به اصول خود پایبندیم

«جهان‌صنعت» همواره بر رفتار منصفانه و دفاع از حقوق عمومی شهروندان ایرانی پای فشرده است. حتی وقتی انتقاد، گلایه و یا اعتراضی نسبت به یک موضوع در این روزنامه چاپ می‌شود، دقت زیادی لحاظ می‌شود تا عبارت‌ها و کلماتی که برای بیان آن منظور استفاده می‌شود، دارای هیجان و ماجراجویی نباشد، چراکه در «جهان‌صنعت» این تفکر وجود دارد که حرف حق و صحیح، خود را نمایان می‌سازد و مخاطب را جذب می‌کند.

محمدرضا سعدی *

«جهان‌صنعت» همواره بر رفتار منصفانه و دفاع از حقوق عمومی شهروندان ایرانی پای فشرده است. حتی وقتی انتقاد، گلایه و یا اعتراضی نسبت به یک موضوع در این روزنامه چاپ می‌شود، دقت زیادی لحاظ می‌شود تا عبارت‌ها و کلماتی که برای بیان آن منظور استفاده می‌شود، دارای هیجان و ماجراجویی نباشد، چراکه در «جهان‌صنعت» این تفکر وجود دارد که حرف حق و صحیح، خود را نمایان می‌سازد و مخاطب را جذب می‌کند. به همین دلیل حرف حق نه نیازی به تبلیغ اغواگرانه دارد نه باید آن را به مخاطب تحمیل کرد و نه لازم است برای اثبات یا انتشار آن، از قاعده «هدف وسیله را توجیه می‌کند»، استفاده کرد.

با این مقدمه آنچه در هفته‌های گذشته بر این روزنامه گذشت مصداق رفتار منصفانه از سوی روزنامه «جهان‌صنعت» است به‌طوری که از کل اتهام‌هایی که در خصوص یکی از یادداشت‌های روزنامه، به این نشریه ایراد شده بود، دادگاه فقط اتهام نشر مطلب خلاف واقع را قابل بررسی و رسیدگی دانسته بود. یعنی رفتار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات نظارت بر مطبوعات در انتساب اتهام‌های متعدد و شدید علیه این روزنامه، (تخلف از مصوبات شورای امنیت) رفتاری قابل اعتنا و روا نبوده است از همین رو بود که چند روز پس از توقیف روزنامه «جهان‌صنعت» توسط هیات نظارت بر مطبوعات، مرجع صالح قضایی رای به ادامه انتشار موقت این روزنامه داد. اما این رای مورد پسند عوامل ذی‌نفوذ و قدرتمند قرار نگرفت و فشار این عناصر قدرتمند باعث عدول رئیس مجتمع قضایی از نظر خود شد (موضوعی که به عقیده نخبگان قضایی غیرمتعارف می‌باشد) و به این ترتیب دوباره روزنامه «جهان‌صنعت» توقیف شد.

جالب است که حکم توقیف روزنامه بدون دفاع مدیرمسوول روزنامه از خود توسط هیات نظارت بر مطبوعات در یک جلسه اضطراری و بعضا غیرحضوری برخی اعضا صادر شد.

اما علی‌رغم این فشارها، رایزنی‌ها و… شعبه ۹ دادگاه کیفری تهران، در حکمی عادلانه و منصفانه نه فقط نویسنده مطلب را از اتهام‌ها مبرا دانست که رای به رفع توقیف روزنامه داد و تنها مدیرمسوول روزنامه را به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد؛ حکمی که نشان می‌دهد قاضی محترم، رفتار روزنامه «جهان‌صنعت» را مضر تشخیص نداده است.

روزنامه «جهان‌صنعت» مجموعه رویدادهای هفته‌های اخیر را درس عبرتی برای دست‌اندرکاران مطبوعات و سیاستگذاران رسانه‌ای دولت می‌داند و معتقد است این رویدادها و آنچه آشکار و پنهان بر این روزنامه گذشت، آن‌قدر گویا و شفاف است که مخاطب هوشمند و آگاه ایرانی بتواند از آن فهم کند و حق را از ناحق و انصاف را از بی‌انصافی بازشناسد.

روزنامه «جهان‌صنعت» همچنان به بیان حق و رعایت انصاف در فعالیت‌های حرفه‌ای خود متعهد و پایبند است و رفتارهای ناصواب دیگران نمی‌تواند این رسانه را از انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خویش بازدارد.

این مرامنامه‌ای است که «جهان‌صنعت» از ابتدا برای خود تعریف و تبیین کرده و تا همیشه به آن پایبند خواهد بود.

*مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت

یادداشت
شناسه : 318671
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا