مهارت در آشپزی؛

ترفندهایی برای زود پختن لوبیا قرمز

در این مقاله به ترفندهایی برای زود پختن حبوبات و به ویژه لوبیا قرمز اشاره می کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ یکی از محبوب‌ترین خورشت‌ها در سفره ایرانی‌ها، قرمه سبزی است که از ترکیب سبزیجات، گوشت و لوبیا قرمز درست می‌شود. همان طور که احتمالا می‌دانید، انواع حبوبات زمان پخت نسبتا طولانی مدتی دارند و لوبیا قرمز نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله ترفندهایی را برای زود پختن حبوبات و به ویژه لوبیا قرمز توضیح می‌دهیم که در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنید. پس از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

چرا لوبیا دیر می‌پزد؟

قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازیم که برای زود پختن لوبیا قرمز چه کنیم، بهتر است درباره دلیل دیر پز بودن لوبیا و حبوبات دیگر اطلاعات کافی داشته باشید. دلیل این امر به سختی آب برمی‌گردد. در واقع در برخی مناطق به ویژه جنوب کشور آب لوله کشی سختی بالایی داشته و میزان سختی آب رابطه مستقیمی با زمان پخت لوبیا و دیگر حبوبات دارد.

هر چه سختی آب بیشتر باشد، زمان بیشتری برای به جوش آمدن آن و پختن لوبیا نیاز است؛ چرا که املاح آب بر ساختار لوبیا تاثیر می‌گذارد و باعث دیر پز شدن آن می‌شود. بنابراین اولین نکته برای پخت سریع لوبیا، این است که به جای آب لوله کشی از آب تصفیه شده استفاده کنید.

3546

روش پخت سریع لوبیا قرمز؛ خیساندن حبوبات با آب سرد یا گرم؟

یکی از رایج‌ترین ترفندهای پخت سریع لوبیا قرمز این است که چند ساعت لوبیا را بخیسانید. در واقع با این کار، لوبیای خشک آب را جذب کرده و علاوه بر کوتاه شدن زمان پخت، نشاسته‌هایی را که باعث نفخ و ناراحتی روده می‌شوند، حل می‌کند. برای اینکه میزان نفاخ بودن حبوبات به حداقل برسد، خرید نمک آبی را توصیه می‌کنیم. همچنین اندازه لوبیای خیس شده، دو تا سه برابر بزرگ می‌شود و بنابراین بهتر می‌توانید مقدار حبوبات موردنیاز برای غذا را در حین آشپزی اضافه کنید.

به طور کلی بهتر است انواع حبوبات به جز عدس و نخود قبل از پخت خیسانده شوند. به این منظور ابتدا لوبیا را پاک کنید (لوبیاهایی که تغییر رنگ داده یا چروکیده شده‌اند و هر ماده خارجی دیگری را دور بریزید). سپس خوب بشویید و با یکی از روش‌های زیر لوبیاها را بخیسانید. در نهایت لوبیاهای خیس شده را به هر روشی خیساندید، باید با آب تمیز و خنک آبکشی کنید و سپس بپزید. به عبارت دیگر به هیچ عنوان نباید لوبیاها با آبی که در آن خیسانده شده‌اند، پخته شوند و حتما باید آب آن‌ها را عوض کنید. همچنین، حتما هنگام پخت لوبیا باید درب قابلمه را بگذارید تا سریع‌تر پخته شوند.

خیساندن لوبیا قرمز در آب جوش

در یک قابلمه بزرگ به ازای هر ۲ فنجان لوبیا خشک ۱۰ فنجان آب اضافه کنید. قابلمه را روی گاز قرار دهید و زیر آن را روشن کنید تا به جوش بیاید. سپس اجازه دهید به مدت ۲-۳ دقیقه بجوشد. از روی حرارت بردارید، درب قابلمه را بگذارید و تا ۴ ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید. ترجیحا لوبیا قرمز را در آب جوش و با همین روش توضیح داده شده بخیسانید؛ زیرا این کار باعث می‌شود لوبیا زودتر بپزد و همچنین ترکیبات نفاخ را بیشتر از بین می‌برد. ضمن اینکه لوبیا بعد از پخت، بافت بهتری خواهد داشت.

5874

خیساندن سریع حبوبات مانند لوبیا قرمز

این روش نسبت به راهکار قبلی سریع‌تر بوده و بنابراین برای زمان‌هایی که فرصت کافی برای پخت غذا ندارید، مناسب است. در قابلمه بزرگی، به ازای ۲ فنجان لوبیا قرمز خشک، ۶ فنجان آب اضافه کنید و به مدت ۲-۳ دقیقه آب محتوی لوبیا قرمز را بجوشانید. از روی حرارت بردارید، درب آن را بگذارید و اجازه دهید حداقل ۱ ساعت خیس بخورد.

خیساندن لوبیا قرمز شب تا صبح

ساده‌ترین روش خیساندن لوبیا و دیگر حبوبات، این است که شب تا صبح در آب غوطه‌ور کنید. لوبیاهای خشک را در ظرف بزرگی بریزید و به ازای ۲ فنجان لوبیا، ۱۰ فنجان آب سرد اضافه کنید. درب آن را ببندید و ۸ ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید.

نکته مهم برای پخت سریع لوبیا قرمز بدون خیساندن

همان طور که می‌دانید، نمک یکی از کاربردی‌ترین ادویه‌ها در آشپزخانه است. همچنین این افزودنی شور مزه کاربردهای دیگری در حفظ سلامتی بدن دارد و حتی اگر نوع نمک مصرفی خود را به نمک آبی و صورتی تغییر دهید، نمک برای خارش بدن نیز موثر است. با این حال، استفاده نادرست از نمک در زمان نامناسب و به مقدار کمتر یا بیشتر از حد موردنیاز می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد و در آشپزخانه به کلی زحمات شما را به باد دهد. برای مثال یکی از اشتباهات رایجی که باعث دیرپز شدن لوبیا قرمز و دیگر حبوبات می‌شود، افزودن نمک و ادویه‌ها به آن است.

در واقع زمانی که لوبیا قرمز در حال پختن است، نباید نمکی به آن اضافه کنید؛ زیرا این کار بافت حبوبات را سفت می‌کند و باعث می‌شود لوبیا قرمز دیرتر بپزد. در عوض باید نمک را طی یک ساعت پایانی پخت غذا اضافه کنید. همچنین انواع خوراکی‌های اسیدی مانند آبلیمو، سرکه و گوجه فرنگی را باید بعد از پخت لوبیا بیافزایید؛ زیرا این نوع غذاها هم می‌توانند از نرم شدن لوبیاها و پخت سریع آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

34567

زمان پخت انواع لوبیا با خیساندن

در صورتی که براساس راهنمای گفته شده در این مقاله، حبوبات را بخیسانید، انواع لوبیا طی مدت زمان گفته شده در زیر می‌پزد:

  • لوبیا سیاه: ۶۰-۹۰ دقیقه
  • لوبیا شمالی: ۴۵-۶۰ دقیقه
  • لوبیا چشم بلبلی: ۹۰-۱۲۰ دقیقه
  • لوبیا دریایی: ۹۰-۱۲۰ دقیقه
  • لوبیا چیتی: ۹۰-۱۲۰ دقیقه

خرید نمک آبی و صورتی برا طعم بهتر و پخت سریع لوبیا قرمز از فروشگاه بلوسالت

در این مقاله با ترفندهای پخت سریع لوبیا قرمز آشنا شدید و اکنون می‌دانید که برای زود پختن لوبیا قرمز چه کنیم. برای طعم بهتر خورشت‌هایی مانند قورمه سبزی توصیه می‌کنیم به جای نمک‌های سفید معمولی از نمک آبی و صورتی استفاده کنید. این افزودنی‌ها طعم بهتری به غذا می‌بخشند و در عین حال ضررهای نمک سفید مانند افزایش فشار خون را ندارند. شما می‌توانید برای خرید نمک‌های صورتی و آبی اصل به فروشگاه بلو سالت به نشانی bluesalt24.ir مراجعه کنید و محصول موردنظر خود را سفارش دهید./ایلنا

عمومی
شناسه : 318860
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا