جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

پول از آسمان بارید و ناگهان کسری بودجه دولت صفر شد!

در حالی که به استناد صحبت‌های پیشین رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، به نظر می رسید کسری بودجه امسال به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، ناگهان از دیشب کسری بودجه دولت صفر شد. به قول میرکاظمی،‌ گویا پول از آسمان بارید.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ برآوردها حاکی از این است که کسری بودجه امسال احتمالا به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان  می رسد. محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز چند روز پیش گفته بود؛ در ناترازی بودجه انتظار داریم تا در بودجه امسال دولت احکام خوبی در نظر بگیرد تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را مدیریت کنیم.

 با این وجود روز گذشته رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و امروز۷ رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کردند که کسری بودجه امسال دولت صفر خواهد بود.

بودجه امسال کم نظیر است!

حاجی بابایی،  رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه هر نوع گزارشی مبنی بر کسری بودجه سال ۱۴۰۱ تکذیب می‌شود، گفت: براساس گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه ما در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این مسئله نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده ای نزدیک خواهد شد.

حاجی‌بابایی در ادامه گفت، این موضوع هم در نوع خود کم‌نظیر است که در یک سال، آن هم با این وضعیت اقتصادی، ۱۰۰ درصد منابعی که مجلس در بودجه مصوب کرده است، تحقق پیدا کند.

اطلاعاتتان غلط است

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم امروز گفت: کسانی که می‌گویند کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی داریم اطلاعاتشان غلط است، به هیچ‌وجه کسری نداریم. میرکاظمی تاکید کرد که امسال اولین سالی است که عملکرد با قانون بودجه تطبیق دارد و ۹۵ درصد تحقق منابع داریم.

دولت واقعا کسری بودجه ندارد؟

نگاهی به مصاحبه های گذشته رئیس سازمان برنامه و همچنین برخی گزارش‌ها، کسری بودجه صفر را غیرقابل پذیرش می کند.

ابتدا نگاهی به صحبت‌های آبان ماه میرکاظمی در مجلس  می‌اندازیم. میرکاظمی در این جلسه خطاب به نمایندگان مجلس گفته بود که منابع درآمدهای غیر واقعی بودجه را افزایش ندهید، زیرا تحقق نمی‌یابد. با تغییرات اعمال شده در بودجه پیشنهادی دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه تبصره ۱۴(هدفمندی یارانه‌ها) داریم، نمی‌توانیم از آسمان بیاوریم.

میرکاظمی در این جلسه تاکید کرده بود که تحقق منابع بودجه بر روی ۶۶ درصد است، ۷ ماه از سال گذشته و تا پایان سال هم همین حدود تحقق منابع خواهیم داشت. بنابراین تا پایان سال ۲۰۰ همت عدم تحقق داریم.

آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از عملکرد بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در چهارماهه نخست امسال ۶۳ درصد منابع درآمدی محقق شده بود. رقمی که به ۶۶ درصد تحقق اشاره شده میرکاظمی نزدیک است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در چهارماهه امسال ۲۹۴ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی محقق شده بود. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه این رقم باید در چهار ماه نخست به رقمی در حدود ۴۶۴ هزار میلیارد تومان می رسید.

مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده بود که امسال ۷۶ درصد منابع درآمدی معادل ۱٬۰۹۱ میلیارد تومان محقق شود. این به معنای کسری بودجه ۳۰۳ میلیارد تومانی دولت برای امسال است.

به نظر می رسد که واقعا پول از آسمان باریده است.

اقتصاد کلان
شناسه : 322149
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا