فایننشال تایمز بررسی کرد؛

منتظر جهش ناگهانی کرونا در سال ۲۰۲۳ باشیم؟

شیوع کووید – ۱۹ در روز سی ام ژانویه به صورت رسمی سه ساله می شود؛ یعنی سومین سالگرد لحظه ای در سال ۲۰۲۰ که سازمان بهداشت جهانی این بیماری تنفسی را یک اورژانس بهداشت عمومی و نگرانی بین المللی اعلام کرد. اما سومین سالگرد کرونا در پی آشفتگی و جهش ناگهانی چین از کووید صفر به کووید کامل، موارد زیادی برای جشن گرفتن باقی نمی‌گذارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ پکن آزمایش‌ها و ردیابی ارتباط‌ها با افراد مبتلا به کرونا را به شکل چشمگیری کاهش داده و اکثر الزامات قرنطینه را کنار گذاشته است. برخی از مناطق اکنون به افراد آلوده با علائم خفیف یا بدون علائم اجازه حضور در محل کار می‌دهند. بنابراین، ویروس کرونا در یک ششم از جمعیت جهان به در گردش درآمده است. درست همانطور که سایر نقاط جهان مسیر عادی شدن را در پیش گرفتند.

با پایان یافتن سال سوم شیوع ویروس کرونا، در میان گزارش‌هایی مبنی بر پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها در چین و محدودیت‌های جدید برای مسافران هوایی و با نزدیک شدن تعطیلات سال نوی چینی، به نظر می‌رسد که همه‌گیری بیشتر از همیشه آشنا و کمتر از هر زمان دیگری قابل پیش‌بینی است.

واکسن های چینی کم اثر هستند؟

چین حق دارد که سیاست غیرانسانی و غیرقابل اجرای خود را در برابر کووید صفر کنار بگذارد. اما مساله اینجاست که این کار را از موضع ضعف نسبی انجام داده است. نرخ ۹۰ درصدی واکسیناسیون سرفصل این واقعیت را پنهان می‌کند که واکسن‌های بومی چین کمتر از واکسن‌های mRNA که به طور گسترده در دیگر کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته موثر هستند.

 همچنین یادآور این واقعیت است که حدود ۳۰ درصد از ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۶۰ سال (و بیش از نیمی از افرادی بالای ۸۰ سال) این کشور دوز سوم واکسن را دریافت نکرده‌اند. این عوامل منجر به افزایش پیش‌بینی‌های ترسناک شده که از یک میلیون مرگ در سال جاری تا ۱.۷ میلیون قربانی تا پایان آوریل را دربرمی‌گیرد. موضوعی که اتحادیه اروپا را وادار کرد واکسن‌های رایگان به چین تخصیص دهد.

به شکلی واضح، چین اخیرا نحوه شمارش جان باختگان را تغییر داده است، از جمله تنها افرادی را که به صورت مستقیم از نارسایی تنفسی و ذات الریه جان می‌سپارند به حساب می‌آورد. به نظر می‌رسد آمار رسمی مرگ و میر ناشی از کرونا در سراسر ابن کشور در ماه دسامبر به ۱۴ نفر رسیده است. در حالی که مقامات چینی در آمارهای غیررسمی نزدیک به ۳۷ میلیون ابتلای جدید را در بیستم دسامبر تخمین زدند، از ۲۳ دسامبر تاکنون هیچ مورد ابتلای جدیدی گزارش نشده است.

 وضعیت کنونی واقعا متفاوت از سال گذشته است که شاهد موارد ابتلای جدی بودیم. بحث در مورد اینکه آیا سازمان جهانی بهداشت باید پایان وضعیت اضطراری کووید را اعلام کند یا خیر، همچنان ادامه دارد.

منتظر کرونای جدید باشیم

از فاجعه داخلی چین که عبور کنیم، یک سوال برای سایر جهان در سال ۲۰۲۳ این است که آیا ابتلای بی شمار در چین باعث ایجاد سویه‌ای جدید خواهد شد. سویه ای که می‌تواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌های موجود را پنهان کند یا خیر؟ برخی از انواع سویه‌ها می‌توانند امواج جدیدی از آلودگی ایجاد کنند، همانطور که  در اواخر سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد و نوع دلتا و اومیکرون شیوع گسترده پیدا کرد. این امر باعث افزایش موج اومیکرون در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ شد و در نتیجه فرمول مجدد واکسن را تسریع کرد.

داده‌ها نشان می‌دهد که دو سویه رایج در حال حاضر در چین، زیرمتغیرهای اومیکرون هستند که از نسل BA5، سویه‌ای که سال گذشته آمریکا و اروپا را گرفتار کرد، به شمار می‌آیند. دانشمندان، به ویژه آنهایی که در گروه مشاوره فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد تکامل Sars-Cov-2 قرار است ملاقاتی داشته باشند تا در مورد بهسازی واکسن‌ها تصمیم گیری کنند.

آنچه مهم است اینکه آیا هر گونه تجسم ویروسی جدید می‌تواند راحت‌تر انتشار پیدا کند یا مردم را بیشتر درگیر کند (یا هر دو) که شایسته نام‌گذاری به عنوان «نوعی نگرانی» باشد. پروفسور ادی هولمز، زیست شناس تکاملی دانشگاه سیدنی که به همکارانش در چین کمک کرد تا ژنوم سویه اصلی ووهان را در اوایل سال ۲۰۲۰ به اشتراک بگذارند، حدس میزند که انتقال کم کووید تا به امروز در چین، فشار کمتری برای تکامل ویروس ایجاد و شانس ابتلای سویه‌ای خطرناک و در حال ظهور در منطقه را محدود کرده است.

اخبار برگزیدهعمومی
شناسه : 320424
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا