نگران از افزایش بیشتر قیمت‌؛

فروشندگان در بازار مسکن عقب نشینی کردند

بازار مسکن درگیر اعداد و ارقام منتشرشده در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی بود که گزارش مرکز آمار متقاضیان خرید خانه را بیش از پیش شوکه کرد؛ گزارشی که به معاملات واحدهای مسکونی در آذرماه امسال مربوط می‌شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آغاز زمستان ظاهرا نه برای بازار مسکن و نه برای متقاضیان آن خوش‌یُمن نبود. هنوز چند روز از دی ماه نگذشته بود که بانک مرکزی گزارش داد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذر ماه با ۹/۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۷/۴۸۰ میلیون ریال رسیده است.

اما نکته جالب این گزارش فارغ از هرگونه رشد قیمت این بود که خرید و فروش مسکن نیز افزایش داشته است. بر اساس آمار بانک مرکزی تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در آذر ماه سال ۱۴۰۱، به ۲/۱۰ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲/۲۷ و ماه مشابه سال قبل ۷/۴ درصد افزایش داشت.

هنوز چند روزی از این گزارش بانک مرکزی نگذشته بود که مرکز آمار در گزارشی جدید، داغ دل متقاضیان مسکن را تازه‌تر کرد. مرکز آمار در این گزارش که مربوط به آذر ماه امسال و شهر تهران بود اعلام کرد که تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن در شهر تهران به ۱/۵۲ درصد رسیده و متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت نیز از ۵۰ میلیون تومان فراتر رفته است.

رشد نرخ دلار منجر به توقف معاملات مسکن شده است

برخی از املاکی‌های سطح شهر تهران معتقد هستند این روزها که نرخ دلار دچار نوسان شدید قیمتی شده است اکثر سازنده‌ها و مالکان از فروش ملک دست کشیده‌اند و منتظر هستند ببینند چه اتفاقی در بازار مسکن و سایر بازارها رخ خواهد داد.

آنان می‌گویند که گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار شوکه وارد کرده و باعث شده برخی از مالکان از ترس گران‌تر شدن قیمت‌ها فایل درخواستی خود را از بنگاه‌های معاملات ملکی حذف کنند.

اغلب املاکی‌ها و سازنده‌های مسکن نیز بر این باور هستند که قیمت مسکن تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت و چنانچه وضعیت بازارهای موازی به همین منوال حرکت کند بدون شک رشد قیمت مسکن در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود.

به نظر می‌رسد دولت از هم‌اکنون باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود را در بخش مسکن ترسیم و اجرایی کند. شاید بهترین و کوتاه‌ترین برنامه مناسب برای دادن آلارم مثبت به بازار مسکن، رونق ساخت و ساز و دادن تسهیلات کم‌بهره چه در بخش ساخت و عرضه مسکن و چه در بخش تقاضا باشد.

نگاهی به آمار پنج سال گذشته بازار مسکن پایتخت

آمار پنج سال گذشته نشان می‌دهد که بازار مسکن شهر تهران آبان ۱۳۹۹ بالاترین و اسفند ۱۴۰۰ پایین‌ترین میزان تورم نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده است.

آمارها گویای آن است که در دوره اخیر نوسان بازار مسکن شهر تهران که از اوایل سال ۱۳۹۷ آغاز شده، قیمت مسکن در اردیبهشت ۱۳۹۸ اولین قله‌ قیمتی را با ۱۱۲ درصد رشد نقطه‌به‌نقطه تجربه کرده و سپس مسیر کاهشی به خود گرفته است.

مجددا روند افزایش قیمت‌ها از خرداد ۱۳۹۹ کلید خورده و آبان همان سال رکورد رشد نقطه‌به‌نقطه با ۱۱۸ درصد که بالاترین میزان افزایش قیمت در ۵۷ ماه گذشته (فروردین ۱۳۹۷ تاکنون) بوده به ثبت رسیده است.

طبق آمار بانک مرکزی، کمترین میزان تورم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن هم به اسفند ۱۴۰۰ مربوط می‌شود که تورم نقطه‌به‌نقطه بازار مسکن شهر تهران به ۱۶ درصد رسید. هفت ماه قبل از آن یعنی مرداد ۱۴۰۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن به تصویب رسید و پس از آن دولت سیزدهم پروژه نهضت ملی مسکن را آغاز کرد. به نظر می‌رسد بخشی از آرامش بازار مسکن در اواخر سال ۱۴۰۰ متاثر از برنامه ساخت یک میلیون خانه در سال باشد.

در ادامه مجددا بازار مسکن شهر تهران روند صعودی به خود گرفته و پس از طی نوساناتی در آذر ۱۴۰۱ تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن پایتخت در آذر ۱۴۰۱ به ۵/۴۷ درصد رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان، نوسانات بازارهای موازی، تورم عمومی و انتظارات تورمی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر نوسانات بازار مسکن است.

اسفند ۱۴۰۰ که بازار مسکن با رشد ۱۶ درصدی به آرامش نسبی رسیده بود نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاها و خدمات ۳۴ درصد بود، اما به تدریج با افزایش نرخ تورم، بازار مسکن نیز روند افزایشی یافت. در حال حاضر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاها و خدمات ۵/۴۸ درصد و تورم بازار مسکن شهر تهران ۵/۴۷ درصد است.

 

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 321714
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا