xtrim

رقابت نابرابر لاستیک تولید داخل با تایر وارداتی

جهان صنعت نیوز|  سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان لاستیک، گفت: در سال گذشته به دلیل اعتراض کامیون‌داران مبنی بر گرانی تایر، مقرر شد؛ برای واردات لاستیک ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص پیدا کند، اگرچه این اقدام تاحدودی مشکل افزایش قیمت را حل کرد اما موانعی نیز برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد چراکه به دلیل برخی هزینه‌ها مانند دستمزد کارگر، هزینه آب، برق، گاز و خرید برخی مواد اولیه داخلی با ارز آزاد قیمت تمام شده تولید تایر داخل بیش از نرخ لاستیک وارداتی با ارز دولتی شد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی تایر ناچارند برخی مواد اولیه را با ارز آزاد خریداری کنند، افزود: مشکلات تولیدکنندگان تایر در چند ماه گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است و علیرغم اینکه فعالان این عرصه مشکلات را به سمع و نظر مسئولان رسانند تاکنون اقدام چندانی برای ساماندهی وضع آنها صورت نگرفته است.

وی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت لاستیک خودروهای سواری در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: در بیشتر مواقع افزایش قیمت کالاها دو مرحله‌ای است؛ مرحله نخست افزایش قیمتی است که توسط تولیدکننده براساس برخی از معیارها صورت می‌گیرد و دومین مرحله گرانی، مربوط به فعالیت دلالان و واسطه‌ها در بازار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به تحریم‌ها است و بخشی دیگر ناشی از مدیریت داخلی است.

opal

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگرچه مسئولان در صحبت‌هایی خود دم از حمایت از تولیدکنندگان می‌زنند اما در عمل اقدامی انجام نمی‌دهند، ادامه داد: حل هر مشکل تولیدکنندگان در کشور حداقل ۵ ماه طول  زمان می‌برد، این نوع عملکرد به مثابه بی‌توجهی به تولیدکنندگان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلی که می‌تواند در کوتاه مدت و ظرف یک هفته حل شود رفع آن در کشور ما حدود ۵ ماه به طول می‌انجامد، در واقع اجرایی شدن تصمیمات به قدری زمان‌بر است که پارامترهای تاثیرگذار در مشکل تغییر کرده و تغییر ماهیت می‌دهد.

اقتصاد کلان
شناسه : 31889
لینک کوتاه :