هشدار مقام ارشد صندوق بین المللی پول؛

تورم هنوز به نقطه اوج نرسیده است

یکی از مقامات ارشد صندوق بین المللی پول هشدار داد که تورم در ایالات متحده «هنوز به نقطه اوج» نرسیده و برای فدرال رزرو اعلام پیروزی در مبارزه با افزایش قیمت ها خیلی زود است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ گیتا گوپینات در گفت‌وگویی با فایننشال تایمز از بانک مرکزی ایالات متحده خواست تا علیرغم تعدیل اخیر در تورم اصلی پس از یکی از تهاجمی‌ترین سیاست‌های انقباضی در تاریخ فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره در سال جاری ادامه دهد.

او با بیان اینکه توصیه صندوق بین‌المللی پول به فدرال رزرو حول مساله‌ای دیگر بود، تاکید کرد: همان مسیر باید ادامه می‌یافت.

اظهارات معاون مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول پس از آن صورت می‌گیرد که داده‌های متعددی نشان می‌دهد تورم در ایالات متحده، اروپا و سایر اقتصادها ممکن است به اوج خود رسیده باشد. چرا که قیمت انرژی، از بالاترین سطوح خود عقب‌نشینی کرده و قیمت تمام شده کالاها از جمله لوازم خانگی و خودروهای دست دوم مسیر کاهشی در پیش گرفته است.

مهمترین نگرانی‌های گوپینات تداوم کاهش بیکاری در ایالات متحده است که به صورت متوسط هر ماه تقریبا ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود. نرخ بیکاری همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح تاریخی خود قرار دارد. کمبود شدید نیروی کار کمک کرده تا افزایش دستمزدها به سطحی برسد که فدرال رزرو نتواند به هدف تورم ۲ درصدی خود دست پیدا کند.

گوپینات همچنین تصریح کرد: برای بانک مرکزی «مهم است» که «سیاست پولی محدودکننده» را حفظ کند تا زمانی که «کاهش بسیار قطعی و پایدار در تورم» وجود داشته باشد که در دستمزدها و بخش‌هایی که به غذا و انرژی مرتبط نیست، مشهود باشد.

علیرغم ترس در میان برخی اقتصاددانان و سیاستمداران چپ مبنی بر اینکه فدرال رزرو قبلا نرخ بهره را به شدت افزایش داده است، گوپینات تاکید کرد: «سخت» است که بتوان استدلال کرد مقامات، سیاست‌های پولی بیش از اندازه انقباضی در پیش گرفته‌اند.

گوپینات از افزایش نرخ معیار فدرال رزرو به حدود ۵ درصد و ماندن در این سطح در طول سال جاری حمایت کرد که این امر در تایید موثر آخرین پیش‌بینی‌های «نقطه به نقطه» مقامات بانک مرکزی ایالات متحده است.

بخش‌هایی از صورت جلسه آخرین نشست فدرال رزرو در ماه دسامبر که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که مقامات بر این باورند که باید برای مهار اقتصاد ایالات متحده و مهار تورم اقدامات بیشتری انجام داد. بر این اساس، سیاست‌گذاران پیش از آنکه مطمئن شوند اوضاع تحت کنترل است، باید «شواهد قابل توجه بیشتری» از کاهش فشار قیمت‌ها مشاهده کنند.

اظهارات گوپینات در حالی مطرح می‌شود که اقتصاد جهانی با شوک‌های متعددی از جمله تشدید جنگ در اوکراین و پایان ناگهانی سیاست کووید صفر در چین مواجه شده است.

گوپینات عنوان کرد که انتظار می‌رود اقتصاد چین در کوتاه مدت به شکل قابل توجهی آسیب ببیند. چرا که با افزایش تعداد بیماران بستری و تعداد بیشتری از قربانیان مواجه است. در عین حال هشدار داد که کندی رشد اقتصادی چین، تاثیر منفی بر رشد اقتصادی جهان بر جای خواهد گذاشت؛ با این حال با بهبود تقاضای چین، امکان بازگشت مجدد اقتصادی در اواخر سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هم روز یکشنبه خبر داد که یک سوم اقتصاد جهانی از جمله نیمی از اتحادیه اروپا در سال جاری تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار خواهند گرفت.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های رشد جدیدی را در ماه جاری منتشر خواهد کرد، اما گوپینات با این حال تصریح کرد که خیلی زود است درباره این اصلاحات اظهارنظر کنیم. «مسیر بسیار سختی» برای آمریکا در اجتناب از رکود اقتصادی در سال جاری وجود دارد.

گوپینات ادامه داد:‌ انتظار می‌رود سیاست‌های انقباضی در اروپا بیش از فدرال رزرو ادامه یابد، چرا که مقامات با بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین دست و پنجه نرم می‌کنند.

او عنوان کرد: قبل از اینکه شاهد نزدیک شدن تورم به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا باشیم ما به خوبی به سال ۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم. سال جاری سالی پر از چالش برای سیاست‌های پولی خواهد بود اما چالش‌های دیگری هم در این مسیر وجود دارد. در حالی که سال گذشته درباره تشدید سریع سیاست‌های پولی و اینکه تا کجا می‌توان پیش رفت چالش‌هایی وجود دارد، به نظر می‌رسد چالش سال جاری برای بسیاری از کشورها این سوال باشد که چه مدت باید در حالت تعلیق باقی ماند؟

اقتصاد کلان
شناسه : 321401
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا