بر اساس آخرین گزارش منتشر شده؛

پیش بینی بانک جهانی از تورم ۴۴ درصدی ایران / رشد اقتصادی کاهش می یابد

بانک جهانی در گزارش خود از پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳،‌ تورم ایران را ۴۴ درصد تخمین زده است. همچنین این بانک پیش بینی رشد اقتصادی ایران را در سال آینده ۰.۵ واحد درصد کاهش داد. رشد اقتصادی ضعیف شرکای تجاری، جنگ قیمتی نفت توسط روسیه و همچنین کاهش قدرت خرید ناشی از تورم سه دلیل عمده کاهش رشد اقتصادی ایران عنوان شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ بانک جهانی در آخرین گزارش خود به تحلیل و پیش بینی اقتصاد جهانی پرداخته است. در بخش مربوط به کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، بانک‌ جهانی در تحلیل روند تورمی این کشورها را به دو گروه صادرکننده و واردکننده نفت تقسیم کرده است.

در کشورهای واردکننده نفت، تورم غالبا دو رقمی بوده است. این موضوع به دلیل افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی عنوان شده است. به عنوان مثال تورم مصر به ۱۸.۹ درصد در ماه نوامبر رسید که بالاتر از هدف تورمی ۵تا۹ درصدی بانک مرکزی این کشور بوده است. تورم در مراکش نیز در این ماه به ۸ درصد رسیده است که بالاترین میزان از ۱۹۹۰ محسوب می شود.

در نقطه مقابل کشورهای صادرکننده کامودیتی و به طور مشخص نفت به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ ارز و همچنین یارانه سوخت،‌ تورمی کم‌تر از میانگین جهانی را تجربه کرده اند. به عنوان مثال تورم در کشور عربستان حدود ۲.۹ درصد گزارش شده است.

البته در این گزارش تاکید شده که ایران، مثال نقض تورم پایین در کشورهای صادرکننده نفتی است. بانک جهانی تورم در ایران را ۵۲ درصد گزارش کرده است. همچنین این گزارش تورم ایران را برای سال آینده ۴۴ درصد پیش بینی کرده است.

رشد اقتصادی ایران کاهش می یابد

همچنین بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را برای سال ۲۰۲۲، ۲.۹ درصد تخمین زده که نسبت به پیش‌بینی قبلی، کاهش ۰.۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد برآوردی اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین بانک جهانی، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ ایران را ۲.۲ درصد پیش بینی کرده است که در مقایسه با پیش بینی قبلی، ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است. علاوه بر این بانک جهانی رشد اقتصادی سال ۲۰۲۴ ایران را با کاهش ۰.۴ واحد درصدی نسبت به گزارش قبلی، ۱.۹ درصد پیش بنی کرده است.

بانک جهانی سه دلیل عمده را برای کاهش رشد اقتصادی ایران عنوان کرده است. دلیل اول به کاهش رشد اقتصادی شرکای تجاری کلیدی ایران باز می گردد. موضوع دوم به رقابت صادراتی نفت روسیه باز می گردد. موضوعی که منجر شده تا ایران به نفت خود را با تخفیف بیش‌تری بفروش برساند. موضوع سوم نیز به تورم و کاهش قدرت خرید خانوار مربوط می شود.

پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 322690
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا