جهان صنعت نیوز گزارش می دهد؛

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ / شاخص کل به ۲ میلیون می رسد؟

بورس در روزهای گذشته با رشد خوبی همراه شده است. در این شرایط سرمایه گذاران به جبران عقب ماندگی بورس از سایر بازارها تا پایان سال امیدوار شده‌اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ ویژگی مهم بازار سهام در روزهای گذشته را می‌توان ورود محسوس پول حقیقی دانست. موضوعی که در نهایت منجر شد شاخص کل از مقاومت مهم خود عبور کند و در آستانه ورود به کانال ۱.۷ میلیونی باشد. پیش بینی بورس امروز را می توان معطوف به مقاومت یک میلیون و ۶۴۰ هزار واحد دانست.

نگاهی به روند معاملات حاکی از قدرت بالای خریداران در معاملات روز گذشته دارد؛ شاخص قدرت خریداران حقیقی در روز گذشته به ۱.۳۸ رسید که به خوبی نشان از قدرت بالای خریداران دارد. همچنین این موضوع را می توان ورود پول های درشت به بورس تفسیر کرد.

اغلب تحلیلگران موتور محرک این روزهای بورس را افزایش قیمت دلار و رسیدن به بالای ۴۰ هزار تومان می دانند. در این شرایط به نظر می رسد که اگر قیمت دلار با کاهش محسوسی همراه نباشد و ریسک جدید به بازار تحمیل نشود، بورس شرایط خوب خود را در روزهای آینده حفظ کند.

با این وجود سکون دلار در سکوی ۴۰ هزار تومانی و ابهام در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی می تواند مهم‌ترین سیگنال به بازار سرمایه تلقی شود. حالا باید پرسید آیا تغییر مسیر دلار، بازار سهام را در روزهای آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

آنچه باید به آن توجه کرد، رفتار این روزهای معامله‌گران است. اگرچه رشد دلار بازار آزاد توانسته است به صورت روانی، معاملات بازار سهام را شارژ کند، اما از سوی دیگر بررسی بازار نشان می‌دهد طی روزهای اخیر، سهام ریالی هم مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و حتی ورود پول حقیقی را هم تجربه کرده‌ است.

بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد در صورتی که بازار دچار هیجان و رفتار توده‌واری نشود، بازار سهام بتواند بر پایه ارزندگی شرکت‌ها و تورم انتظاری، رشد متناسبی را تجربه کند.

شاخص ملاک، ارزندگی بازار نیست

یک فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: بازار عقب است و حباب منفی دارد و حتی بازار با دلار ۳۰ هزار تومانی هم حباب منفی دارد. این عقب‌افتادگی محصول سیاست‌های غلط دولت و برخی بانک‌ها بوده است.

محمود امیری می‌افزاید: همچنین در خصوص شاخص باید گفت که امروز شاخص بورس نمایشگر واقعیت بازار سهام نیست و می‌تواند گمراه‌کننده باشد مثلا کلیت بازار منفی باشد اما شاخص مثبت باشد یا بالعکس.

وی تاکید می‌کند: باید گفت که تحلیل وضعیت شاخص با دو سال پیش متفاوت است. یک سری از شرکت‌ها سودهای انباشته دارند و با محاسبه وزن برخی شرکت‌های بورسی، عدد شاخص قاعدتا پایین‌تر از چیزی است که الان می‌بینیم.

این فعال بازار سرمایه تصریح می‌کند: در معادله قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها و شاخص بورس، باید گفت که عدد واقعی حدود ۹۰۰ هزار واحد است. برخی شرکت‌ها سودهای خود را طی این سال‌ها تقسیم کردند و بخشی از سود در دل شرکت مانده است که آن سود در فرمول شاخص نمود نیافته است.

وی خاطرنشان می‌کند: به لحاظ عددی شاخص از یک مقاومت عبور کرده است ولی اگر نگاه کنید برخی سهام شرکت‌ها قیمت‌شان با شاخص زیر یک میلیون واحد در حال معامله هستند که این قیمت‌ها پتانسیل رشد چند برابری را دارند.

امیری با بیان اینکه در حال حاضر برخی سهام شرکت‌ها با قیمت سال ۹۸ معامله می‌شوند، اظهار می‌کند:  خاصیت بازار چنین است که هیجان خرید یا فروش در آن رخ می‌دهد قیمت‌ها غیرمنطقی می‌شوند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر مارکت برخی شرکت‌ها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است که قیمت یک واحد مسکونی کلنگی در منطقه یک تهران است و این به معنای آن است که سهام این شرکت‌ها قابلیت رشد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: متاسفانه بازار مورد بی‌مهری دولت قرار گرفته بود که امیدواریم این روند تغییر کرده باشد. در حال حاضر عقب‌ماندگی نسبت به سایر بازارها بسیار است که قاعدتا می‌توان امیدوار بود این رشد محقق خواهد شد.

شاخص می‌تواند حتی به ۲ میلیون واحد برسد اما سهام بسیاری از شرکت‌ها همچنان قیمت ارزنده داشته باشند. بنابراین شاخص را نمی‌توان ملاک قطعی برای همه شرکت‌ها در نظر گرفت.

بورس دوباره مورد توجه سهامداران قرار گرفته است

همچنین در این‌باره، یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌و‌گو با فارس، گفت: ورود پول حقیقی به بازار که طی یکی، دو هفته گذشته رخ داده، نشان از پایان روزهای بی‌اعتمادی به بورس دارد.

رضا گلستانی ادامه داد: بسیاری از افرادی که با بورس قهر کرده بودند یا به دلیل زیان فراوان در دو سال گذشته صفحه کارگزاری خود را باز نکرده بودند، در حال بازگشت به بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همه این‌ها نشان از آن دارد که دوباره بورس مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاران حقیقی که با گلایه‌های فراوان از این بازار رفته بودند، دوباره در حال بازگشت هستند.

گلستانی افزود: در یک هفته گذشته روند معاملات خرد رشد داشته و بیش از ۸ هزار میلیارد تومان بوده است. همین یک نکته، بزرگ‌ترین امیدواری برای ادامه رشد بورس است. هرچه ارزش معاملات خرد بالا برود، جای امیدواری بیشتری دارد و شاخص برای شکستن محدوده مقاومتی نیازمند معاملات با حجم و ارزش بالاست.

همچنین وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس گفت: اگر شاخص بتواند به رشد ادامه دهد و وارد کانال ۷/۱ میلیون واحدی شود، انرژی لازم برای صعود بیشتر را تامین می‌کند و می‌تواند تا دو کانال بالاتر جهش کند.

وی ادامه داد: در صورتی که شاخص بورس نتواند از پس این مقاومت برآید شاخص با یک اصلاح روبه‌رو خواهد شد و بازهم روند تکراری روزهای ابتدایی سال و فصل تابستان را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته عوامل بنیادی بازار سرمایه همگی نشان‌دهنده عقب‌ماندگی این بازار از سایر بازارها هستند. همین مساله می‌تواند عاملی برای رشد بازار سرمایه در ماه‌های آینده باشد.

بورس
شناسه : 322634
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا