در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

جیب سوراخ؛ حکایت ساخت مسکن توسط دولت!

مسکن مهر تورم زا نبود؛ این جمله ای است که پس از سال‌ها همچنان موافقان مسکن ملی مطرح می‌کنند. در آخرین اظهار نظر نیز علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در دفاع از ساخت مسکن ملی، تورم‌های بالا در دولت گذشته را نشان از تورم زا نبودن ساخت مسکن توسط دولت عنوان کرده است. محمود اولاد، پژوهشگر اقتصادی ضمن اینکه این استدلال را همانند حکایت جیب سوراخ می داند،‌ تاکید کرد، مسئله بخش مسکن در داخل بخش مسکن حل نمی شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ حتی با گذشت سال ها از طرح مسکن مهر، همچنان در خصوص تورم زا بودن این طرح اختلاف نظر وجود دارد. «در دولت یازدهم و دوازدهم طرح ساخت مسکن رخ نداد پس چرا تورم‌ها و مشکلات اقتصادی اینگونه منفجر شد؟» این بخشی از صحبت‌های علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس است. او از موافقان طرح نهضت ملی مسکن است و آن را تورم زا نمی داند. همچنین برخلاف نظرات و هشدارهای کارشناسان، نیکزاد معتقد است دولت باید به سمت ساخت مسکن و اجرای چنین طرح هایی برود.

مسکن مهر تورم زا نبود؟

دکتر محمود اولاد، پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» حرف های نیکزاد را حکایت فردی دانست که جیبش سوراخ بوده و نه تنها قصد درست کردن این سوراخ را نداشته بلکه به وسیله یک کلید، سوراخ جیبش را بزرگ تر می کرده است. چراکه بنا به توجیه نیکزاد، قبل از اینکه سوراخ جیبش بزرگ تر شود هم پول هایش به زمین می ریخته پس فرقی ندارد که سوراخ بزرگ تر شود یا نه.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: داستان حرف های آقای نیکزاد هم به همین صورت است؛ اینکه چون طرح ساخت مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم صورت نگرفت ولی همچنان تورم داشتیم دلیلی بر این نیست که ساخت مسکن ارتباطی به تورم ندارد.

اولاد تاکید کرد: اگر می خواهید نسبت به تورم زا بودن مسکن مهر آگاه شوید، باید تورم های دوره آقای خاتمی (قبل از شروع مسکن مهر) را با دوره بعد از مسکن مهر مقایسه کنید. ببینید متوسط تورم چقدر بود و بعد چقدر شد.

نکته دوم اینکه تورم زا بودن مسکن مهر به این شکل نبوده که در همان لحظه نشان داده شود و سپس تمام شود؛ تورم ناشی از این طرح می تواند از همان لحظه شروع شده و ادامه پیدا کند؛ کمااینکه آن زمان هم اعلام شد که تورم حاصل از مسکن مهر در یک سال اتفاق نخواهد افتاد و می تواند تشدید شونده باشد و تکرار شود.

مسکن مهر همچنان پول می خورد

وی درباره نکته بعدی مسکن مهر بیان کرد: شاید مسکن مهر در سال خاصی شروع شده باشد ولی فعالیت مسکن مهر رسما تا همین امروز هم ادامه دارد؛ بخش عمده ای از حدود ۲ میلیون واحد در حال ساخت، همچنان تحویل داده نشده است؛ از طرفی دیگر واحد هایی که ساخته و تحویل داده شده است هم دولت هنوز درخصوص تامین زیرساخت ها، آب، برق، گاز، خدمات، فضای سبز، جاده و… در بودجه خود پروژه تعریف می کند؛ بلکه بتواند آن ها را به شهریت تبدیل کنند.

اولاد افزود: از همان زمان ساخت مسکن مهر، هر سال به طرح های عمرانی جهت می دهند که کجا و چگونه آن ها را بسازند. این ها حجم زیادی کسری بودجه و تورم را ایجاد می کند؛ هرچند الان به گونه ای شده که به دلیل بحث تحریم و رشد اقتصادی منفی، هزینه های جاری دولت به قدری زیاد شده که قادر به انجام هیچ پروژه عمرانی نیست.

اولاد تاکید کرد: بنابراین عامل دیگری به نام تحریم نیز این تورم را تشدید کرده است؛ منتها به این معنا نیست که چون ما تحریم هستیم و تورم داریم، عامل دیگری را هم ایجاد کنیم که شدت دهنده به تورم است و بگوییم این اقدام تورم زا نبوده چون قبلا تورم داشتیم. ما از قبل تورم ناشی از مسکن مهر، تحریم ها، رشد اقتصادی منفی و… را داشتیم و داریم ولی به این معنا نیست که اگر می خواهیم یک اقدام تورم زا کنیم، تورم نخواهد داشت چون قبل از آن تورم وجود داشته است.

مردم پول خرید مسکن ندارند

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره راهکار این روزهای مسکن گفت: اکنون مسئله بخش مسکن در داخل بخش مسکن حل نمی شود؛ تا زمانی که رشد اقتصادی منفی یا پایین و رشد مثبت اقتصادی فقط در حد مقطعی و یک یا ۲ ساله باشد، مشکلات مسکن حل نخواهد شد؛ اگر نتوانند رشد پایدار بالای ۵ یا ۶ درصد به مدت حداقل ۵ سال ایجاد کنند تا قدرت خرید مردم بازگردد، امکان ندارد مسائل بخش مسکن حل شود.

وی ادامه داد: مسئله بخش مسکن صرفا بر سر تولید و ساخت مسکن نیست؛ بحث اینجا است که افراد هم باید استطاعت خرید و پرداخت قسط های آن را داشته باشند؛ حتی وقتی شرایط وام هم ایجاد می شود، می بینیم که قسط آن وام ها در حد توان هیچ یک از افرادی که مسکن می خواهند، نیست و با چنین رقم هایی قادر به پرداخت قسط نیستند.

اولاد در پایان اظهار کرد: این موضوع فقط بحث گرانی و تورم نیست؛ بلکه ما طی ۱۰ سال گذشته مردم را فقیر کرده ایم و تاز مانی که این فقر رفع نشود، مسائل مسکن نیز قابل حل نمی باشد.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 323008
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا