xtrim
پای چند هزار میلیارد تومان پول در میان است؛

جدال بر سر عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا از ابتدای سال آغاز شد به طوری که در حال حاضر با فروش خودروهای پرتیراژ خودروسازهای بزرگ در بورس کالا روبه‌رو هستیم. نحوه خرید خودرو در بورس کالا به دلیل شفافیت نوع خرید و عرضه، جایگزین مناسبی برای قرعه‌کشی خودرو است که می‌تواند با برقراری چتر شفافیت بر سر بازار خودرو موجب پاکسازی این حوزه از رانت شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حال حاضر خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری‌ایما، ‌هایما، پژو ۲۰۷، کی‌ام‌سی، تارا، جک، وانت کارا و کامیون‌های کشنده هستند و لیست این خودروها روزبه‌روز متنوع‌تر می‌شود.

بورس کالا مکانی برای شکل‌گیری عرضه و تقاضای شفاف است و ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا نیز بالاست. بنابراین این موضوع کمک خواهد کرد تولیدکنندگان به موقع مبلغ معاملات را دریافت و خریداران نیز در موقع سررسید محصول خریداری‌شده خود را بدون دغدغه دریافت کنند. در این میان بررسی قیمت‌های معاملاتی نشان می‌دهد قیمت به مراتب از بازار آزاد پایین‌تر است و چنانچه عرضه‌ها از سوی تولیدکنندگان در بورس تداوم یافته و افزایش یابد به دلیل قرارگیری خودروها در مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت‌ها، شاهد روند تعادلی قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.

شرط احیای صنعت خودرو

در این خصوص مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است اگر روند ورود خودروسازان به بورس کالا ادامه پیدا کند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.

opal

 به گفته وی، به دلیل فاصله زیاد قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد و اینکه خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، سود اصلی به جیب دلالان می‌رود. در این شرایط، هم مردم و هم خودروساز متضرر می‌شوند و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور است. این در حالی است که با عرضه خودرو در بورس کالا تولید به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که با توجه به توانمندی کشور در صنعت خودروسازی، باید زمینه برای رقابت بیشتر تولید خودرو با کیفیت و کمیت بالا فراهم شود و با مدیریت صحیح، بتوان ظرفیت‌های این صنعت را مجدد احیا کرد.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع خریداران واقعی است؟

بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۱۸ دی ماه نشان می‌دهد که در نتیجه فروش ۳۴ هزار و ۸۱۶ خودرو در بورس کالا، ۱۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سود از جیب دلالان به خودروساز و خریدار خودرو منتقل شده است.

با ادامه‌دار شدن بی‌نظمی‌ها و التهاب بازار خودرو تحت تاثیر حضور دلالان در این بازار و رشد انگیزه آنها به دلیل اصرار مسوولان بر قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا جدی‌تر شد تا یک سازوکار شفاف و قانونمند، دست رانت‌خواران را از بازار کوتاه کند و به طور همزمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت شود.

اجرای این اقدام در دولت گذشته به دلیل بی‌توجهی مسوولان نسبت به بهبود وضعیت بازار خودرو با تعویق همراه شد؛ این در حالی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، حذف قیمت‌گذاری دستوری و نیز عرضه کالاها در بورس کالا در کانون توجه مسوولان قرار گرفت و بخش عمده‌ای از کالاها از جمله سیمان، کل زنجیره فولاد، شیشه و در ادامه خودرو راهی بورس کالا شدند. همچنین طبق آمارهای رسمی، پدیده قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را با زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه ساخته که این معضل بزرگ نیز باعث شد تا مسیری برای کشف واقعی قیمت‌ها و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکننده یعنی بورس کالا انتخاب شود.

سرانجام با مصوبه شورای‌عالی بورس و همراهی وزارت اقتصاد و صمت، شاهد ورود خودروسازان یکی پس از دیگری به بورس کالا بودیم تا چتر شفافیت پس از بسیاری از کالاهای کشور این بار بر بازار خودرو سایه بیندازد. در این میان عرضه‌ها در بورس کالا طبق روالی منطقی و قانونی به شکلی که انگیزه برای مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید ایجاد شود، انجام شد.

به دنبال همکاری‌های صورت گرفته بین مسوولان برای عرضه هر چه سریع‌تر انواع خودرو به بورس کالا، برخی‌ها مخالف اجرای این اقدام بودند و بازار سرمایه را عاملی بر افزایش قیمت خودرو عنوان می‌کردند. این اظهارنظرها در حالی مطرح شد که تقریبا قیمت تمام خودروهای عرضه شده در بورس با کاهش شدید قیمتی نسبت به بازار آزاد مواجه شدند و هر چه زمان گذشت و عرضه‌ها افزایش یافت، عیار قیمت‌های کاذب بازار غیررسمی نیز بیشتر مشخص شد تا مردم متوجه شوند، قیمت واقعی خودروها بر تابلوی بورس کشف می‌شود نه طبق درج یک آگهی در شبکه‌های فروش اینترنتی خودرو.

دلالان نیز در این مدت بیکار نمانده و با هزینه کلان در فضای مجازی و انتشار اخبار منفی علیه خودروسازان و بازار سرمایه تمام تلاش خود را برای اثرگذاری روی مردم و مسوولان کرده‌اند، اما آمارهای واقعی بیانگر اصلاح روندهای نادرست گذشته، احیای صنعت خودرو، حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و سهامداران است و به نظر می‌رسد افراد و مسوولان مخالف این عرضه به زودی با مشاهده مزایای سازوکار بورس کالا به جمع موافقان این اتفاق بپیوندند.

بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۱۸ دی ماه نشان می‌دهد که در نتیجه فروش ۳۴ هزار و ۸۱۶ خودرو در بورس کالا، ۱۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سود از جیب دلالان به خودروساز و خریدار خودرو منتقل شده است.

در این میان ۵هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان منفعت تولیدکنندگان، ۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان منفعت خریداران خودرو و ۵۴۰ میلیارد تومان منفعت دولت از دریافت مالیات ارزش‌افزوده همگی از مزایای ورود خودرو به بورس کالا بوده است که در مجموع باعث شده تا دست دلالان همانند روش قرعه‌کشی به رانت ۱۰ هزار میلیارد تومانی نرسد. به عبارت دیگر اگر روند قرعه‌کشی و قیمت‌گذاری دستوری خودرو ادامه پیدا می‌کرد، با معامله فقط ۳۴ هزار و ۸۱۶ دستگاه که رقمی اندک به نسبت تولید خودروسازان است، ۱۰هزار میلیارد تومان رانت از مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها نصیب افراد غیرمصرف‌کننده می‌شد اما با تدبیر انجام شده و رشد عرضه‌ها این حجم رانت عظیم در حال پاک شدن از صحنه اقتصاد و بازار خودرو است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 323437
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *