محدودیت ‌های اینترنتی بر کسب‌و‌کارهای گردشگری؛

روزگار ناخوش اقامتگاه ‌های اجاره‌ای؛ بازار ۱۱ هزار میلیاردی از دست می رود؟

اگرچه براساس آمار منتشرشده اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور در سال ۱۴۰۰ بازاری ۱۱ هزار میلیارد تومانی داشته‌اند، اما محدودیت‌های اینترنت در چند ماه اخیر این بازار بزرگ را به مخاطره انداخته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، باوجود آنکه با فروکش کردن همه‌گیری کرونا به مرور بازار گردشگری و به تبع آن بازار اجاره اقامتگاه‌ها روند صعودی را دنبال می‌کرد اما با محدودیت‌های ایجادشده برای اینترنت این بازار تا حدودی به مخاطره افتاده است.

در سال‌های گذشته صاحبان اقامتگاه‌های بومگردی با انتشار عکس‌ها و تخفیف‌های مراکز خود اقدام به جذب مسافر و گردشگر می‌کردند. در این سال‌ها صاحبان اقامتگاه‌های بومگردی و اجاره‌ای به کمک پلتفرم‌های رزرو، اقدام به جذب مسافر و گردشگر کرده و بازاری مناسب برای خود به وجود آورده بودند. با محدود شدن اینترنت و خصوصا با توجه به محدودیت‌هایی که برای اینستاگرام و واتساپ به وجود آمد اما کسب‌و‌کار شکل‌گرفته بر این بستر رو به افول گذاشته است.

براساس جدیدترین گزارش یکی از پلتفرم‌های رزرو آنلاین اقامتگاه، سهم پلتفرم‌های رزرو آنلاین اقامتگاه در ماه‌های اخیر به حدود ۹درصد از کل حجم بازار تنزل پیدا کرده است.

پایان روزهای خوش

براساس اطلاعات منتشرشده توسط یکی از پلتفرم‌های رزرو اقامتگاه، ارزش بازار این پلتفرم‌ها در نیمه اول سال جاری در حال رشد بود. مقایسه آمار نیمه اول سال جاری در قیاس با مدت مشابه درسال قبل، به لحاظ شاخص فروش حدود۶ برابر را نشان می‌دهد.

با ایجاد ناآرامی‌ها در نیمه دوم سال و به دنبال آن با محدودیت اینترنت ورق برگشت و توقف روند سفرها و محدودیت‌های اینترنتی بازار رزرو آنلاین اقامتگاه‌ها را با رکود جدی مواجه کرد.

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتساپ عملا فرصت تبلیغ و بازاریابی برای معرفی آنلاین اقامتگاه‌ها را محدود کرد و اقتصاد این حوزه با چالش جدی مواجه شد.

رضا خلیلی‌ورزنه صاحب یکی از اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق کویری ایران ضمن اشاره به اثر منفی محدودیت‌های اینترنت بر میزان رزرو اقامتگاه‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: در شرایط کنونی چالش اساسی مراکز اقامتی مساله محدودیت‌های اینترنت است. این موضوع موجب شده که امکان برقراری ارتباط با پلتفرم‌های رزرو آنلاین اقامتگاه و آژانس‌های مسافرتی محدود شود.

وی ضمن اشاره به استفاده‌های فراوانی که از پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و واتساپ برای معرفی اقامتگاه‌ها صورت می‌گرفت ابراز داشت: پیش از محدودیت‌های اینترنتی، تصاویر اقامتگاه‌ها از طریق پلتفرم‌هایی نظیر واتساپ و اینستاگرام در اختیار متقاضیان اقامتگاه قرار می‌گرفت. در شرایط فعلی اما ابزار مناسبی برای ارتباط با متقاضیان وجود ندارد.

این مالک اقامتگاه بومگردی همچنین تاکید داشت که مشکل فعلی ارتباط و تعامل با متقاضیان سفر و گردشگری به صورت برخط است و این امکان از فعالان حوزه گردشگری سلب شده است.

زیان بومگردی‌ها از محدودیت‌های اینترنتی

اقامتگاه‌های بومگردی غالبا در مناطق دورافتاده و روستایی واقع شده‌اند و به همین دلیل استفاده از اینترنت برای معرفی و شناساندن آنها به متقاضیان سفر و گردشگری اهمیتی حیاتی دارد.

آن‌طور که فعالان مشغول در اقامتگاه‌های بومگردی می‌گویند در سه ماه اخیر به سبب فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ کسب‌و‌کارهای آنها با رکود جدی مواجه شده و در برخی مناطق میزان جذب گردشگر و رزرو اقامتگاه در بومگردی‌ها به نزدیک صفر رسیده است.

در همین زمینه کامران اکبری‌شایگان -رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسدآباد- می‌گوید: نبود گردشگر و نیمه‌تعطیل شدن کسب‌و‌کار خانه‌های بومگردی به علت اختلال اینترنت صنعت سبز گردشگری شهرستان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه جذب مسافر و گردشگر خانه‌های بومگردی در منطقه اسدآباد صفر شده است، گفت: خانه‌های بومگردی شهرستان از زمان اختلال اینترنت تاکنون حتی یک نفر مسافر نداشته‌اند و این وضعیت آنها را بسیار نگران کرده است چراکه تبلیغات محیطی آنها برای جذب گردشگر در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد و در حال حاضر با فیلترینگ و اختلال اینترنت این امر دیگر برای آنها میسر نیست.

مهدی غنی‌پارسا مدیر یک خانه بومگردی گردشگری در استان همدان نیز به مشکلات متعدد ایجادشده بر اثر محدودیت‌های اینترنت در جریان رزرو آنلاین اقامتگاه‌ها اشاره داشته و گفت: درحال حاضر اختلال اینترنت و محدود شدن دسترسی به آن باعث شده که خانه‌های بومگردی با رکود و کسادی کسب‌و‌کار مواجه شوند.

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بومگردی استان همدان تصریح کرد: اختلال در اینترنت باعث شده که مردم اقصی نقاط کشور از وجود خانه‌های بومگردی در گوشه و کنار ایران بی‌اطلاع بمانند و همین مساله بر صفر شدن جذب گردشگر و مسافران اثرگذار بوده است.

این در حالی است که پیش از این به گفته این مقام مسوول حتی از کشورهای خارجی هم به خانه‌های بومگردی استان همدان می‌آمدند. این امر خود گویای تاثیر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری است.

بنابر اعلام رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بومگردی استان همدان حالا به صورت صد درصد تمامی اقامتگاه‌های بومگردی با زیان مواجه شده‌اند و میزان حضور مسافران به واسطه اینترنت به نزدیک صفر رسیده است.

این مقام مسوول ضمن اشاره به اهمیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی در رزرو اقامتگاه‌های اجاره‌ای بر این نکته اشاره داشته که از ابتدای مهرماه به صورت مطلق گردشگر از بستر شبکه اجتماعی در اقامتگاه‌ها جذب نشده است.

نگاهی به وضعیت سه ماه گذشته گویای آن است که اقتصاد ۱۱هزار میلیارد تومانی اقامتگاه‌های اجاره‌ای به دلیل محدودیت‌های اینترنتی با مخاطره مواجه شده است. برای عبور از شرایط فعلی و نجات اقامتگاه‌ها و فعالان گردشگری به نظر می‌رسد لازم است که سازوکاری برای ادامه فعالیت اینترنتی اقامتگاه‌های اجاره‌ای و خصوصا بومگردی‌ها در نظر گرفته شود.

فراموش نکنیم که اقامتگاه‌های بومگردی به سبب نقشی که در به گردش در آوردن اقتصاد روستاها و مناطق کمتر برخوردار دارند باید با نگاه ویژه‌تری مورد توجه قرار گیرند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده

شناسه : 320389
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *