با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی؛

هجوم سیگنال‌ ها به بورس

بورس این روزها با نوسان‌های عجیبی روبه‌رو است که طی دو، سه روز گذشته با ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا به شدت منفی شده، هرچند که بسیاری از کارشناسان صحبت‌های رئیس بانک مرکزی مبنی تثبیت نرخ ارز نیمایی را عامل ریزش دانسته‌اند. با این حال اما به نظر می‌رسد بورس در چهارراه حوادث سیگنال‌های متناقض گیر افتاده است. از یک سو بالا رفتن نرخ بهره سبب جذابیت بیشتر سپرده‌گذاری و کاهش جذابیت بورس می‌شود و از سوی دیگر بالا رفتن نرخ تسهیلات سبب کاهش سودآوری شرکت‌ها می‌شود. اما شاید نقطه قوت بورس را در عقب‌ماندگی رشدی از سایر بازارها دانست که می‌تواند چشم سرمایه‌گذاران را به آن سو هدایت کند.با این همه اما روز گذشته شاخص برعکس دو روز قبل توانست با رنج مثبت به کار خود پایان دهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: هرچند باید از دماسنج بازار ارز نیز غافل نبود که با افزایش روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد شاخص نیز رشد کرد.بنابراین روز دوشنبه دوازدهم دی ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با افزایش ۲۸ هزار و ۹۰۹ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۵۹۳ هزار و ۲۷۵ واحد بالا آمد.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۸ هزار و ۷۶۵ واحدی در رقم ۴۷۳ هزار و ۱۳۶ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش ۳۲۱ واحدی در سطح ۲۰ هزار و ۳۴۶ واحد قرار گرفت.

بازار محکوم به رشد است؟

اما در این بین کارشناسانی هم هستند که معتقدند بازار با وجود سیگنال‌هایی که ممکن است به ظاهر منفی باشد محکوم به رشد است.

فردین آقا بزرگی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: همه متغیرهای موثر در بازار سرمایه از جمله نرخ بهره، نرخ تورم، نرخ ارز، حجم نقدینگی و سایر متغیرها حکم بر روند صعودی شاخص بورس خواهد داشت.

وی می‌افزاید: حتی با صحبت‌های مطرح شده در خصوص نرخ ثابت ارز نیمایی باز هم تغییری ایجاد نخواهد شد. نرخی که قرار است دو سال ثابت بماند، به مرور تبدیل به ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه سال ۸۸ خواهد شد که فقط منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی شد.

آقابزرگی تصریح می‌کند: همچنین متغیر دیگر یعنی نرخ بهره با وجود اینکه به تازگی افزایش آن اعلام رسمی شده است، اما از ابتدای سال‌جاری نرخ موثر اوراق بدهی در بورس بالای ۲۶ درصد بوده است. اوراق گام هم بالای ۲۹ درصد سود می‌داد. بنابراین اثر منفی نرخ بهره بالا بر بازار سرمایه از پیش لحاظ شده بود، لذا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: اما اتفاقی که در حال حاضر در حال رخ دادن است، تمامی شرکت‌های بورسی در سایت کدال نرخ ارز مبنایی‌شان بر پایه ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان بود و این صحبت به حذف نرخ ارز ترجیهی ۴۲۰۰ تومان برمی‌گردد، اما صحبت‌های آقای فرزین اثر سویی بر بازار گذاشت که به سبب سابقه اثرات خلق‌الساعه و منفی بود. اما اگر واقعیت را نگاه کنیم شرکت‌های بورسی پیش از این هم به بازار آزاد کاری نداشته و حتی برخی شرکت‌ها سود خود را بر اساس ارز ۲۳ هزار تومانی بودجه محاسبه کرده‌اند.

آقابزرگی می‌گوید: بنابراین به واسطه اشباع سایر بازار‌ها از جمله ارز، طلا، سکه و مسکن از حیث افزایش قیمت، بازار بورس ما با وجود بی‌مهری‌ها رشد خود را ادامه خواهد داد. اما این به معنای آن نیست که به صورت پیاپی هر روز ۲ تا ۳ درصد سود نصیب سهامداران کند. این نوسان سینوسی در یک روند مثبت قرار می‌گیرد و تا پایان سال رکورد شاخص در سقف تاریخی شکسته خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: عمده تاثیر بازار طی روزهای گذشته دلار فرزین و رونمایی از مصوبه شورای پول و اعتبار در محدوده نرخ ۲۳ درصد بهره بود که اینها از پیش اثرات خود را بر بازار گذاشته بودند. در شرایطی که ۵۰ درصد تورم در سال را شاهد بودیم، ۵۰ درصد بازدهی حداقل انتظاری است که می‌توان از بازار سرمایه داشت. همچنین تجربه در تمامی کشورهای تورمی نشان می‌دهد که شاخص بورس متاثر از نرخ تورم ناگزیر به رشد است.

سیاست‌های جدید بانک مرکزی و تاثیر آن بر بورس

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر سیاست‌های فعلی بانک مرکزی بر بورس تهران اعتقاد دارد: تجربه گذشته تثبیت نرخ دلار در یک عدد ثابت حاکی از آن است که این دست سیاست‌ها نمی‌تواند در کنترل نرخ ارز موثر باشد و با یک فاصله زمانی افزایش نرخ دلار در بازار آزاد را شاهد خواهیم بود که این موضوع به بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی موکول خواهد شد.
مهدی ساسانی افزود: فرمول تکراری بانک مرکزی نمی‌تواند مانع صعود بورس شود و پس از گذار از دوره حرف‌درمانی، به نظر باید منتظر رشد دلار و به دنبال آن بورس باشیم. در شرایط اقتصادی کنونی نمی‌توان از سیاست‌های دستوری برای کنترل قیمت استفاده کرد و باید پکیج مناسبی را برای کنترل تورم در نظر گرفت اما در مجموع اثر تثبیت نرخ دلار نیما بر بازار سهام موقتی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر پیروی از شورای پول و اعتبار در تعیین نرخ بهره به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره به ارقام بالاتر از ۲۳ درصد در دسترس نیست و ریسکی از این ناحیه بورس تهران را تهدید نمی‌کند. از سوی دیگر، تصویب قریب‌الوقوع طرح مالیات بر عایدی سرمایه که بورس و سپرده را مستثنی کرده است، پتانسیل‌های بورس را برای رشد افزایش می‌دهد.

ساسانی در رابطه با ارزندگی کلیت بازار سهام عنوان کرد: گزارش‌های ماهانه حاکی از آن است که شرکت‌ها فروش‌های خوبی را ثبت کرده و باید در انتظار گزارشات فصلی بود که در صورت ثبت عملکرد خوب احتمالی از سمت شرکت‌ها با توجه به نسبت P/E پایین در بسیاری از نمادها می‌تواند ریسک بورس را برای سرمایه‌گذاری کاهش دهد و به نظر می‌رسد به تعداد کافی نماد ارزنده در بازار سهام در دسترس سرمایه‌گذاران وجود دارد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 319814
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا