حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات لایحه بودجه؛

‌سال آینده هم تورم خواهیم داشت

با بررسی اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۲ به نظر می رسد که کسری بودجه در سال آینده دور از انتظار نیست؛ مثلا دولت پیش بینی کرده که سال آینده فروش نفت روزانه حدود 5/1 میلیون بشکه باشد. این موضوع با توجه به شرایط تحریمی و همچنین عملکرد سال‌های گذشته به نظر می‌رسد به کسری بودجه بینجامد. یک اقتصاددان معتقدست حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات بودجه،‌ سال آینده همچنان تورم خواهیم داشت.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ لایحه بودجه امسال پس از یک ماه تاخیر بالاخره تقدیم مجلس شد. با انتشار رسمی لایحه بودجه ۱۴۰۲، کارشناسان انتقادهای مختلفی را مطرح کردند. در این میان معضل همشیگی بودجه دولت یعنی بیش برآوردی درآمدها یکی از انتقادهای جدی به لایحه بودجه است. برخی از کارشناسان معتقدند که درآمدهای پیش بینی شده در لایحه به ویژه درآمدهای نفتی، امکان تحقق ندارد و کسری بودجه برای سال آینده محتمل است.

اگر بودجه محقق نشد، دولت به چه نحوی می خواهد کسری بودجه را رفع کند؟

کامران ندری، اقتصاددان که معتقد است افزایش ۴۰ درصدی میزان بودجه اسمی است، در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» بیان کرد: باتوجه به نرخ تورمی که در سال ۱۴۰۱ داشتیم که بیشتر از ۴۰ درصد است، می توان گفت بودجه به صورت واقعی افزایش چندانی نکرده است؛ شاید حتی مقداری هم کاهش یافته است. بنابراین مقدار واقعی بودجه خیلی افزایشی نبوده است.

ولی از منظر تورمی چیزی که برای سال ۱۴۰۲ نگران کننده است این است که اگر درآمدهایی که در این بودجه پیش بینی شده تحقق پیدا نکند، دولت به چه نحوی می خواهد کسری بودجه را رفع کند؟

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: درست است که بودجه به لحاظ واقعی خیلی افزایش پیدا نکرده است ولی اگر دولت به سمت پولی کردن کسری بودجه برود، می تواند آثار تورمی داشته باشد.

نکته بعدی افزایش درآمدهای مالیاتی است که البته این افزایش هم به صورت واقعی رقم قابل ملاحظه ای نیست ولی در شرایطی که ساختار تولید ساختار انحصاری است، این امکان وجود دارد که ما در سال آینده تورمی به دلیل افزایش هزینه های تولید از طریق افزایش مالیات داشته باشیم.

ندری افزود: وقتی تولیدکننده ها هزینه هایشان به دلیل مالیات افزایش پیدا می کند و ساختار تولید هم ساختار انحصاری است، می توانند این افزایش هزینه ها را به مصرف کننده ها منتقل کنند. بنابراین امکان اینکه تورمی ناشی از فشار هزینه به دلیل افزایش مالیات و سایر هزینه هایی که نرخ آن ها را دولت تعیین می کند، محتمل است.

این کارشناس اقتصادی سپس تشریح کرد: همچنین افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد ها هم می تواند مقداری دردسر ساز شود؛ کارمند هایی که چند سالی است که حقوق و دستمزدشان متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکرده، می توانند مشکلاتی را برای نظام بروکراسی ما به وجود آورند؛ این می تواند مقداری روی هزینه ها تاثیر گذارد. یعنی کارمندهایی که انگیزه لازم برای کار کردن ندارند، ممکن است مشکلات یا هزینه هایی را برای اقتصاد به وجود آورند. بنابراین این مورد را هم باید مد نظر قرار داد.

در سال آینده جدا از بحث بودجه سنواتی هم، تورم را تجربه خواهیم کرد

وی افزود: از برخی از زوایا ممکن است بودجه، تورم ایجاد کند؛ مانند نحوه تامین کسری بودجه، افزایش مالیات ها، بی انگیزگی کارمندان و… . همچنین مسائل دیگری مثل وضعیت نامناسب بانک ها، تسهیلات، مداخلات مجلس و دولت در نظام پولی ایران به قوت خودش باقی است. بنابراین جدا از بحث بودجه، در سال آینده تورم را تجربه خواهیم کرد. البته شدت آن ممکن است متفاوت باشد ولی تورم خواهیم داشت.

ندری در ادامه باتوجه به بودجه ۱۴۰۲، درباره احتمال کسری بودجه در سال آینده توضیح داد: ظاهرا دولت بر روی کاغذ مشکل را حل کرده است ولی اگر به تجربه سال های قبل مراجعه کنیم، می بینیم که معمولا این اعدادی که بر روی کاغذ پیش بینی می شود، تحقق پیدا نمی کند.

این اقتصاددان ادامه داد: البته شاید دولت بتواند نشان دهد که مشکل کسری بودجه را حل کرده ولی واقعیت این است که رشد بالای نقدینگی در اقتصاد ما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مسائل بودجه ای ارتباط پیدا می کند؛ خیلی بعید می دانم که در اقتصاد ما مسئله کسری بودجه و رشد بالای نقدینگی با این بودجه ای که الان دولت به مجلس داده، به صورت ریشه ای حل شود؛ من فکر میکنم سال آینده هم سال تورمی با شدت بیشتر یا کمتر  از سال جاری، برای اقتصاد ما باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
شناسه : 323681
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا