در دهمین روز زمستان؛

هوا و کرونا وارد وضعیت قرمز می شوند

همین روز زمستان ۱۴۰۱ در حالی سپری شد که علاوه بر وضعیت قرمز هوای پایتخت و غیرحضوری شدن مدارس، با طغیان کرونا در چین و برخی کشورها ، زنگ خطر این بیماری نیز مجدد در کشور نواخته شد و ستاد ملی کرونا بعد از مدتی وقفه تشکیل جلسه داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوا در پی هشدار سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش شاخص‌های آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها مصوب کرد که تمامی مدارس استان تهران به جز پردیس، دماوند و فیروزکوه امروز (۱۰ دی ماه) به صورت غیر حضوری و مجازی دایر باشند.

شرایطی که به علت تداوم باعث شد آموزش در همه مدارس استان تهران (به جز فیروزکوه و دماوند) برای فردا و پس فردا (دوشنبه ۱۱ دی و سه‌شنبه ۱۲ دی) به صورت مجازی برگزار شود و کلیه کودکستان‌ها و مراکز پیش دبستانی تهران نیز برای فردا و پس فردا تعطیل شوند.

همچنین کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران امروز تصمیم گرفت که دانشگاه‌ها برای فردا و پس فردا غیر حضوری شود و طرح زوج و فرد از در منازل نیز برای این روزها تمدید شود.

آلودگی هوایی که گویا به این سادگی‌ها دست از سر پایتخت و سایر شهرهای صنعتی ایران بر نخواهد داشت و در هفته‌های گذشته و اوایل دی ماه نیز به طور جدی با آن درگیر بودیم؛ باعث شد امروز طرح زوج و فرد از در منازل در تهران اجرایی شود و مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک نیز صادر نشود.

هرچند به گفته پلیس تا ظهر امروز شنبه بیش از ۴۵ هزار دستگاه خودرو به دلیل عدم توجه به مصوبه اجرای طرح زوج و فرد از در منازل جریمه شده‌اند.

تحمل آلودگی تا دوشنبه/ شاید چهارشنبه شرایط بهتر شود

با این حال شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید حداقل تا دو روز دیگر باید این هوای آلوده را تحمل کنیم و حتی بعد از دوشنبه نیز احتمال شرایط نامطلوب برای هوای تهران وجود دارد.

امروز ۳۰ ایستگاه سنجش کیفیت هوا تهران در شرایط آلوده قرار داشتند که از این تعداد شرایط ۲۳ ایستگاه «قرمز» بود.

گویا کاهش سرعت باد و انباشت بیشتر آلاینده‌ها باعث شد امروز نیز دوباره کیفیت هوای تهران برای همه گروه‌ها ناسالم شود.

اما شاید بتوان امیدی داشت که از روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به استان تهران شرایط کمی بهتر شود.

۱۵ درصد مدارس فرسوده‌اند

در پی استمرار آلودگی هوای تهران و غیر حضوری شدن مدارس برای فردا و پس فردا امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه و ایجاد سابقه تحصیلی برای ورود به آموزش عالی و ترمیم نمرات دروس نهایی شاخه‌های تحصیلی دی ماه ۱۴۰۱ و امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ارزشیابی جامع طبق برنامه اعلامی برگزار خواهد شد اما امتحانات داخلی نوبت دی ماه ۱۴۰۱ دوره‌های تحصیلی، در ایام آموزش غیر حضوری مدارس، برگزار نمی‌شود و زمان برگزاری آن توسط مدیر مدرسه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

در بین اخبار غیر حضوری شدن آموزش‌های دانش‌ آموزان تهرانی، بد نیست بدانیم که حدود ۱۵ درصد مدارس تهران فرسوده و نیازمند تخریب هستند. عباس زارع مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در همین راستا اظهار امیدواری کرد که با مولد سازی و فروش املاک مازاد بر اساس مجوز بند “ی” تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ منابع خوبی برای ساخت و ساز و مستحکم کردن مدارس در اختیار این سازمان قرار گیرد.

تکذیب لو رفتن سوالات امتحان نهایی

ادعای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی آموزش و پرورش نیز امروز تکذیب شد. به گفته محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش انتشار سوالات، قبل از آزمون در آموزش و پرورش صحت ندارد. بنا بر اظهارات این مقام مسئول آزمون‌های آموزش و پرورش در محیط قرنطینه کامل و امن اجرا و برگزار می‌شود.

عرض اندام مجدد کرونا

در گیر و دار آلودگی هوا اما کرونا نیز مجددا قد نمایان کرد. مجموع مبتلایان کووید ۱۹ در جهان در حال عبور از ۶۶۴ میلیون نفر است  و مرگ بیش از شش میلیون نفر تایید شده است.

ایالات متحده، هند، فرانسه، آلمان، برزیل،ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، انگلیس و روسیه ۱۰ کشوری هستند که در حال حاضر بالاترین شمار مبتلایان و قربانیان کووید ۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند.

گرچه در حال حاضر هیچ شهری از ایران در وضعیت قرمز قرار ندارد، ۳۸۲ شهر در وضعیت آبی و تنها ۶۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و نیز طی سه ماه گذشته بعضا روزهای زیادی بدون فوت ایرانیان در اثر کرونا گذشت اما به نظر می‌رسد زنگ هشدار بروز موج هشتم کرونا در کشور به صدا درآمده است.

مصوبات جلسه امروز ستاد ملی کرونا

پس از مدت‌ها امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور برگزار شد که تشویق مردم به استفاده از ماسک و انجام مجدد واکسیناسیون از جمله مهم ترین مصوبات آن بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که افراد بالای ۱۸ سالی که از آخرین نوبت واکسن‌شان شش ماه گذشته است که باید مجددا تزریق واکسن کرونا را داشته باشند.

همچنین این ستاد مصوب کرد که رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن بسته جدی گرفته شود چراکه احتمال افزایش موارد بیماری کرونا در هفته‌های آینده با توجه به گسترش بیماری در کشورهای منطقه، شرق آسیا و کشورهای اروپایی وجود دارد.

در بین این همه خبر نگران کننده در حوزه سلامت، سازمان نظام پرستاری اما خبری خوش برای پرستاران اعلام کرد که براساس آن استخدام پرستاران طرحی و تمدید طرح مدافعین سلامت تعدیل شده در دوران شیوع کرونا در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفته است.

 معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور همچنین در گفتگو با ایسنا مطالبی را عنوان کرد که بر خلاف کلیشه‌های موجود پیرامون تصویر پزشکان در اذهان عموم مردم بود.

خطر کمبود پزشک در برخی رشته‌ها

دکتر علی سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به خطر کمبود پزشک در برخی رشته‌های مادر پزشکی، تعطیلی مطب‌های پزشکی و مشکلات معیشتی جامعه پزشکی هشدار داد و درباره تعرفه‌های پزشکی سال آینده گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از همکاران ما در حوزه پزشکی مطب‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. متاسفانه سفره درمانی بسیاری از مسئولان از سفره درمانی مردم عادی جداست؛ آنها فقط یکسری پزشک مشهور و سلبریتی را می‌ببینند و ممکن است در مراجعه به این پزشکان مبالغ خارج از عرفی را هم پرداخت کنند. بعد هم قیاس کرده و تصور می‌کنند که حتما درآمد سایر پزشکان هم بالاست. در حالی که تخصص‌های نسخه‌نویس، پزشکان عمومی، ماماها و… بسیار مشکل دارند. سال‌هاست که مطب‌های ماماها جمع شده است. بنابراین صحبت ما با دولت این است که کف تاب‌آوری مطب‌ها بر اساس تورمی که واقعا در حال حاضر بالاست، برای تعیین تعرفه‌های پزشکی سال آینده در نظر بگیرند.

به گفته وی، پزشکان خانواده ماهیانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و بسیاری از پزشکانی که مطب داشتند، اکنون مطب‌شان در حد دو تا پنج بیمار دارد که واقعا اگر عشق و علاقه به پزشکی نباشد، باید مطب‌شان را ببندند.

بودجه درمان ناباروری به درستی به دست مردم نمی‌رسد

از هر پنج زوج یکی‌ (یا خانم و یا آقا و یا هر دو) یک مشکل در باروری دارند. این خبر را دکتر علی صادقی‌تبار مدیرمرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز در نشست خبری امروز مطرح کرد و نسبت به بروکراسی‌های پرداخت هزینه درمان ناباروری از سوی بیمه‌ها اظهار گلایه کرد.

به گفته وی، بیمه‌ها اکنون باید تا ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری را پرداخت کنند ولی متاسفانه بروکراسی‌های دست و پا گیر سازمان‌های بیمه ‌گر سبب شده است که علی‌رغم بودجه خوبی که دولت به درمان ناباروری اختصاص داده است این بودجه به درستی به دست مردم نرسد.

تصادف مرگبار امروز

در صدر اخبار حوادث امروز نیز تصادف میان دو دستگاه اتوبوس در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) بود که نهایتا منجر به فوت یک تن و مصدومیت ۴۸ تن دیگر شد.

این حادثه در محدوده ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) رخ داده بود که درپی آن تعدادی از مصدومان درون کابین اتوبوس‌ها گرفتار شده بودند و یک تن که دچار آسیب‌دیدگی شدیدتری شده بود، جان خود را از دست داد.

بنابر اعلام سعید چلندری سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره)، ظاهرا راننده اتوبوسی که از سمت رباط‌ کریم حرکت می‌کرد، دچار خواب‌آلودگی شده که منجر به بروز این تصادف شده است.

اولتیماتوم پلیس به اخلالگران بازار ارز

پلیس نیز امروز  به اخلالگران و سوءاستفاده‌کنندگان از نوسانات قیمت ارز و طلا اولتیماتوم  داد.

به گفته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ طرح برخورد با اخلالگران نظام ارزی با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت و تا کنون ۱۱۹ اخلاگر ارزی دستگیر و ۴۴۵ هزار واحد ارزی نیز کشف شده‌اند.

در همین راستا پلیس فتا، ۶۷ کانال و صفحه در فضای مجازی را شناسایی کرده است  که ۲۰ نفر از مدیران کانال‌ها احضار شده و پس از اخذ تعهد آزاد شده‌اند. همچنین  ۴۶ صفحه نیز حذف شده است.

 

زاکانی: دلار نخرید

شهردار تهران نیز امروز وعده داد «حتما» قیمت دلار پایین می‌آید و از این رو خطاب به مردم توصیه کرد که سراغ خرید دلار نروند چراکه این قیمت‌هایی که امروز بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان عنوان می‌شود «دروغ محض» است.

کمبود تابلوهای راهنمایی در بزرگراه‌های پایتخت تا سال آینده حل می‌شود. محمدرضا شیخ بهایی، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر گفته است: «امیدواریم  در سه ماه پایانی سال و سال آینده، اقدامات لازم برای تکمیل و رفع نواقص تابلوها را انجام دهیم.»

با نزدیک شدن به سالروز  شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از رونمایی المان فلزی شهدای مدافع حرم و تندیس سردار شهید قاسم سلیمانی خبر داد.

در ۹ ماهه امسال ۲۷۷ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف کمیته امداد ایجاد شده است. به گفته مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد از ابتدای امسال تا اواخر آذرماه ۲۷۷ هزار شغل برای مددجویان این کمیته و دهک‌های یک تا ۵ ایجاد شده است.

در حال حاضر ۴۱۹ هزار خانوار نیز پشت نوبت دریافت مستمری از بهزیستی قرار دارند. علیرضا انجلاسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر افزوده است که در راستای بهره‌مندی این افراد از مستمری به ۴۹۰۰ میلیارد تومان بودجه برای یکسال نیاز است./ دانشجو

عمومی
شناسه : 318980
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا