روزهای سبز بازار سرمایه ادامه می یابد؟؛

صعود دلاری بورس به قله جدید

بورس روز یکشنبه جهش 37 هزار واحدی را تجربه کرد. اتفاقی که می‌تواند سرآغاز رونق دوباره بازار سرمایه باشد. هرچند نرخ دلار و صحبت‌های وزیر اقتصاد هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود.

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته وزیر اقتصاد اظهار کرد تثبیت نرخ ارز به معنای آن نیست که ارز نیمایی روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت خواهد بود. از طرفی قیمت دلار در بازار نیز روند صعودی داشت. با این حال کارشناسان معتقدند بازار سرمایه پتانسیل رشد را دارد و نسبت به سایر بازارها از ابتدای امسال هنوز رشد نکرده است. بنابراین می‌توان امیدوار بود که توجه‌ها به سمت بازار سرمایه بیشتر شود.

همچنین تجربه نسبتا موفق عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند یکی از اهرم‌های موثر در توجه بیشتر سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه باشد، اما نمی‌توان عامل اصلی رشد بازار یعنی قیمت دلار را نادیده گرفت.

به نظر می‌رسد، اکثر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار بر این عقیده‌اند که بازار سرمایه پتانسیل رشد را خواهد داشت.

پیش از این فردین آقابزرگی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» پیش‌بینی کرده بود که شاخص تا پایان سال سقف تاریخی خود را خواهد شکست.

همچنین نیما غلامرضایی فعال بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: افزایش قیمت دلار و صحبت‌های خاندوزی وزیر اقتصاد به لحاظ روانی تاثیر خوبی بر بازار داشت که این روند می‌تواند طی هفته‌های آینده ادامه داشته باشد.

وی می‌افزاید: ارزنده شدن اغلب نمادها و در کنار آن رشد چشم‌انداز تورمی، توانسته است مجددا نگاه‌ها را به سمت بورس بازگرداند.

این فعال بازار سرمایه تاکید می‌کند: اگر ریسک غیر‌قابل پیش‌بینی برای وضعیت سیاسی و اقتصادی رخ ندهد، می‌توان گفت روند بازار نوسانی اما رو به جلو پیش خواهد رفت و در سال ۱۴۰۲ بورس می‌تواند به عنوان یکی از پیشران‌های مهم بازارها نقش‌آفرینی کند.

غلامرضایی یادآور می‌شود: طی ۳۰ سال گذشته اگر روند بازارها را نگاه کنیم بورس بازدهی بیشتری نسبت به همه بازارها حتی مسکن و طلا داشته است. بنابراین به یاد داشته باشیم که اگر با دید بلند‌مدت و با دانش وارد این بازار شویم قطعا ضرر نخواهیم کرد.

چراغ بورس سبز شد

روز گذشته شاخص بازار بورس رشد ۳۷ هزار واحدی را تجربه کرد. بورس بعد از دوره‌ای تقریبا طولانی که روندی نزولی داشت، به تعادل نسبی رسیده است. قبل از آن اکثر سهامداران بابت ضرر و زیان ادامه‌دار این بازار شکایت داشتند. برخی از مردم بر این باورند، سرمایه وارد شده به بورس باید سودآور باشد اما این انتظار کاملا دور از منطق است. بر همین اساس، به افراد توصیه می‌شود قبل از ورود به بازارهای مالی نسبت به ضرر و زیان احتمالی در بازار اطلاعات لازم را کسب کنند و بعد با نگاهی باز و دوراندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات دومین روز هفته را با رشد نسبی آغاز کرد و در ادامه این حجم از صعود افزایش یافت، طوری که در میانه بازار به رشد ۲۰ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فولاد، کگل، شستا، فارس، وپاسار، شپنا و نوری با تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک‌سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

حالا اعتماد به بورس بیشتر شده و مهم‌تر از آن، تحولات بنیادی در صورت‌های مالی شرکت‌ها رخ خواهد داد که این تحولات، نتیجه رشد قیمت دلار است. با این حساب عجیب نیست که تحلیلگران شانس شکسته شدن مقاومت ۶/۱ میلیون واحد را بیشتر از شانس عدم شکست آن می‌دانند.

حالا هم بازار چند روزی است که به این محدوده رسیده و در تلاش برای عبور از آن است. شاید اگر تغییر رییس بانک مرکزی اتفاق نمی‌افتاد، تا حالا شاخص هم این مقاومت مهم را رد کرده بود اما برکناری صالح‌آبادی، ابهاماتی برای فعالان بورس ایجاد کرده که ابتدا باید این ابهامات کمی شفاف‌تر شوند. از جمله می‌توان به تغییرات نرخ سود سپرده و تغییرات نرخ دلار اشاره کرد که فعلا ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

با این همه اما می‌توان نتیجه گرفت که بورس به راه خود ادامه خواهد داد و بعید است رییس جدید بانک مرکزی هم بخواهد بورس همچنان عقب‌تر از سایر بازارها حرکت کند.

بازار این روزها وضعیت مناسبی را پشت سرمی‌گذارد و شاهد جبران مقداری از عقب‌ماندگی بورس نسبت به بازارهای موازی هستیم. به نظر می‌رسد همان‌طور که مشخص بود سیاست‌های تثبیتی نرخ ارز نیمایی کارآمد نبوده و بازار سهام نیز به نرخ‌گذاری دستوری توجهی ندارد، اما تجربه حاکی از آن است که بورس همسو با دلار حرکت می‌کند. این در حالی است که از سایر متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه نیز خبر بدی مخابره نمی‌شود و همین موضوع احتمال ادامه روند صعودی فعلی را افزایش خواهد داد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 322012
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا