داد: «اگر کسی از چنین ایده‌هایی حمایت کند، باید به دقت درباره عواقب احتمالی چنین طرح‌هایی فکر کند.

انتهای پیام/

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 318017
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *