۴سال سیاه در بازار مسکن؛

برای خرید خانه ۷۵ متری در تهران باید چند سال پس انداز کنیم؟

آمارهای رسمی نشان می دهد که قیمت مسکن در شهر تهران از سال ۱۳۹۷، حدود ۹ برابر شده است. بر اساس شاخص طول دوره انتظار خرید مسکن، یک خانوار تهرانی باید حدود ۶۰ سال برای خرید خانه ۷۵ متری پس انداز کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذر ماه امسال به بیش از ۴۸ میلیون تومان رسیده است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران در ماه مشابه سال گذشته حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. به بیان دیگر،‌ قیمت مسکن در شهر تهران در یک سال گذشته افزایش حدود ۴۸ درصدی را تجربه کرده است.

نگاهی به روند قیمت ها طی چند سال گذشته نیز نشان می‌دهد، قیمت خانه در پایتخت تهران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا آذر ماه امسال به طور میانگین‌ حدود ۹ برابر شده است. این اعداد نشان از این دارد که بازار مسکن طی حدود ۵ سال گذشته، شدیدترین موج تورمی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است.

در این میان،‌ خرید خانه برای بسیاری از خانوارهای تهرانی به امری سخت و البته شاید ناممکن تبدیل شده است. طول دوره انتظار خرید مسکن، یکی از شاخص های مهم برای بررسی قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن است.

انتظار ۶۰ ساله برای خرید مسکن

بنابه تعریف، طول دوره انتظار،‌ مدت زمانی است که یک خانوار با پس انداز ۳۰ درصد از درآمد سالانه خود بتواند با فرض ثبات قیمت ها یک خانه ۷۵ متری بر اساس میانگین قیمت ها خریداری کند.

با فرض اینکه خانوارهای تهران نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش درآمد را تجربه کنند،‌ میانگین درآمد سالانه آن‌ها به حدود ۲۰۸ میلیون تومان می رسد. همانگونه که اشاره شد میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران نیز به بیش از ۴۸ میلیون تومان در آذر ماه رسیده است.

بنابراین شاخص طول دوره انتظار خرید مسکن در آذر ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای تهرانی به حدود ۵۸ سال رسیده است.

خرید خانه تهران

هر چند این عدد نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده است اما نسبت به میانگین حدود دو دهه پیش تفاوت محسوسی دارد. شاخص طول دوره انتظار خرید مسکن در سال ۱۳۹۹ به حدود ۶۹ سال رسیده بود. همچنین‌ میانگین طول دوره انتظار خرید مسکن در شهر تهران از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۶ حدود ۳۲ سال بوده است.

طی دو دهه گذشته سال ۱۳۸۳، راحت ترین سال برای خرید خانه در شهر تهران بود. در این سال شاخص دوره انتظار به حدود ۲۴ سال رسیده بود. پس از آن نیز ۱۳۹۵ نیز یکی از سال‌هایی بود که خانوارهای تهرانی بهترین فرصت خرید مسکن را داشتند. در این سال شاخص طول دوره انتظار کم تر از ۲۶ سال بود. نکته قابل توجه این است که چهار سال گذشته بدترین سال‌ها برای خرید مسکن طی دو دهه اخیر بوده است.

همانگونه که مشخص است، شدیدترین موج تورمی بازار مسکن منجر به کاهش قابل توجه قدرت خرید مسکن خانوارها شده است. موضوعی که بسیاری از افراد را از بازار خرید و فروش مسکن خارج کرده است. در این شرایط، ‌افزایش شدید اجاره بها نیز فشار مضاعفی را به خانوارها وارد کرده است.

اخبار برگزیدهویژه اقتصاد کلان
شناسه : 321219
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا