اجاره از قیمت عقب افتاد؛

وضعیت قرمز اجاره خانه در تهران / روزگار تلخ اجاره نشینی،‌ تلخ تر می شود؟

اجاره بها سهم بالایی در هزینه خانوارها به ویژه خانوارهای شهری دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که هر چند هزینه اجاره خانه در شهر تهران طی ۵ سال گذشته بیش از ۴.۵ برابر شده اما برآوردها نشان می‌دهد که در صورت ادامه شرایط تورمی، نه تنها شاهد کاهش شیب افزایش اجاره‌بها نخواهیم بود بلکه احتمالا با شتاب بیش‌تری از تورم افزایش پیدا کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ داده‌های مرکز آمار و برآوردهای صورت‌گرفته نشان می‌دهد که اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پاییز امسال بیش از ۴.۵ برابر شده‌است. موضوعی که حاکی از شرایط سخت پیش روی اجاره‌نشیان است. با این وجود طی این بازه زمانی قیمت مسکن شهر تهران افزایش حدود ۹ برابری را نشان می‌دهد. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تورم اجاره و قیمت مسکن پیش از سال ۱۳۹۷ حرکت همسویی با هم داشتند. در این صورت به نظر می رسد که در ماه‌های آینده تورم اجاره از تورم مسکن و همچنین تورم کلی اقتصاد پیشی بگیرد.

خرید مسکن و اجاره خانه به یک تراژدی تمام عیار  طی چند سال گذشته مبدل شده است. تراژدی‌ای که شروع آن به اوایل سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد. در آن زمان با جهش قیمت دلار و تورم، قیمت اکثر کالاها با افزایش چند برابری روبرو شدند. البته این افزایش قیمت در بازار دارایی‌ها نمود بیش‌تری داشت. چرا که مردم برای حفاظت از سرمایه‌های خود در برابر تورم به سمت بازارهای دارایی همچون مسکن هجوم آوردند. به بیان دیگر با تشدید تقاضای سرمایه‌گذاری، قیمت دارایی‌ها نسبت به سایر کالاها با جهش بیش‌تری همراه شد.

جهش قیمت مسکن فراتر از تورم

آنگونه که آمارهای رسمی نشان می‌دهد قیمت مسکن در شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا آذر ماه امسال جهش حدود ۹ برابری را تجربه کرده است. اگر ملاک را داده‌های بانک مرکزی قرار دهیم، قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در پایان آذر ماه امسال به بیش از ۴۸ میلیون تومان رسیده که در مقایسه با فروردین سال ۱۳۹۷ افزایش حدود ۸.۵ برابری را نشان می‌دهد. مرکز آمار نیز قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در آذر ماه امسال را حدود ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گزارش کرده‌ که در مقایسه با فروردین سال ۱۳۹۷ حاکی از افزایش بیش از ۸.۸ برابری است.

جهش قیمت مسکن فراتر از تورم

افزایش حدود ۹برابری قیمت مسکن در شهر تهران طی کم‌تر از ۵ سال در شرایطی است که میانگین قیمت همه کالاها و خدمات در این بازه زمانی افزایش ۵ برابری را تجربه کرده‌است.

اجاره از تورم مسکن عقب است

هرچند افزایش قیمت مسکن بسیاری از خانوارها را از خرید خانه دور کرده و به عبارت دقیق‌تر خرید مسکن به یک رویای دست‌نیافتنی برای آن‌ها مبدل شده‌است، اما شاید موضوع نگران‌کننده‌تر افزایش شدید اجاره‌بها باشد. به بیان دیگر،‌ ممکن است خانوارها بتوانند خانه خریدن را به یک زمان دیگر موکول کنند اما اجاره مسکن از چنین قابلیتی برخوردار نیست!

داده‌های مرکز آمار و همچنین محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد که هزینه اجاره مسکن در شهر تهران از بهار ۱۳۹۷ تا پاییز امسال افزایش بیش از ۴.۵ برابری را تجربه کرده است. این عدد از دو منظر نگران‌کننده است.

اولاً افزایش بیش از ۴.۵ برابری هزینه اجاره مسکن که بخش مهمی از هزینه‌های خانوارهای تهرانی را به خود اختصاص داده‌است،‌ خود حاکی از فشار بالای هزینه‌ای است. موضوعی که آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به همراه دارد. مهاجرت اجباری به حاشیه‌ شهرها و کاهش نرخ ازدواج تنها بخش کوچکی از معضلاتی است که این روزها خانوارهای ایرانی را تهدید می‌کند.

اما افزایش اجاره‌بها طی ۵ سال گذشته نکته مهم‌تر و البته نگران‌کننده‌تری در خود جای داده است. افزایش ۴.۵ برابری هزینه اجاره مسکن شهر تهران طی بازه زمانی بهار ۱۳۹۷ تا پاییز ۱۴۰۱ در شرایطی است که قیمت مسکن در این مدت حدود ۹ برابر افزایش یافته است. به بیان دیگر، اجاره‌بهای مسکن نسبت به تورم بازار خرید مسکن عقب مانده است. نمودار زیر شاخص قیمت مسکن و شاخص اجاره بهای مسکن شهر تهران را با نقطه شروع بهار ۱۳۸۸ نشان می‌دهد:

اجاره همچنان از تورم مسکن عقب است

روزگار تلخ اجاره نشینی،‌ تلخ تر می شود

همانگونه که از نمودار مشخص است، تورم قیمت و اجاره بهای مسکن شهر تهران پیش از سال ۱۳۹۷، حرکت همسویی داشتند. اما عملاً از سال ۱۳۹۷، شاخص قیمت مسکن از شاخص اجاره فاصله گرفته‌است. این موضوع هشداری است از اینکه در ماه‌های آینده تورم اجاره‌بها از تورم مسکن در شهر تهران پیشی خواهد گرفت. فرضیه‌ای که طی یک سال گذشته نیز نمود پیدا کرده است. در حالی برآوردها نشان می‌دهد میانگین اجاره‌بهای مسکن شهر تهران طی یک سال منتهی به پاییز امسال افزایش حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرده که در این بازه زمانی قیمت مسکن حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است.

بنابراین به نظر می رسد که در صورت ادامه شرایط تورمی در کلیت اقتصاد که در بازار مسکن نیز نمود پیدا خواهد کرد، روزگار سخت‌تری پیش روی اجاره نشینان قرار دارد.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 323830
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا