عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت مطرح کرد؛

بنزین را به غرب آفریقا و شرق اروپا صادر می‌کنیم

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: درحال حاضر بنزین را به غرب آفریقا و شرق اروپا صادر می‌کنیم، پتانسیل بالایی در این حوزه وجود دارد که باید به آن توجه شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حمزه وارثی امروز در نشست خبری با بیان اینکه ایران چندین سال صادرکننده بنزین و گازوییل بود، به طوری که بازار خاورمیانه را نیز در دست داشت، گفت: با این وجود امسال واردکننده شدیم، زیرا به زیرساخت‌ها و همچنین بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند حاکمیت برای تولید انرژی توجه لازم را نداشتیم.


وی با بیان اینکه سخت‌ترین شرایط را برای تحویل خوراک به ما اعمال می‌کنند، گفت: دیدگاه توزیع خوراک باید با شعار حمایت از تولید و رفع موانع جهت تامین خوراک بخش خصوصی همخوانی پیدا کند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه اکنون بخش صادرات ما با ۵ درصد ظرفیت کار می‌کند، تاکید کرد: این شرایط در حالی است که ما صادرکننده نمونه هستیم و اگر مانع تراشی نشود سال آینده می‌توانیم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

وارثی با بیان اینکه چالش ما تحریم از داخل است، گفت: اواخر دولت دواردهم اعلام شد که میعانات را برای تولید گازوییل با کیفیت برای نیروگاه‌ها در اختیار ما قرار دهند اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

وی ظرفیت اولیه سالانه تولید و صادرات بنزین را ۳۰۰ هزار تن و گازوییل را ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: به دلیل محدودیت ها از توسعه مجموعه منصرف شدیم، اکنون تلاش می کنیم پایانه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم، تفاهم‌نامه خرید و احداث پایانه امضا و به تایید مسئولین ذیربط رسیده اما در دیدگاه‌های کارشناسی به مشکل برمی خوریم.

وارثی با بیان اینکه خوراک پتروپالایشگاه میعانات گازی و نفت سفید و یک مجموعه تکنولوژی وارداتی را داریم، اظهار کرد: ۵ محصول اصلی داریم و از میعانات و نفت سبک برای تولید بنزین با کلاس ۳، گازوییل را برای صادرات و اکتان افزا را برای مصرف داخل و صادرات استفاده می کنیم.

مدیر عامل شرکت کاسپین شیمی پاسارگاد با بیان اینکه در حال احداث یک پالایشگاه در فارس برای تولید ۷۰ هزار بشکه اکتان افزا هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر اکتان بنزین تولیدی ۸۶ تا ۹۸ است و بازار صادراتی بنزین افغانستان و عراق را داریم و از طریق امارات به بازار بین المللی دست یافته‌ایم.

وارثی با بیان اینکه اگر فاز دوم و سوم پالایشگاه راه اندازی شود به تولید ۲ میلیون تن خواهیم رسید، گفت: اکنون نفتای تولیدی ما به مصرف خوراک پتروشیمی ها برای تولید بنزین می رسد.

 

اقتصاد کلاننفت و پتروشیمی
شناسه : 320466
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا