جهان صنعت نیوز بررسی کرد؛

سناریو کاهش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟

جهش قیمت مسکن طی ۵ سال گذشته به گونه ای بوده که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران از حدود ۵میلیون تومان در ابتدای سال ۱۳۹۷ به بیش از ۴۸ میلیون تومان رسیده است. آیا این افزایش قیمت شدید منجر به شکل گیری حباب قیمتی در بازار مسکن شده است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران در آذر ۱۴۰۱ به بیش از ۴۸ میلیون تومان رسید. این رقم به معنای افزایش ۲.۹ درصدی قیمت‌ مسکن در شهر تهران در مقایسه با آبان ماه است.

به طور کلی میانگین قیمت خانه در ۹ ماه ابتدایی امسال افزایش حدود ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد. میانگین قیمت هر مترمربع شهر تهران در اسفند سال گذشته حدود ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان گزارش شده بود.

رشد ۹ برابری قیمت ها در ۵ سال

افزایش قیمت مسکن طی سال های گذشته و به طور مشخص از سال ۱۳۹۷ به گونه‌ای بوده که خرید خانه برای بسیاری از خانوارهای تهرانی عملا غیرممکن شده است. آمارهای رسمی نشان می دهد که میانگین قیمت هر مترمربع خانه شهر تهران در ابتدای سال ۱۳۹۷ حدود ۵ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان بود. این اعداد به معنای افزایش ۸.۶ برابری قیمت طی کم تر از ۵ سال است.

در این شرایط، این پرسش مطرح می شود که این جهش قیمت منجر به شکل گیری حباب قیمتی در بازار مسکن شده است؟

قیمت دلاری مسکن

برای بررسی حباب قیمت در بازار مسکن،‌ معیارهای مختلفی وجود دارد. یکی از این معیارها، بررسی روند قیمت دلاری مسکن و مقایسه آن با میانگین بلندمدت است.

بر اساس‌ داده‌های رسمی، میانگین قیمت دلاری بلندمدت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۸۱ حدود یک هزار و ۱۶۳ دلار بوده است. میانگین قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در آذرماه حدود ۴۸ میلیون تومان بوده است. همچنین میانگین قیمت دلار در این ماه حدود ۳۷ هزار تومان ثبت شده است. بنابراین قیمت دلاری هر مترمربع مسکن شهر تهران در آخرین ماه پاییز به حدود یک هزار و ۲۹۶ دلار رسیده است.

 به بیان دیگر، قیمت دلاری مسکن در آذر ماه انحراف حدود ۱۰ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت خود دارد.

قیمت دلاری خانه

فرضیه حباب قیمت تایید نمی شود

آنگونه که از شاخص قیمت دلاری قابل استنتاج است، حباب قیمتی در بازار مسکن شهر تهران قابل تایید نیست. البته باید توجه داشت که شاخص دلاری یکی از چند شاخص برای ارزیابی شرایط بازار مسکن است. با این وجود با در نظر گرفتن برخی از عوامل اقتصادی همچون کاهش شدید ساخت و ساز طی چند سال گذشته به نظر می رسد که حباب قیمتی و سناریو کاهش قیمت در شرایط کنونی اقتصاد ایران دور از انتظار باشد.

البته باید توجه داشت که فرضیه حباب قیمتی بر اساس میانگین قیمت های شهر تهران تایید نشده است و به نظر می رسد در برخی مناطق تهران به ویژه مناطق گران قیمت، شاهد شکل گیری حباب قیمتی باشیم.

اخبار برگزیدهمسکن

شناسه : 319248
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا