جهان صنعت نیوز گزارش می دهد؛

بودجه عمرانی؛ کی داده،‌ کی گرفته!

بر اساس برخی گمانه زنی ها، بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال آینده، حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. با این وجود نگاهی به سال‌های گذشته نشان می دهد، آنچه که اهمیت دارد نه میزان افزایش بودجه بلکه میزان تحقق و پایبندی دولت به اجرای آن است. همچنین باید در نظر داشت با وجود تورم حدود ۵۰ درصدی، در حقیقت بودجه عمرانی برای سال آینده کاهش یافته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین گمانه‌زنی‌ها از اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ بودجه عمرانی برای سال آینده به حدود ۳۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم به معنای رشد بیش از ۲۶ درصدی بودجه عمرانی در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ است. هر چند افزایش بودجه عمرانی می‌تواند مثبت تلقی شود اما دو نکته را باید را در نظر داشت.

بودجه ای برای اجرا نشدن

اولین موضوع در خصوص بودجه عمرانی به عدم تحقق قابل توجه آن در سال های گذشته باز می گردد. بر اساس گزارش‌های تفریغ بودجه، طی یک دهه گذشته به طور میانگین حدود ۵۶ درصد از بودجه های عمرانی محقق شده است.

نمودار زیر بودجه عمرانی و میزان تحقق آن را نشان می دهد:

بودجه ۱۴۰۲ عمرانی
بودجه عمرانی پایبندی دولت

همانگونه که مشخص است از ابتدای دهه ۹۰، سال ۱۳۹۱ با حدود ۳۶ درصد، کم ترین میزان تحقق بودجه عمرانی را ثبت کرده است. در این سال بودجه عمرانی کشور بر اساس قانون بودجه و همچنین اصلاحات آن حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان بود. با این وجود تنها ۱۴ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت.

بالاترین میزان تحقق بودجه عمرانی نیز با حدود ۷۷ درصد مربوط به سال ۱۳۹۹  است. در این سال از حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده، ۷۹ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد.

در خصوص بودجه ۱۴۰۱ نیز بر اساس آخرین گزارش های رسمی، در چهار ماهه ابتدایی تنها حدود ۱۵.۵ درصد بودجه عمرانی تحقق یافته است. در حقیقت در حالی باید در چهار ماه ابتدایی ۸۶ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا می کرد که از این میزان تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

بنابراین لزوما افزایش بودجه عمرانی را نمی توان به فال نیک گرفت بلکه بیش از میزان افزایش، درصد تحقق و پایبندی به اجرای از اهمیت برخوردار است. موضوعی که بر اساس آمارهای موجود قابل استنتاج است، دولت ها کم‌ترین پایبندی را به اجرای بودجه عمرانی دارند.

تورم و بودجه ای که آب می رود

نکته دیگر به شرایط تورمی کشور و جهش قیمت دلار باز می گردد. در حالی که تورم کلی اقتصاد به حدود ۵۰ درصد می رسد و همچنین شاهد افزایش قیمت دلار هستیم، افزایش ۳۰ درصد بودجه عمرانی در حقیقت به معنای کاهش حقیقی آن است.

بنابراین افزایش اسمی بودجه عمرانی کم تر از تورم عمومی، نه به معنای افزایش بودجه عمرانی بلکه به معنای کاهش آن است.

اقتصاد کلان
شناسه : 318833
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا