فایننشال تایمز بررسی کرد؛

پیش بینی سال ۲۰۲۳؛ از زمستان سرد اروپا تا ورشکستگی صرافی‌ های ارز دیجیتال

فایننشال تایمز به مناسبت سال جدید میلادی، به پیش بینی مهم‌ترین اتفاقات سال جدید پرداخته است. این اتفاقات شامل جنگ اوکراین، زمستان سرد اروپا و شرایط بازار رمز ارزها است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سال گذشته پیش بینی می شد که هیچ مورد منطقی برای حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین وجود ندارد. اگر سال گذشته امیدوار بودیم که از جنگ جلوگیری شود، امسال معتقدیم که احتمال آتش بس پایدار در سال ۲۰۲۳ بسیار ضعیف است. همچنین پیش بینی می شود که امسال اروپا با کاهش صادرات گاز طبیعی از سوی مسکو دچار خاموشی خواهد شد. یکی دیگر از نگرانی‌های فزاینده امسال احتمال حمله چین به تایوان و یا محاصره این کشور است.

آیا در جنگ روسیه و اوکراین آتش بس برقرار خواهد شد؟

خیر. یک آتش بس پایدار و یا حل و فصل صلح رسمی، بعید در سال ۲۰۲۳ بعید به نظر می رسد. تثبیت مواضع فعلی نه روسیه و نه اوکراین را راضی نمی‌کند. کرملین تاکنون نتوانسته استقلال اوکراین را بشکند یا حتی چهار منطقه‌ای را که در سپتامبر «الحاق» کرد، به طور کامل کنترل کند. رییس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی نیز نتوانست آتش بسی را بپذیرد که اوکراین بدون اراضی از دست رفته باقی بماند. همچنین روسیه در حال تلاش برای تجدید قوا است و مردم خود را برای یک جنگ طولانی آماده می‌کند.

به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ شاهد یک درگیری شدید و ادامه دار باشیم.

آیا خاموشی در اروپا وجود خواهد داشت؟

بله. اگر هوا به اندازه‌ای سرد شود، ممکن است شاهد این اتفاق پیش از آوریل باشیم. اما زمستان سال آینده چالش بزرگتری برای اروپا خواهد بود. اگرچه سایت‌های ذخیره‌سازی گاز در حال حاضر تقریبا پر شده‌اند اما پر کردن مجدد آنها در بهار دشوار خواهد بود.

در سال ۲۰۲۲، جریان گاز روسیه تا ژوئن تا حد زیادی دست نخورده بود. در سال ۲۰۲۳ این جریان نزدیک به صفر خواهد بود. گاز مایع طبیعی برای پوشش این کمبود تلاش خواهد کرد. مسیر خنثی کردن این ریسک، تغییر معکوس اروپا از گاز به زغال‌سنگ است. نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه باید مشکلات تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشند اما سیستم انرژی ۱۸ ماه است که تحت فشار بوده است.

آیا فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره خواهد کرد؟

خیر. بازار انتظار دارد که نرخ صندوق‌های فدرال در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۴.۹ درصد و سپس به ۴.۷ درصد در سپتامبر و ۴.۴ درصد در دسامبر کاهش یابد. اما اکثریت اعضای کمیته بازار آزاد معتقدند که این نرخ در سال ۲۰۲۳ با ۵ درصد یا بیشتر به پایان خواهد رسید.

این پیش‌بینی اخیر درست خواهد بود. همانطور که جروم پاول رییس فدرال رزرو در ماه نوامبر هشدار داد «تاریخ به شدت نسبت به کاهش پیش از موعد سیاست‌های پولی هشدار می‌دهد تا زمانی که کار تمام شود، در این مسیر باقی می‌مانیم.» فدرال رزرو نمی‌خواهد اشتباه خود را در مورد رضایت از خود تکرار کند.

آیا ریشی سوناک تا پایان سال همچنان نخست وزیر بریتانیا خواهد بود؟

خیر. هر چند شرایط سخت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد اما نخست وزیر بریتانیا می‌خواهد پیش از برگزاری انتخابات تا سال ۲۰۲۴ ادامه دهد. اما از سوی ایدئولوگ‌های جناح راست و پشتیبان‌های سرکش تهدید می‌شود.

حزب محافظه‌کار مستبد او از زمان رای‌گیری برگزیت در سال ۲۰۱۶، چهار نخست وزیر را تغییر داده است که فقط دو تغییر در سال گذشته اتفاق افتاد. سوناک شخصیت ثابت‌تری نسبت به بوریس جانسون یا لیز تراس است. اما سربازان او، که به شکست احتمالی انتخاباتی خیره می‌شوند، ممکن است حتی از نظر سیاسی نامنظم‌تر شوند و به خود آسیب بزنند. آنها می‌توانند رهبری او را زیر سوال ببرند حتی اگر قصد این کار را نداشته باشند.

آیا جو بایدن بار دیگر نامزد ریاست جمهوری خواهد شد؟

بله. موضوعی به اسم بالا رفتن سن برای عدم حضور در انتخابات وجود ندارد. بایدن در انتخابات ۲۰۲۴، ۸۱ ساله و در سال ۲۰۲۵ که مراسم تحلیف برگزار می‌شود، ۸۲ ساله خواهد شد. اما هنوز تلاش برای حضور را منتفی در نظر نگیرید.

 پس از یک سال قانون‌گذاری سخت و عملکرد بهتر از حد انتظار دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای، احتمالا بایدن همچنان بهترین گزینه دموکرات‌ها برای حفظ کاخ سفید باشد. کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری برای ایجاد یک چهره مثبت تلاش کرده است. این بدان معنا نیست که سایر دموکرات‌ها به طور یکسان احتمال حضور در انتخابات ۲۰۲۴ را بررسی نمی‌کنند.

آیا دونالد ترامپ متهم خواهد شد؟

بله. حداقل چهار زمینه بالقوه خطر تحقیقاتی برای رییس‌جمهوری سابق وجود دارد: تلاش ترامپ برای معکوس کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، حفظ اسناد طبقه بندی شده در مار ئه لاگو، فشار بر مقامات ایالت جورجیا برای یافتن «آرای گمشده» و مدیریت متقلبانه.

از سازمان ترامپ دو مورد اول در دست جک اسمیت، بازپرس ویژه است که مقامات هفت ایالت را احضار کرده است. بر اساس آنچه در حال حاضر در اختیار عموم قرار گرفته است، دادستان‌ها در حداقل یکی از این تحقیقات احتمالا شواهد کافی برای کیفرخواست در نظر می‌گیرند – که بدون شک ترامپ آن را رد کرده و با محاکمه مخالفت خواهد کرد.

آیا چین می‌تواند به رشد اقتصادی بالای ۵ درصد بازگردد؟

بله. چین با پایانی تاریک در سال ۲۰۲۲ مواجه شد. گشایش سیاست «کووید صفر» متاسفانه هنوز جان افراد بیشتری را خواهد گرفت و بیمارستان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همانطور که همه‌گیری در کشورهای دیگر در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پیش رفت. اما بسیاری از مسائل می‌تواند در طول سال تغییر کند.

 زمانی که چین یاد بگیرد که با کووید زندگی کند، فعالیت اقتصادی به روال سابق خود بازخواهد گشت. هزینه‌های مصرف کننده با افزایش پس‌انداز ناشی از بیماری همه‌گیر انرژی زیادی می‌گیرد و پکن بسته محرکی را با تمرکز بر زیرساخت‌ها راه‌اندازی خواهد کرد.

آیا پکن به تایوان حمله می‌کند و یا امکان محاصره تایوان از سوی پکن وجود دارد؟

خیر. شی جین پینگ ممکن است روزی تصمیم به حمله یا محاصره تایوان بگیرد – اما احتمالا در سال ۲۰۲۳ نخواهد بود. این تهاجم برای چین یک قمار بزرگ خواهد بود. قماری که اگر اشتباه پیش برود، شی می‌تواند وارد جنگی با ایالات متحده شود که در طول آن قدرت را از دست بدهد و برای همیشه به چشم انداز چین آسیب برساند.

محاصره اما بسیار محتمل‌تر است:‌ فشار زیادی بر تایوان وارد می‌کند و به ایالات متحده جرات شلیک اولین موشک را می‌دهد. اما حتی این مسیر هم خطرات بزرگری را در پی خواهد داشت. بعید است که شی جین پینگ برای ادامه مسیر خود تاس بیندازد مگر اینکه متقاعد شود تایوان برای همیشه از چنگ او خارج می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تایوان ممکن است نقطه بحران بعدی باشد.

خیر. رجب طیب اردوغان رگباری از روش‌های عادلانه و همزمان ناپاک به راه می‌اندازد تا علیرغم کاهش محبوبیت، قدرت خود را حفظ کند. تمدید حکومت او تا دهه سوم عواقب بدی برای اقتصاد آشفته ترکیه خواهد داشت. کاهش استانداردهای زندگی را بدتر می‌کند و محدودیت‌های بیشتری برای آزادی‌های شخصی ایجاد می‌کند.

نکته اصلی این است که آیا حکم زندان و ممنوعیت سیاسی صادر شده در این ماه برای معقول‌ترین رقیب اردوغان که همان اکرم امام‌اوغلو یعنی شهردار استانبول است می‌تواند واکنشی غیرقابل توقف ایجاد و مخالفان را تقویت کند.

خواهد بود اما با توجه به مشکلات اقتصاد جهانی، سال ۲۰۲۳ برای آزاد کردن بازده اوراق بسیار زود است.

آیا توییتر بار دیگر زنده می‌شود؟

بله. خرید ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک به شکلی قابل پیش‌بینی آشفته بوه است اما این پلتفرم به مسیر خود ادامه می‌دهد. کاربران این شبکه اجتماعی را ترک نخواهند کرد. جایگزین‌هایی مانند ماستودون فاقد مقیاس برابری با توییتر هستند.

با این حال ضرر و زیان‌های این شرکت افزایش خواهد یافت. یک مدیرعامل طرفدار ماسک در این پست منصوب خواهد شد اما تبلیغ کنندگان احتیاط بیشتری به خرج خواهند داد و فقط برای پوشش پرداخت سود بدهی، ۱۰۰ میلیون دلار از اشتراک جدید ۸ دلاری لازم است.

ماسک برای کاهش فشار مالی، بدهی توییتر را می‌پردازد با این حال، توجه او به «آزادی بیان» او را در مسیر تضاد با قانون جدید خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا قرار خواهد داد. ممنوعیت بعید است اما جریمه‌های سنگینی ممکن است در انتظار آنها باشد.

آیا یکی دیگر از صرافی‌های مهم ارز دیجیتال با شکست مفتضحانه مواجه خواهد شد؟

بله، هر چند این مساله به تعریف بیشتری نیاز دارد. «زمستان رمزارزها»ی تهاجمی ۲۰۲۲ به این معنا است که بسیاری از پیوندهای ضعیف آشکار قبلا از بین رفته‌اند و چندین کلاهبرداری افشا شده است. اما سال آینده تلفات این بازار افزایش خواهد یافت – و احتمالا برخی از تفات بزرگ – شکل خواهد گرفت چرا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و معامله‌گران خرده فروش همچنان به عقب نشینی ادامه می‌دهند و صنعت کریپتو را از سوخت خامی که رشدش به آن وابسته است محروم می‌کنند: بازیکنان پای میز.

اقتصاد کلان

شناسه : 319411
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *