بر اساس گزارش مرکز آمار؛

بی پول ها نگران اجاره مسکن هستند و پولدارها دغدغه خرید خودرو دارند

هرچند بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در آذر ماه تورم ثروتمندان بیش از فقیرترین خانوارهای کشور بوده است اما باید توجه داشت این موضوع لزوما به معنا کاهش سطح رفاه آن ها نیست. ماهیت منابع درآمدی و هزینه ای این دو گروه از خانوارها منجر شده که اصولا سطح دغدغه آن ها نیز متفاوت باشد؛ یکی به فکر اجاره و دیگری در اندیشه خرید خودرو است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مرکز آمار اطلاعات شاخص قیمت مصرف‌کننده مربوط به آذر ماه را به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای منتشر کرد. بر اساس این اطلاعات در حالی تورم ماهانه کل خانوارهای کشور در آخرین ماه پاییز برابر با ۱.۹ درصد بوده که این رقم برای بالاترین دهک درآمدی، ۳.۴ درصد و برای پایین ترین دهک درآمدی، ‌۰.۹ درصد گزارش شده است.

به بیان دیگر در آخرین ماه پاییز سال ۱۴۰۱، ثروتمندان تورم بالاتری را نسبت به گروه های کم درآمد تجربه کردند.

چرا تورم ثروتمندان بیش تر از فقرا شد؟

 اصلی ترین دلیل این موضوع را می‌توان در جهش قیمت دلار و سهم کالاهای مختلف در بودجه خانوارها جستجو کرد.

در خصوص دهک‌های پایین درآمدی، خوراکی‌ها بیش‌ترین سهم را در هزینه آن‌ها دارد. به طور مثال بیش از ۴۱ درصد هزینه ماهانه پایین‌ترین دهک هزینه‌ای ( ۱۰ درصد فقیرترین خانوارهای کشور) مربوط به خوراکی‌ها است. این رقم برای ۱۰ درصد پولدارترین خانوارهای کشور برابر با ۱۷ درصد است.

این اعداد نشان می دهد زمانی که قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد، بیش‌ترین تاثیر را بر روی خانوارهای کم درآمد می گذارد و تورم این گروه بیش تر افزایش پیدا می کند.

در نقطه مقابل،‌ افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی بیش‌ترین اثر را بر هزینه خانوارهای پردرآمد دارد؛ به عنوان مثال حدود ۸۳ درصد هزینه ماهانه ۱۰ درصد ثرتمندترین خانوارهای کشور، مربوط به کالاهای غیرخوراکی است. این رقم برای ۱۰ درصد کم درآمدترین خانوارهای کشور حدود ۵۷ درصد است.

قیمت دلار تورم پولدارها را بیش تر کرد!

در شرایط کنونی اقتصاد ایران که قیمت دلار با جهش همراه بوده و به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است، کالاهای غیرخوراکی همچون خودرو اولین کالاهایی هستند که با افزایش قیمت روبرو می شوند. کالاهایی که اتفاقا سهم بالایی در هزینه خانوارهای پردرآمد دارد.

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار، ضعیف‌ترین اقشار جامعه در آذرماه، تورم منفی گروه خوراکی‌ها را تجربه کردند؛ به‌گونه‌ای که تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای دهک اول برابر با ۰.۶- درصد گزارش شده است. این عدد برای بالاترین دهک درآمدی برابر با ۰.۴ درصد بود۰ است.

به طور کلی ۶دهک پایین درآمدی در آذر تورم ماهانه منفی گروه خوراکی ها را تجربه کردند و ۴دهک بالایی در این گروه تورم مثبت را شاهد بودند.

در نقطه مقابل تورم کالاهای غیرخوراکی برای پایین ترین دهک هزینه‌ای کشور در آذر برابر با ۳.۲ درصد گزارش شده است که این رقم برای بالاترین دهک درآمدی به ۴.۴ درصد می رسد.

کابوس اجاره مسکن یا رویای خرید خودرو

البته باید توجه داشت که هرچند دهک های بالای درآمدی در آذر تورم بالاتری را تجربه کرده اند اما درآمد این گروه از خانوارها معمولا در شرایط تورمی بیش از هزینه ها افزایش پیدا می کند. به بیان دیگر، منابع درآمدی خانوارهای کم درآمد از محل حقوق و دستمزد است که غالبا از یکسو نسبت به تورم، کم تر تعدیل می شود و از سوی دیگر، این تعدیل نیز با تاخیر است. در نقطه مقابل، خانوارهای پردرآمد دارایی‌هایی همچون مسکن دارند که با افزایش تورم و حتی بیش از آن ‌رشد می کند.

بنابراین تورم بالاتر برای دهک های بالای درآمدی نسبت به گروه های کم درآمد لزوما به معنای کاهش سطح رفاه آن ها نیست.

نگاهی به اثرگذاری هزینه کالاهای مختلف در افزایش هزینه خانوارها در آذر ماه نشان می دهد که اجاره بها بیش‌ترین نقش را در افزایش هزینه زندگی خانوارهای کم درآمد داشته است. در نقطه مقابل،‌ افزایش قیمت خودرو،‌ نقش بسزایی در افزایش هزینه خانوارهای ثروتمند داشته است.

به بیان دیگر،‌خانوارهای کم درآمد نگران از افزایش اجاره بها هستند و پردرآمدها دغدغه خرید خودرو دارند.

اقتصاد کلان

شناسه : 318060
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا