تصویربرداری مستقیم از اطراف ستارگان کم جرم

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا از عملکرد درونی یک دیسک غبارآلود در اطراف ستاره کوتوله قرمز تصویربرداری کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، منظومه ستاره‌ای مورد بحث، AU Microscopii یا AU Mic، در فاصله ۳۲ سال نوری در صورت فلکی جنوبی میکروسکوپی (Microscopium) قرار دارد. این سیاره تقریباً ۲۳ میلیون سال قدمت دارد، به این معنی که تشکیل سیاره آن پایان یافته است، زیرا این فرآیند معمولاً کمتر از ۱۰ میلیون سال طول می‌کشد.

این ستاره دو سیاره شناخته شده دارد که توسط تلسکوپ‌های دیگر کشف شده اند. این صفحه دیسکی که مملو از گرد و غبار باقی مانده از برخورد بین سیارات کوچک است شبیه به معادل عظیم‌تری از غبار در منظومه شمسی است که پدیده‌ای به نام نور زودیاک را ایجاد می‌کند.

پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: یک دیسک پر از غبار به طور مداوم توسط برخورد سیارات کوچک ساخته می‌شود و با مطالعه آن، ما پنجره‌ای منحصر به فرد به تاریخ دینامیکی اخیر این سیستم گشودیم. این منظومه یکی از معدود نمونه‌های ستاره جوان با سیارات فراخورشیدی شناخته شده و یک قرص غبار و زباله است که به اندازه کافی نزدیک و روشن است که بتوان با استفاده از ابزار‌های منحصر به فرد وب، آن را مطالعه کرد.  
گفتنی است، این تیم مطالعاتی از دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) برای مطالعه منظومه ستاره‌ای استفاده کردند. با کمک تاج نگار NIRCam که نور شدید ستاره مرکزی را مسدود می‌کند، محققان توانستند منطقه بسیار نزدیک به ستاره را مطالعه کنند. تصاویر NIRCam به محققان این امکان را داد که دیسک را تا فاصله ۵ واحد نجومی نزدیک به ستاره ردیابی کنند که معادل مدار مشتری در منظومه شمسی است.

پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: یافته‌های نگاه اول ما به داده‌ها بسیار فراتر از انتظارات بود. جزئیات بیشتر از آنچه انتظار داشتیم روشن و واضح بودند و ما دیسک را نزدیک‌تر از چیزی که انتظار داشتیم شناسایی کردیم.
در حالی که تشخیص این دیسک بسیار مهم است، هدف نهایی این تیم جستجوی سیارات غول پیکر در مدار‌های گسترده، مشابه مشتری، زحل یا غول‌های یخی منظومه شمسی است. تشخیص چنین جهان‌هایی در اطراف ستارگان دور با استفاده از روش‌های سرعت عبوری یا شعاعی بسیار دشوار است.
بنا بر اعلام وبگاه ساینس دیلی، این پژوهشگر در خاتمه توضیح داد: این اولین باری است که ما واقعاً به رصد مستقیم سیاراتی با مدار‌های وسیع که جرم آن‌ها به طور قابل توجهی کمتر از مشتری و زحل است، توجه داریم. این تصاویر، کاملاً جدید و ناشناخته از نظر تصویربرداری مستقیم از اطراف ستارگان کم جرم به شمار می‌روند.

دانش و فناوری
شناسه : 323544
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا