تولید خودروی ملی با هزار و ۶۶۰ دلار ارزبری

جهان صنعت نیوز|   عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه تولید پراید هزار و ۶۶۰ دلار ارزبری دارد، گفت: ناگفته پیدا است که خودروسازان عملکرد ضعیفی دارند و تمام اهداف و صحبت‌های پیشین آنها شعاری بیش نبوده چراکه تاکنون نتوانستند به خودکفایی در تولید خودرو برسند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان از سال ۷۲ فعالیت خود را آغاز کردند اما نتوانستند طی این سال‌ها تولید خودرو را بومی‌سازی کنند، افزود: خودروسازان باید قطعات وارداتی برای تولید پراید – که براساس صحبت‌های خودشان حدود یک هزار و ۶۶۰ دلار ارزبری دارد- را لیست کرده و اعلام کنند تا قطعه سازان خصوصی در داخل اقدامات لازم برای بومی‌سازی این قطعات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته از فعالیت صنعتگران داخلی جلوگیری می‌شد، اظهار کرد: اگرچه تمایل خودروسازان واردات قطعه است اما با اعمال تحریم‌ها فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در سال‌های گذشته به دنبال واردات قطعه بودند و ارزبری خودروهای داخلی گواه این ادعا است، خاطرنشان کرد: در صورتی که خودروسازان قطعات موردنیاز تولید را از شرکت های داخلی تهیه می‌کردند شرایط کنونی به وجود نمی‌آمد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه ۱۰ درصد قطعات موردنیاز تولید پراید وارداتی است و واردات این قطعات یک هزار و ۶۶۰ دلار ارزبری دارد اما خودروسازان برای تامین ۹۰ درصد قطعات باقی مانده -که از داخل تامین می‌شود- حدود ۱۶ میلیون هزینه می‌کنند.

منصوری درباره فروش اقساطی ایران خودرو، تصریح کرد: خودروسازان در وهله نخست باید خودروهای پیش فروش شده را تحویل دهند سپس به دنبال فروش نقدی و اقساطی باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه خودروسازان به دنبال جلوگیری از حضور دلالان در بازار به واسطه فروش اقساطی است اما واسطه‌ها به راحتی می‌توانند با قولنامه خرید و فروش خود را را انجام دهند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 31827
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا